Lassen ! Welke techniek kan ik het beste leren?

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Niet echt hout,maar aangezien ik graag hout en staal wil combineren volgende vraag :

Welke techniek kan ik me het beste eigen maken om gewone stalen constructies te lassen? Elektrode, MiG/MAG , TIG?

Groeten,

Geert
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hangt er vanaf waar je dat gaat doen. Ga je (ook) buiten lassen, of in een schuur die een beetje tocht, dan kan je beter met elektrodes lassen. Lastechnieken met beschermende gassen doen het niet zo goed als je beschermgas verwaait. Pas op een (scheeps)forum nog van een ervaren lasser meegekregen dat zelfs een beetje luchtwerveling in een loods al genoeg is om een MIG/TIG las zodanig te beinvloeden dat deze niet meer dicht is voor diesel. Dus dieseltanks last hij zelfs binnen met elektrode.

Groet, Karel
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
elektrode vergt ook de kleinste investering, misschien niet onbelangrijk. Zelf vind ik mig het fijnst lassen tot nu toe, maar zoals gezegd dat kan enkel binnen. Elektrode vergt meer oefening.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Electrode is het makkelijkst te leren (weinig instellingen op het apparaat) en de kleinste investering en tegenwoordig kleine apparaten (tip: bewaar wel je electrode goed droog)
Mig/Mag last wel fijner als je het eenmaal onder de knie hebt, je hebt dan ook wel een gasfles die ergens moet staan (ik heb geen ervaring met wind overlast, de schoolbanken zaten in een goed gebouw)
En TIG is leuk voor RVS en alu, maar wel moeilijker om te leren

Just my 2 cents :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Lassen met de electrode is meestal de basisvaardigheid en kwalitatief de beste las. Een goed lasapparaat en goede electrodes zijn het halve werk. Het vergt enige oefening, maar ik kon na ongeveer 90 uren les alle standen (vlak, hoek, staande hoek, plaat van 2 mm) probleemloos lassen. Je moet het wel onderhouden (certificaten zijn ook voor professionele lassers beperkt geldig). Wil je dunne buis en dergelijk lassen, dan zal je een andere methode moeten kiezen. Halfautomaat, TIG of autogeen (met de vlam).
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Electrode, zorg dat ze goed droog zijn en dat je een lasapparaat hebt dat een goede startspanning geeft, zodat het plakken van de elektrode aan het werkstuk wordt voorkomen. Dan vooral goed leren kijken door de laskap naar het smeltbad, hoe het vloeit etc. Een vaste hand is ook reuze handig. In het rijtje staat niet autogeenlassen. Dat is ook een prima lasmethode, je hebt alleen de dure flessen nodig, maar als je ook moet snijbranden is het wel een goede optie. Snijbranden kan overigens ook met hele dunne las electrodes.Mig heeft de voorkeur bij dunne plaat (carrosserie werk) en Tig vooral bij rvs, titanium, aluminium etc.

jaap
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Als het allemaal deze dikte en nieuw staal is hoef je niet beslist een elektrodeapparaat maar zo je ook voor iets anders kunnen kiezen (tig)
persoonlijk heb ik de voorkeur voor elektrodes want ik las het meestal gebruikt en dikker materiaal met resten van verf en roest.
Het materiaal op de foto zou ik nog wel met elektrodes kunnen lassen, maar je kan er ook zo doorheen branden en dat zal wel mijn onhandigheid zijn want er zijn mensen die nog dunnere plaat met elektrodes kunnen lassen.
Maar als je voor elektrodes kiest zou ik je zeker een inverter aanraden, soms kun je wel een gebruikte op internet vinden voor een leuke prijs.
 

guido jansen

Nieuw lid
5 okt 2012
15
0
Ik heb een paar jaar geleden voor hetzelfde dilemma gestaan en als ik er aan terug denk zijn de vragen wat wil ik kunnen lassen, hoe vaak zal dat voorkomen en wat mag het kosten het belangrijkst geweest. Er van uitgaande dat je budget bekend is, is het makkelijkste probleem opgelost. De twee overgebleven vragen vond ik zelf namelijk een stuk lastiger. Wat wil ik kunnen lassen? Welk materiaal diktes en las lengte, bereikbaarheid, werkomgeving. Ga ik ooit iets anders willen lassen dan wat ik nu wil? Elke manier van lassen heeft zijn eigen voor en nadelen en elke manier van goed lassen vereist oefening. Ik denk niet dat lassen met een beklede elektrode nou zo veel makkelijker is als mig mag of tig, goed lassen is heeeeeeel relatief natuurlijk en er zit een wereld van verschil tussen een las in een tafelframe en een hogedruk pijp in een kerncentrale of zo. Voor elke manier geld, blijven oefenen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een dc tig apparaat. Ik ben hier heel blij me, alleen denk ik nu dat een ac/dc apparaat veelzijdiger was geweest. Achteraf kom ik nu nog wel eens tot de conclusie ,als ik nou ook aluminium of RvS had kunnen lassen met hetzelfde apparaat, dan had ik ook dit of dat kunnen maken! Tig is niet de goedkoopste manier van lassen, maar als je wat wil aanschaffen en er heel lang veelzijdig plezier van wil hebben is het volgens mij niet zo'n gekke keuze. Als je tussen Aldi en professionele kwaliteit zoek is er best iets moois te vinden.

groeten Guido
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Als je gaat lassen en een keuze moet maken tussen elektrodes, kies niet de dikste onder het motto snel vullen en klaar. De kans is dan groot dat je scheuren krijgt of plaatselijk een zeer hoge warmte inbreng hebt met alle risico's van dien.

Het beste kun je lassen met kleine lagen, als je die slim kiest kun je spanningen goed uit je materiaal gloeien waardoor je minder kans op scheuren krijgt.

Groeten,

Joris
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
lassen met electrodes is voor thuisgebruik verreweg het makkelijkst. de beperking is wel dat het niet echt geschikt is voor het subtielere werk. dun materiaal en zichtwerk is beter te doen met tig. voor thuisgebruik weer wat lastiger ivm flessen gas e.d.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.