Jullie kennis maakt het verschil!

GijselsT

Nieuw lid
28 jan 2014
7
0
Beste houtbewerkers en houtliefhebbers

Binnen enkele maanden zou ik een bedrijf hebben willen opgestart waaraan de basis van het afgewerkte product een luxe-houten kistje ligt, (concept bestaat uit een rechthoekig kistje in zwart-kleurig hout, zie afbeeldingen). Aangezien ik nagenoeg geen ervaring heb met het bewerken van hout, nagenoeg niet méér dan het slijpen van een potloot, zou ik graag beroep willen doen op jullie ervaring en kennis. Is het echter mogelijk dit zelf te maken met geen ervaring van houtbewerking? Is het mogelijk om deze ergens waar te laten fabriceren in zelf te kiezen maten? Heeft er misschien één onder jullie ervaring met de constructie van dit soort kistje waarbij ik terecht kan? Al bij al elke vorm van informatie is welkom!

Je kan mij ook contacteren op gijsels.thomas@gmail .com

Nogmaals, alle informatie apprecieer ik ten zeerste!

Alvast bedankt!

Thomas
kist1.jpgkist2.jpg
 
A

Athanor

Guest
Zonder kennis, ervaring en goede machines lijk het me onhaalbaar te denken dat je dit op korte termijn zelf kunt maken:(

Laten maken zal zeker mogelijk zijn, maar gezien de vereiste kwaliteit en niveau van afwerking zal dat bewerkelijk zijn, zeker als de wisselende maatvoering geen serieproductie mogelijk maakt. Daarmee zal de prijs meebewegen.

Fons

P.S. Hierbij nog een paar links naar kistjes die ik gemaakt heb, zodat je een indruk van het werk.
Link
Link
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wat mag zo een kistje dadelijk kosten in de verkoop als ik vragen mag? Het zou namelijk goed kunnen dat je business case daar op omvalt. Ik schat dat zo een kistje om te maken (incl. Uurloon) al richting de 100 a 150 euro gaat. Als je het met de "hand" gaat maken in N. En dan wil je er nog winst mee maken en komt er nog 21% btw op. Een gemiddelde ikea consument valt in dat geval af als potentiële klant.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Mooi kistje trouwens, Athanor! Die tweede is echt goed geslaagd.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessante case, we hebben een tijdje terug een soortgelijke vraag gehad. Ik weet niet precies wat daar uit gekomen is, er werd wel geschreven om uit te wijken naar lage lonen landen e.d. Persoonlijk vind ik dat het best de moeite waard kan zijn voor een forumlid om er een leuk zakcentje mee te verdienen. Om wat een beter beeld te krijgen moet er wel wat meer informatie komen, t.a.v. de kwaliteit van de kistjes, soort materiaal (triplex oid) welk product en welke prijsklassen er in komt, de afwerking van binnen en buiten etc. De vorige keer met de kistjes vraag, zat ik midden in onze verbouwing en is het me een beetje ontschoten, maar deze keer moeten we er toch eens stevig tegenaan vind ik. Het is te gemakkelijk om weer lagen lonen landen te roepen, we moeten het hebben van onze inventiviteit en ook niet voor de hoofdprijs willen werken. Voor een simpel kistje lijkt me 100 euro veel te veel geld, maar ik ben benieuwd.

jaap
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Naja, ik ga wel uit van het kistje in het voorbeeld natuurlijk. Want hoeveel tijd ben je kwijt aan het maken van zoiets? Een uurtje, mits ervaren houtbewerker? Van een ruwe plank wenge en wat messing beslag tot het kistje in de openingspost?

Dan ben je al gauw 40 euro kwijt voor een zzp'er. Komt nog materiaal, afschrijving gereedschap, huur onderkomen bij. De topicstarter heeft het nml. wel over een bedrijf, niet over een eenmalig project.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Het lijkt een gefineerd geheel uit essen en toen zwart gespoten... Leuk beslag erin...Binnenvoering ?

Ben wel benieuwd naar de eventuele aantallen, lijkt me wel een uitdaging namelijk !
 
A

Athanor

Guest
Ja Rick, dat beeld heb ik er ook van. Wij hebben nog een Fristho kast staan van 1978, toen was zwart gebeitst essen heel populair!


Fons
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Hallo,

daar hebbenwe weer het juwelenkistje.

Dat is hier een paar maand geleden ook ter sprake gekomen.

Ik herinner me nog de discussies over de prijs, uiteindelijk bleek dat ding spotgoedkoop maakbaar te zijn.

Warom zou je dat niet zelf kunnen, een beetje handigheid is wel vereist natuurlijk.

Maar als je enkel en alleen dit kistje moet maken, in aantallen, gewoon in verschillende maten, dan krijg je dat snel perfect onder de knie.

