wat voor soort frees voor nette gaatjes?

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ben van plan de festool af 1010 te gaan kopen maar vroeg mij af i.v.m. het maken van een kast welk freesje ik het beste kan gebruiken om nette gaatjes te krijgen (5mm) voor de kastplankdragers.
Ik heb de machine nog niet en anders had ik het zelf wel uitgetest

is dit wat?
http://www.ecotools.nl/freesbeitel-5mm/

Paulo
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
ik weet niet wat voor hout je gebruikt, en wat voor plankdragers het zijn maar ik had een keer een goedkoop freesje dat erg splinterde. maar voor alleen een gaatje lijkt me dit geen probleem omdat splinteren meestal ontstaat bij een voorwaartse beweging van de frees door het hout. En als ik de goede plankdragers voor me heb, zijn dat gewoon pinnetjes met in het midden een klein randje. Dan is het helemaal geen punt. Want mocht hij een klein beetje splinteren dan is dit zo weinig dan dat kleine randje dit afdekt. en ja voor die prijs kun je je er geen buil aan vallen. hoewel ik als er nog verzendkosten bij komen gewoon naar een doehetzelf zaak zou gaan dat is dezelfde, of soms nog iets betere kwaliteit. En je steunt de plaatselijke ecconomie een beetje .-)
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik ga de kast maken van meubelpaneel van de bouwmarkt dus spaanplaat met een laagje erop. ik wil dat meerdere gaatjes maken zodat ik de hoogte van de klank nog kan veranderen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Waarom een frees en geen goede scherpe houtboor, die splintert ook niet door het model van de boorpunt.
Als je dan toch wilt frezen, en een super strak resultaat wilt dan kun je een hardmetalen spiraalfrees gebruiken met negatieve spoed, deze drukt de spaantjes naar beneden waardoor er geen vezels uit het oppervlak omhoog worden getrokken.

gr. John
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Er zijn speciale boorfreesjes voor rijboringen. Festool heeft ze voor hun lr 32 systeem. Zelf heb ik ze 5 tm 10 mm van rvs frezen.werkt veel beter voor deze doelstelling dan de andere frezen.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Je kunt natuurlijk ook met een 5 mm houtboor beginnen, die hebben een scherpe punt, kost iets van 22 cent bij de club die je vermeld in je bericht.
Kan je alvast oefenen met een boormachine, of misschien heb je een boorstandaard, nog mooier.
Joep
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Waarom een frees en geen goede scherpe houtboor, die splintert ook niet door het model van de boorpunt.
Als je dan toch wilt frezen, en een super strak resultaat wilt dan kun je een hardmetalen spiraalfrees gebruiken met negatieve spoed, deze drukt de spaantjes naar beneden waardoor er geen vezels uit het oppervlak omhoog worden getrokken.

gr. John

Ik ben het met John eens. Waarom niet gewoon een boor gebruiken. Of je moet toevallig toch een freesmachine willen aanschaffen, dan is het een ander verhaal. (in ieder geval en goede smoes voor je vrouw)
Eerst even een mal maken voor de afstanden, (plank met gaatjes) en dan boren maar. Ik doe het op beide manieren, met frees en met boor, maar voor die paar gaatje zou ik geen nieuwe frees gaan kopen

Gr
Akwadraat
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Als je rijen met gaatjes moet maken zal het probleem van andere orde zijn. Hoe krijg je de minimaal 4 rijen met gaatjes op identieke hoogte. Ik neem in die gevallen een rechte lat van ca 15mm dik, teken daar het 'gatenpatroon op' boor deze voor op de kolomboor en gebruik deze lat als mal. Een simpele scherpe houtboor doet de rest..
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb gewoon een set van Festool en daar zitten nette boorfreesjes bij (frezen met een scherpe punt)
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik gebruik deze frees van CMT (nr 174.050.11) in een OF1010 met het LR32 systeem van Festool. Dit geeft heel nette gaatjes, ook in spaanderplaat stijl Kronospan of Unilin. Goed snijgereedschap heeft natuurlijk wel zijn prijs, maar het resultaat is er dan ook naar.
Groetjes,
Pascal
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
@akwadraat Ik heb wat gespaard en ben aan het twijfelen om een Festool stofzuiger MIDI te kopen of een bovenfrees maar er werd mij geadviseerd om eerst een stofzuiger te kopen maar dit is wel een goede rede om een bovenfrees aan te schaffen. een goede smoes voor m'n vrouw heb ik niet nodig want ik ben pas 16 en hoef dus gelukkig geen smoes te verzinnen. ik denk dat ik een aantal 5mm houtboortjes ga kopen en dat ik het toch maar uit de hand ga doen. en dan de Festool stofzuiger aan ga schaffen.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Een deuvelfrees zal ten alle tijden beter en splintervrij werken dan welke houtboor dan ook, vanwege de veel hogere snelheid die je met een bovenfrees haalt. Bovendien staat de frees mooi haaks op het werkstuk. Dus als je de keuze hebt tussen frezen of boren......

Gr Ed
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi meestal gebruik ik een mal met gaatjes van 5 mm geboord op de kolomboor, dan zijn ze mooi recht. Hierna met een scherpe boor, heb hier een paar framag 5mm boortjes voor die geven een mooi strak resultaat. Werkt goed en eenvoudig en is niet duur.
gr. Nol
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.