zelf boormal maken

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik ga binnenkort zelf een kast maken voor in mijn woonkamer uit meubelpanelen van de bouwmarkt maar nu had ik een vraag over het maken van de gaatjes voor de kastplankdragers.
ik ben van plan een soort mal te maken om die gaatjes te boren, de gaatjes worden 5mm. ( zie sketch up file)
maar hoe voorkom ik dat het gat waar ik doorheen boor niet steeds groter wordt?
en hoe boor ik zo recht mogelijk?
bestaat er iets al een metalen deuvel die ik in het gat kan steken zodat ik mijn mal kan verplaatsen en zodat ik de zelfde afstand blijf houden en waar kan ik die kopen?

Bekijk bijlage boormal.skp
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ga je deze gaatjes boren met een gewone boor? Dan gaan er waarschijnlijk brokjes uit de toplaag springen na enkele gaten.Als je een bovenfrees hebt zou je dit ook redelijk eenvoudig kunnen doen. Bij interesse hiervoor laat maar weten.


Groeten,
Vincent
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Ja ik ben dit van plan te gaan maken met een gewone boor. Een frees heb ik heleaas (nog) niet tot mijn beschikking maar ben er wel voor aan het sparen. Ben dan van plan de festool of 1010 te gaan kopen. Maar alsnog ben ik geïnteresseerd in de manier hoe het het beste met een bovenfrees gaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Festool heeft het 32 mm boorsysteem. Rail met gaatjes en een houder voor de of 1010. Werkt prima als de kast nog in onderdelen ligt. Voor een bestaande kast heb ik een mdf mal gemaakt. Ja je moet hem niet te vaak gebruiken en recht boren.
 

galactor

Nieuw lid
20 jan 2014
11
0
Zo doe je dat met een frees:
http://www.youtube.com/watch?v=Q2EclCBqtDc
Door een huls op de frees te plaatsen die precies in de gaten van de mal vallen, krijg je elke keer hetzelfde resultaat.
Die sleuf kan je uiteraard ook weglaten.
Eenmaal maken, kun je altijd weer gebruiken. Eventueel met andere diameter bitjes.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ik heb gelezen dat je beter rondjes kunt boren die kleiner zijn dat je kopieerhuls, het idee was dat er bij frezen veel stof/zaagsel vrij komt, als dat in je volgende gat komt zou je niet helemaal in het gat passen en dus de rij wat verlopen.

Om dit dan op te lossen neem bijv een 15 mm boor voor een 17 mm kopieerhuls, waardoor de huls niet helemaal in het gat past en eventueel stof/zaagsel geen probleem is
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
@Oceans'11 hoe heb je deze foto gemaakt? ik heb het al eerder gezien bij een forum maar vroeg me af hoe dit gedaan werd. en die of 1400 past ook in het 32 mm systeem van festool.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
@Oceans'11 hoe heb je deze foto gemaakt? ik heb het al eerder gezien bij een forum maar vroeg me af hoe dit gedaan werd.

Ik maak een screenshot (dat doe je door tegelijkertijd op [alt] en [print scrn] te drukken).
Vervolgens open ik het programma Paint en met [Ctrl] + [V] (= plakken) zie je dan de kopie van je volledige scherm verschijnen.
Daarna maak ik het wat 'mooier' door alleen het onderwerp eruit te halen (kaderen) en het resultaat daarvan vervolgens als afbeelding (format .jpg) op te slaan.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Een afbeelding uit SketchUp plaatsen kan nog eenvoudiger:
In SU kies je File / Export / 2D Graphic. Dan naar keuze als bmp, jpg, tif of png bestand opslaan.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Je kan het ook zonder mal te maken met de bovenfrees, zo doe ik het toch en kost niet veel voorbereiding ( en het hoeft ook geen festool te zijn).
Het maken van een goede mal is ook niet zo eenvoudig. Een mm verlopen bij het boren gebeurt snel, je moet alweer een frees hebben met de zelfde diameter van je kopieerring, of nog een andere mal om deze dia. Te frezen.
Afhankelijk van het materiaal slijten ze uit..... Persoonlijk ben ik geen grote fan.

Ik heb een lat geschaafd op 32 mm breed, daarna hierverscheiden blokjes van gezaagd van zo'n 15 cm lang.
Deze blokjes gebruik ik als spacer, frees een gat, verwijder een blokje (-32mm), frees weer een gat, enz....
ik gebruik max 8 blokjes om stabiel te blijven en heb enkele grotere plaaten gezaagd van 32x8 mm lang.
zo kan ik alle lengte die ik nodig heb maken. En wil je een andere tussenafstand kan je gewoon andere blokjes maken.
het is misschien niet geheel duidelijk na deze uitleg, als ik thuis ben ga ik enkele foto's nemen en posten.

Groeten,
Vincent
 
Laatst bewerkt:

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
op de 1e foto zie je de blokjes, in dit geval van 32mm breed, liggend op de plankjes die ik voor grotere lengtes gebruik. zoals je ziet is de lengte van deze plankjes een veelvoud van de breedte van de blokjes.
door 1 lat op breedte te schaven (of te zagen) en hieruit alle blokjes te maken garandeert dat ze allemaal even breed zijn.
WP_000202.jpg

Positioneer de frees zo dat je eerste gat op de correcte positie is.
WP_000203.jpg
met nu telkens één blokje weg te nemen en je frees tegen de overblijvende aan te slaan is het volgende gat op precies 32mm afstand (als je blokjes natuurlijk precies 32mm breed zijn)
WP_000204.jpgWP_000205.jpgWP_000206.jpg
voor een meter van deze gaten leg ik eerst 3 mdf plankjes en dan de blokjes, wanneer ik alle blokjes weggenomen heb vervang ik een mdf plankje door de blokjes en ik kan weer verder.
door de aanslag van je bovenfrees zit je altijd mooi even ver van de zijkant, je kan het zelfs instellen hoe diep je de gaten wil.
Ik pas dit nu al een tijdje zo toe en ik heb nog geen enkele foute gatenrij gehad, en zoals reeds eerder vermeld een budget vriendelijke oplossing.
en voor de prijs van een freesje dia. 5mm moet je het ook niet laten, eens je dit hebt kan je er lang mee.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.