Zorg gewoon dat je het juiste gereedschap in huis hebt, en ja dat kost wat.

Maar zoek eens op het forum, echt nog niet lang geleden.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Rick ik denk ook dat je gelijk hebt. Qua materialen is het niet zoveel. De bling van het hang en sluitwerk geeft het geheel een dure uitstraling.
De kistjes die ik zelf maak zijn heel wat arbeidsintensiever.

Groet Jos
 

GijselsT

Nieuw lid
28 jan 2014
7
0
Om wat een beter beeld te krijgen moet er wel wat meer informatie komen, t.a.v. de kwaliteit van de kistjes, soort materiaal (triplex oid) welk product en welke prijsklassen er in komt, de afwerking van binnen en buiten etc.
jaap

Aangezien het afgewerkte product moet gaan verkopen als luxe-product is het noodzakelijk dat ze van topkwaliteit zijn, de afwerking aan de binnenkant speelt echter geen rol, de binnenkant zal namelijk volledig worden omgebouwd tot iets waar men allerlei producten zal ik kunnen opbergen!
 

GijselsT

Nieuw lid
28 jan 2014
7
0
Hallo,
Ik herinner me nog de discussies over de prijs, uiteindelijk bleek dat ding spotgoedkoop maakbaar te zijn.
Warom zou je dat niet zelf kunnen, een beetje handigheid is wel vereist natuurlijk.

Enig idee wat er is uit voortgekomen waar je deze kon verkrijgen? Ook ben ik niet echt handig aangelegd en staat het tijdsgebrek het zelf maken van deze kistjes een beetje in de weg..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Met een verstekstans knippen. Paar groeven erin lopen mal voor de scharnieren maken en klaar is het bouwpakket. Bij aantallen is het best snel te maken. Alleen de originele scharnieren zijn aan de prijs.
 

GijselsT

Nieuw lid
28 jan 2014
7
0
Hey allemaal,

Om jullie nog een update te geven...
Ik ben de laatste dagen stevig op zoek naar iemand die op maat gemaakte kwaliteitskistjes voor mij zou kunnen maken, sommigen zijn hier reeds op ingegaan maar ik denk dat ik de geschikte persoon nog niet heb gevonden aangezien het voornamelijk bijna allemaal grootschalige ondernemingen zijn die naar mijn mening eerder een ruw product contrueren ipv een gedetailleerd afgewerkt kistje. Moest je denken hier geschikt voor te zijn, en voor meer informatie, kan je mij nog altijd een PB sturen!

Ook heb ik nog een bijkomende vraag, ik zou de kistjes graag afwerken in het wit en zwart met een (plastieken?) glimmende afwerking aan de bovenkant (zie foto's). Kan iemand mij misschien vertellen wat dit juist is van materiaal/waar ik dit eventueel kan vinden/ en wie dit eventueel kan maken...; Nog een hele weg te gaan om het afgewerkte product te bekomen maar kijk er naar uit!

box1.jpgbox2.jpg

Met vriendelijke groeten

Thomas
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Misschien kan je meer informatie geven Thomas?
Wat moet het nou precies zijn, en vooral wat mag het kosten?

Zo'n kistje als op de foto kan bijna iedereen op het forum wel maken denk ik. Maar de hoeveelheid tijd die het kost om dit af te werken (in hoogglans of fineer) en de kosten van het beslag drijven de kostprijs flink op. Als jou corebusiness wordt luxe horloge en sieradenkistjes te verkopen dan zijn er vast mensen die echt wat moois kunnen leveren. Als het doosje verpakkingsmateriaal wordt dan kun je beter naar de in serie geproduceerde producten kijken.

Bovenstaand kistje kan gemaakt worden van HDF of goede kwaliteit MDF. Met goed materiaal zo in elkaar gelijmd, kosten aan materiaal enkele euro's per doosje. (zonder scharnieren en sluiting). De afwerking kost alleen veel tijd. (plamuren, schuren, grondverf, lak, polijsten en sommige dingen een aantal keer in een stofvrije ruimte voor goed resultaat).
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Moet me er niet mee bemoeien (kheb al moeite om 1 kistje te bouwen:))... maar toch kan ik niet langer nalaten het volgende op te merken.

Tot nu ben ik wat sceptisch over de communicatie. Ik kan evt. vertrouwen in dit opzetje krijgen pas nadat GijsselsT een duidelijke opening van (zijn) zakelijke achtergronden en doelstellingen heeft gegeven. In de zakelijke wereld waarin ik leefde (ok, was vroeger) kwam de vrager met een open en duideljk verhaal bij mij als hij wat van me wilde. En.... meestal had de vragensteller zich vooraf georienteerd in wat "ik en de mijnen" voor hem zou kunnen betekenen.

Met groet,
klaas
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.