Nieuwe vlakbank...

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik ben toe aan een nieuwe (of tweedehandse vlakbank), m'n Robland 260 (tafellengte 120 cm) deed het tot nu toe goed maar voor langere stukken is hij toch te wat te kort.

Opties die ik momenteel heb voor mijn budget (tot max 3000 euro)

Nieuw: Kity 2638 voor 2200 euro , 1,520 m lang en 31 cm breed , heeft vier messen.
kity2636.jpg

Was vroeger goed van kwaliteit las ik. Maar nu weet ik het niet meer, ze zijn samen met Scheppach en de machine lijkt heel sterk op de Rojek bij Axminster:

100692_l.jpg




Hammer en Robland vallen af wegens de beperkte lengte van de schaaftafel (1,400m ) in mijn prijsklasse.

Gebruikt:

_ L'invicta voor 3000 euro vraagprijs, 2 m lang ,400 mm breed met langatboor. Ik ken dit merk niet, iemand ervaring?
2620_L%27invicta.jpg


_ Of een Danckaert met boortafel voor 700 euro , 600 mm breed. Vind dit wel heel erg breed.
2359_Danckaert.jpg


Waarom is een Danckaert zoveel goedkoper?
 

Sanny

Actieve deelnemer
De dankaert is een oude machine, geen gangbare maat (600mm) en ik zie op de foto dat je al ver van je werk af moet gaan staan. Niet doen dus. als ik kijk naar de prijzen van de nieuwe machines schrik ik daar altijd van. voor de helft heb je een zware professionele machine met lange tafels. De vlakbanken van beuving kun je rustig kopen. ik zag ook nog een knappe Hoffman staan 400mm beitels en 2500mm tafel vraag prijs 1350,-

kijk dan heb je wat...
 

Houtwurm

Actieve deelnemer
23 nov 2009
29
0
mijn tip , degelijk gietijzer , twee messen ( zowieso snijd er toch altijd maar 1 mes dus 4 is niet nodig ) hij moet goed tiltbaar zijn ( bladen moeten kantelbaar en nastelbaar zijn , en de hoogte van het afvoerblad moet in hoogte verstelbaar zijn .
Verder een stelliniaaltje kopen en dat op het afvoerblad leggen net afstellen .
als het mes tijdens het draaien het liniaaltje nog raakt ( zodat je het niet opgetilt voelt maar echt aait ) staat je mes goed .
dus met een paar honderd euro schaaf je de sterren van de hemel .
Ik schaaf gemiddeld 5 uur per dag , met een bank van 38 jaar oud , due ik weet waar ik het over heb . en plaatstaal en aluminium is leuk voor een scheerapparaat , en daar moet het bij blijven !
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi Geert,
Ik heb zo'n l'invicta, een oudje dus maar hiij werkt prima. Een degelijk trillingsvrij apparaat waar ook eens een wat zwaardere balk op geschaafd kan worden.
Voorheen heb ik twee keer een lichtere bank gehad k26 robland en een 5-sicar combinatie maar de l'invicta bevalt me stukken beter.
Gewoon degelijk zwaar gietijzer, er staan er geregeld te koop op marktplaats.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Heb een Beuving Verboom zien staan 26 cm breed, 160 lang. Ik schaaf nu ook op 26 cm breed en dat voldoet eigenlijk heel goed (voor meubelen dan toch).
Wat voor nut heeft een vlakbank met een schaafbreedte van bv 40 cm, planken van deze brede afmeting gebruik je toch zelden in meubelwerk, vanaf die breedte wordt toch meestal verlijmd vanwege de werking van het hout of zie ik het mis?
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Het voordeel van 40 breed is dat je bredere gelijmde panelen vandikte kunt schaven, makkelijk als je een tafelblad wilt maken. Maar je kunt het uiteraard ook met 26 breed. En wat ruimte betreft neemt een bredere niet veel meer plaats in.
 

tuoh

Oud hout
Zo een spiraalas ziet er heel imposant uit, maar als je messen moet verwisselen ben je wel enkele uren zoet om één en ander te stellen.

Wanneer je enige tijd geschaafd hebt met zo 'n ding gaan alle koppen van de schroeven vol zitten met hars en andere troep, eer je kan beginnen met messen wisselen moet eerst heel die as gereinigd worden.

We hadden vroeger een vierzijdige schaafmachine die uitgerust was met dergelijke assen, om op de vier assen nieuwe messen te plaatsen was een crime ( minstens drie uur werk)

Een veel betere oplossing is kiezen voor een Tersa schaafas, mooi schaafresultaat, geluidsarm, lange standtijd en het verwisselen van de vier messen duurt ong. VIJF minuten.( zelfs geen gereedschap nodig, en altijd op de juiste hoogte)

Ik heb geen aandelen in de firma, maar we gebruiken dergelijke assen al tien jaar tot volle tevredenheid.


Ben nu een houtbewerker met veel vrije tijd :lol: :lol: :lol:

André
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Hier staat een mooie beuving vlakbank te koop:

http://www.2dehands.be/bouw/gereeds...chaafmachine-voor-houtbewerking-65881906.html

Ik was zelf geinteresseerd, en heb de eigenaar gevraagd wat de vraagprijs was, en die liet me weten dat hij er 600 euro wou voor krijgen. 't Is een zware gietijzeren machine (geschat 250kg) met verstelbare en nastelbare bladen, plus 3 (pas geslepen) messensetten.

600 euro is mij momenteel wat te veel, maar ik denk wel dat dit een degelijke machine is.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb ze ook zien staan, ziet er inderdaad goed uit
Enkel moet ik dan nog opzoek naar een aparte vandikte en die zijn niet zo snel te vinden.
Ook zit ik met het probleem dat ik geen krachtstroom heb, ik zal dus van 220 naar 3*220 moeten met behulp van een frequentieomvormer,als de motor al 3*220 toelaat.
Bij de invicta zal dat al moeilijk worden omdat de motor meer dan 3kW zal zijn en zo'n omvormers zijn niet goedkoop,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.