Handschaven, slijpen, hoe je er mee werkt.

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Aangezien we niet kunnen posten in: Forum: Woodworking gereedschappen know-how, daarom zet ik het hier maar neer, weet zo even niet waar ik het anders moet posten.

Misschien zijn er mensen die hier iets aan hebben?
Er komen redelijk wat vragen voorbij hoe moet dit hoe moet dat.
Of welk boekje is handig om te lezen.

Deel uit een vakwerk boekje uit 1934. Gelieve niet de naam er van spammen in het forum weet niet of het geheel rechtenvrij is, zolang we de naam niet noemen is er denk ik niets aan de hand :)

Houdt er a.u.b. rekening mee dat ze het over stalen schaven hebben en niet over de houten versies, daar werk je soms anders mee.
Sommige youtube goden, of zoals ze soms behandeld worden of zich zelf zo voelen, hebben het soms wel degelijk mis, of hebben het over technieken uit 1769, en dat waren houten schaven.

Sorry voor de slechte kwaliteit van de ene pdf, door babbelen met tijdens het in scannen met Blom , bedankt hier voor, ben ik die vergeten, dus dat zijn nog de fotocamera afbeeldingen.

Slijpen van schaafbeitel:
Bekijk bijlage basis van schaafbeitels slijpen voor de handschaaf.pdf

Hoe ruw hout en bv een paneel schaven te schaven:
Bekijk bijlage de basis van het schaven verkleind.pdf

Bekijk bijlage planken en panelen schaven verkleind.pdf
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is een mooi initiatief Zweihaak! De onderwerpen in de rubrieken "gereedschap know how" en " galerij werkstukken" zijn eigenlijk bedoeld om de toppers onder de onderwerpen apart te kunnen zetten. Eenmaal in die rubrieken kan er ook niets meer aan toegevoegd worden. Alle forummers mogen suggesties aandragen welk onderwerpen in 1 van deze 2 "ere" rubrieken mogen komen te staan. Ik verplaats deze eerst naar handgereedschap.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dit is een mooi initiatief Zweihaak! De onderwerpen in de rubrieken "gereedschap know how" en " galerij werkstukken" zijn eigenlijk bedoeld om de toppers onder de onderwerpen apart te kunnen zetten. Eenmaal in die rubrieken kan er ook niets meer aan toegevoegd worden. Alle forummers mogen suggesties aandragen welk onderwerpen in 1 van deze 2 "ere" rubrieken mogen komen te staan. Ik verplaats deze eerst naar handgereedschap.

jaap

Zat even te twijfelen of dit hier paste of niet, vind het prima dat het hier staat, maar de kans is dat die pdf op een gegeven ogenblik zoekraken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
"It is on this kinds of work that the iron plane shows its immense superiority over the wooden plane". Ha, ha, wat een grappenmaker die meneer!

Verder goed basic stuff. Hier en daar een beetje erg schoolmeesterachtig, zo moet het en anders is het fout. Maar als je dit boekje volgt zal je goed werk kunnen leveren.
Overigens is het helemaal geen slecht idee om ook de boeken uit de 18e en 19e eeuw te bestuderen, als je geen machine hulp in je schuurtje hebt staan. Die lui hadden ook geen machines en wisten toch geweldig werk in hout te leveren. 1934 was allang in het machine tijdperk, heeft dus een andere insteek.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Sorry, niet goed begrepen. Ik had de titel niet genoemd. Ik heb mijn post aangepast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.