Grote passers gemaakt.

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Tijdens de verhuis is mijn passer gesneuveld die ik ooit gemaakt heb.
P1000902_resize_zps44da3fcf.jpg

Omdat ik nog aan het wachten ben op bepaalde dingen, heb ik dan maar besloten om een paar nieuwe passers te maken.
Ditmaal ook uit alu.
Eerst 2 prullenpassers gekocht van een paar euro. Deze had ik nodig voor de naald en de potloodhouder.
Dan de alu uitgemeten en wat met de kopieerfrees gespeeld.
P1000910_resize_zps2f552b03.jpg

P1000911_resize_zps5b2682c4.jpg

Omdat deze dingen natuurlijk veel groter zijn dan een normale passer, heb ik ook een versteviging moeten maken.
Dit dient ook voor hem vast te zetten.
P1000907_resize_zps51a73cf4.jpg

P1000908_resize_zpsfc66f632.jpg

P1000909_resize_zpscd22d1d9.jpg

Dit is het geworden dan.
P1000912_resize_zpsae9d9011.jpg

P1000914_resize_zps36206b03.jpg

Om alles mooi te laten glijden heb ik aan de achterkant een soort papier geplakt vaar ze dichtingen van maken.
Waar dit niet mogelijk was heb ik teflon rondellen gebruikt.
P1000918_resize_zps6754a958.jpg

De grootste heb ik voorzien van een alu buisje waar ik een pen kan inzetten. Het punt heb ik gemaakt van een krasnaald.
P1000921_resize_zpsa8cd9598.jpg

Omdat deze zo groot is, kan je ook zien dat ik de pen en de punt kan rechtzetten indien nodig.
P1000920_resize_zps3a1ea71c.jpg

Weer een werkje gedaan waar veel tijd inkruipt, maar van één ding ben ik wel al zeker.
IK MAAK NOOOOOOOOOOOIT GEEN PASSERS MEER.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
IK MAAK NOOOOOOOOOOOIT GEEN PASSERS MEER

Kan je vertalen als, ik maak altijd weer passers.:D

Zijn wel mooi.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik blijf het fascinerend vinden hoe je met de freestafel en bovenfrees aluminium freest.
Ik ga dat toch eens een keer proberen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik blijf het fascinerend vinden hoe je met de freestafel en bovenfrees aluminium freest.
Ik ga dat toch eens een keer proberen.

Zet je wel een veiligheidsbrilletje op dan ? ;) ;) ;) Die stukjes alu wil je niet in je ogen krijgen...

Voor het overige: kost misschien een berg tijd, maar man, man, man dat zijn toch een paar te gekke passers !!
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Mooi gemaakt! Vraagje: frees je het aluminium met een verlaagd toerental op de bovenfrees? En hoe overleven je freesjes dit? Ik frees wel geregeld perspex, trespa etc, maar aluminium durfde ik tot nu toe met gewone houtfreesjes niet aan. Misschien ben ik te voorzichtig?
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik blijf het fascinerend vinden hoe je met de freestafel en bovenfrees aluminium freest.
Ik ga dat toch eens een keer proberen.

Moet je zeker eens doen.
Wel voorzichtig hé.



Zet je wel een veiligheidsbrilletje op dan ? ;) ;) ;) Die stukjes alu wil je niet in je ogen krijgen...

Voor het overige: kost misschien een berg tijd, maar man, man, man dat zijn toch een paar te gekke passers !!

Ik heb ALTIJD een veiligheidsbril op als ik de frees aanzet.
En ja, het heeft veel tijd gekost om deze te maken, maar als we ons maar amuseren hé.



Mooi gemaakt! Vraagje: frees je het aluminium met een verlaagd toerental op de bovenfrees? En hoe overleven je freesjes dit? Ik frees wel geregeld perspex, trespa etc, maar aluminium durfde ik tot nu toe met gewone houtfreesjes niet aan. Misschien ben ik te voorzichtig?

Toerental is zeer belangrijk als je alu wil frezen. Alles hangt zo een beetje af van de samenstelling van de alu.
De alu die ik gebruik is niet veel soep's. Dit is GEEN harde draaikwaliteit. Je moet wat zoeken in het begin. Mijn Boschfrees staat altijd op 2 ingesteld.
Wat de frezen betreft, koop ik helemaal niets wat duur is. Eens ze versleten zijn gaan ze de vuilbak ik, maar dan heb ik al wel veel gedaan hoor.
Onlangs heb ik een nieuwe door gekocht met HBM.

https://www.hbm-machines.com/producten/zoeken/hbm-87-delige-houtfrezenset/

Ik heb de laatste tijd wat TRESPA gefreesd, en vind dit een groter rotzooi om te doen dan alu.
Voorzichtig kan je nooit genoeg zijn ook al zet je dat ding nog maar aan.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Geen probleem dude's , graag gedaan.

Indien e vragen zijn ov alufrezen, stel ze gewoon hé.
Ik za ze zo goed mogelijk beantwoorden.
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
@Rossi 46

Gezien dit een oud topic is, heb ik je een berichtje (PB) via deze site gestuurd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.