Festool EBQ in eigenbouw zaagtafel (Versie 2.0)

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik heb hier al eerder gepost met een eigenbouw zaagtafel. Daar zaten nog enkele imperfecties aan. Het kantelmechanisme kon niet worden gebruikt en de hoogteverstelling werkte onvoldoende gemakkelijk. Je moest de stok met een slotbout fixeren. Na af en toe wat nadenken kwam afgelopen weekend de ingeving en heb ik me gisteren weer eens even in de schuur verstopt om te kijken of hetgeen ik bedacht had ook zou kunnen. Naast de eerder genoemde beperkingen vond ik in de oude zaagmodule een nadeel, dat ik 10mm zaaghoogte kwijt was door de module waarop de machine bevestigd was.

Ik heb nu eerst een gat gezaagd in een plaat spaanplaat, waar de machine strak inpast. Eén kant schuin, vanwege het kantelmechanisme. Daarna twee 8 mm gleuven gefreesd, parallel aan de onder- en bovenkant van het gat. De Festool heeft de mogelijkheid om in de voor en achterkant een asje te steken van 8mm (ik heb daarvoor de asjes van een oude parallelgeleider van een cirkelzaag gebruikt. (Wie wat bewaart heeft wat). De gebruik ik ook op mijn freesmachine onder de freestafel te hangen.

De zaag kan nu op op de inlegplaat bevestigd worden met knevelsluiting over aseinden (aan één kant, andere kant is niet nodig). Nu kan de machine op zijn kop in de werktafel komen te hangen.De zool van het zaagblad is gelijk met bovenkant van de tafel. Er zitten zodoende wel wat gaten zo hier en daar. Ik denk erover om het geheel toch nog af te dichten met een plaat van 4 of 6 mm.

Toen moest er nog een hoogteverstelling komen. De stok wilde ik niet meer gebruiken. Ik heb in het handvat van de zaag (waar al een diep gat in zit een slotbout gedaan, omwikkeld met ducktape. Hiermee zit de bout vast, en je beschadigt niets.

De hoogteverstelling gaat nu middels een lijn, die loopt vanaf de onderkant het werkblad via de bout in het handvat en een geleideoogje onder het werkblad naar een pvc buis onder de tafel. Die buis zit met buiszadels onder de werktafel. Dat zit voldoende strak om de zaag op hoogte te houden en niet zo strak dat aandraaien moeilijk is. Door de buis heb ik een asje gestoken om het draaien makkelijker te maken.

Vanmiddag een en ander getest en het werkt prima. Heb het geheel nu nog gemaakt van een paar halve spaanplaatkasten. In de definitieve tafel komen uiteraard ook nog geleiderails etc.

Onderstaand het foto materiaal. Dat zal het een en ander wel duidelijk maken. Voor commentaar, verbeteringsideeën hou ik me altijd aanbevolen.

De foto's staan niet in goede volgorde, maar ik weet niet hoe ik dat kan aanpassen.
 

Bijlagen

  • hoogteverstelling zaagblad.jpg
    hoogteverstelling zaagblad.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 786
  • lijn voor hoogteverstelling zaagblad.jpg
    lijn voor hoogteverstelling zaagblad.jpg
    81,4 KB · Weergaven: 777
  • zaag in zaagmodule.jpg
    zaag in zaagmodule.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 778
  • vergrendeling schakelaar.jpg
    vergrendeling schakelaar.jpg
    62,8 KB · Weergaven: 774
  • opening voor zaagmodule.jpg
    opening voor zaagmodule.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 776
  • verticaal zaagstand.jpg
    verticaal zaagstand.jpg
    36,6 KB · Weergaven: 778
  • diagonale zaagstand.jpg
    diagonale zaagstand.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 782
Laatst bewerkt:

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
is de zaagtafel nog in gebruik?
zoja, bevalt deze?
zijn er nog dingen die je er aan zou veranderen?
ik ben namenlijk ook van plan een zaagtafel te gaan maken met mijn ts 55R en zal daarbij een aantal ideetjes van u inpikken :)
ik hoor graag van u.

Paulo
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ideetjes pikken? Anders ik wel! Een Mafell mt55 weliswaar maar het principe zal vergelijkbaar zijn.

Vraag van vandaag:
hoe zorg je ervoor dat de zaag perfect uitlijnt en makkelijk in hoogte te verstellen?
de Mafell heeft geen spouwmes..... Lastig?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.