PDA

Bekijk Volledige Versie : Salontafel in Es

massis
27-01-14, 10:42
Daar onze zoon nogal graag de huidige salontafel sloopt - een veredeld stuk karton uit de IKEA - zochten we al een tijdje een nieuwe salontafel.

Vereisten zijn: erg stevig, stabiel, geen hoeken en massief hout zodat niet het kleinste krasje een lelijke plek wordt.

Ik had al even contact gehad met Rick voor wat mooi hout, en nadien ook met een houtverzager hier uit de buurt. Maar toen kwam Martin van der Wilt hier op het forum met dat prachtige stuk Es voorbij en die kans kon ik niet laten schieten.

Dus vorige week ben ik "even" op en af naar Utrecht gereden (240km enkeltje) en kwam ik thuis met de aanwinsten.

Het grootste stuk van zo'n 1m50 bij 60cm (zien jullie ook een slanke dame zonder hoofd?):
13046

Verder nog een mooi stukje voor de middenbalk en wat stukken voor de poten:
13045

Een uurtje tekenen en puzzelen wat het nu eindelijk moest worden, en dit resultaat uit sketchup:
13047

Dan afgetekend op het hout en vervolgens aan de slag met beperkte tools: een cirkelzaag (Groene Bosch), mijn "TopCraft" bovenfrees uit de Aldi die ik ooit 2de hands heb overgenomen en wat lijmklemmen uit de aldi. Ik heb mijn freesjes tot het uiterste moeten drijven, maar al bij al ging dat nog best vlot. Een freesgang of 6-7 per kant en we zijn er door.

Niet slecht voor 5cm dikke Es, wat naar ik begrijp toch best een stevige houtsoort is.

13044

Nu komt het lastigste stuk: het blad en alle stukken voor de poten vlakken.
Daarna werk ik de randen van het blad af met een afrondfreesje zodat ook de boven- en onderrand van de tafel geen scherpe randen meer hebben een peuter-proof zijn.

Ik wilde de poten gaan bevestigen door ze 1cm te verzinken in het blad en vervolgens aan de binnenzijde tussen de poten telkens een hoekijzertje verzinken in zowel de poot als het blad. Op die manier zit alles mechanisch verankerd zonder lijm en zou het hout nog moeten kunnen werken lijkt me?

De middenbalk wil ik vervolgens ook 1cm gaan verzinken in de poten en dan langs de buitenzijde vastzetten met 2 houtdraadbouten met flenskop per kant:
http://eshop.lecot-raedschelders.be/catfotos/catalogus/F010201186.jpg

Dit voornamelijk omdat ik dat soort bouten als afwerking gewoon graag zie :-D

Uiteraard hoor ik het graag als ik hier grondige fouten tegen de kunst maak. Ik bouw alles tot nog toe op logisch verstand en "trial and error", gezien ik nooit scholing heb gehad in houtbewerken.

Martin, nogmaals bedankt voor het prachtig stuk essen en de gezellige babbel! Uit het stukje kastanje heb ik ondertussen al een mooi kaarsenhoudertje gedraaid waar vrouwlief erg blij mee was :-)

PS: ik heb ook nog wat foto's van tijdens het proces, maar gezien mijn telefoon weer vervelend doet zijn die voor later.

Martin van der Wilt
27-01-14, 14:59
Hey Massis, forging ahead ;-))

henkverhaar
27-01-14, 16:47
(zien jullie ook een slanke dame zonder hoofd?):
13046

Ja maar dan wel een met enigszins verbrande bos hout...

jaap
27-01-14, 19:31
Een prachtig stuk hout, persoonlijk zou ik de vorm van de vrouw (al dan niet verbrand) in de tafel houden. Het is nu een prachtige wilde tekening die gevangen zit in de nieuwe vorm. Maar ik loop op de zaak vooruit, ik wacht het eindresultaat even af.

jaap

massis
27-01-14, 19:46
Ik twijfel nog steeds welke zijde ik als bovenkant ga gebruiken. De zijde die nu boven ligt heeft een prachtig wilde tekening, maar wel een stukje harthout aan 1 kant wat behoorlijk zacht is. De onderzijde heeft een egalere tekening (wat mijn vrouw wel leuk vindt) maar anderzijds ook wat gaatjes (van de freeshulp) en ook wat scheuren.

Heeft er misschien iemand een goede tip voor de afwerking? Ik wil eigenlijk het hout graag iets donkerder beitsen maar zonder de tekening te verliezen, en dan afwerken met een harde hoogglans lak die een beschermlaag vormt. Maar er zijn zoveel beitsen en lakken op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

houtenklaas
27-01-14, 19:52
Geen idee of het verstandig is wat ik nu zeg, maar: kan dat zachte gedeelte misschien met epoxy worden verstevigd? Zal je wel moeten lakken als afwerking i.p.v. olien, denk ik.

massis
27-01-14, 20:04
Ik overweeg inderdaad om het zachte deel op te vullen of te harden met epoxy of polyester. Eventueel meng ik door die hars wat poeder van het schuren/zagen en zelf een drupje beits zodat het allemaal dezelfde kleur heeft.

Sowieso wil ik lakken als afwerking, ivm slijtvastheid. Met een peuter van 22 maanden in huis moet alles slijtvast zijn ;-)

Martin van der Wilt
27-01-14, 20:57
Een prachtige afwerking is Rustin Plastic coating. Zeer eenvoudig aan te brengen en makkelijk te schuren en polijsten. Willy Vanhoutte heeft het wel.

rickkoorman
28-01-14, 06:59
Wow....Da;'s een enorm gaaf stuk hout !! Ik zou het ,meest getekende deel in het zicht houden... Het was ook wel mooi geweest om de plaat gewoon zo te laten....paar grove poten eronder....

Woruta
28-01-14, 07:11
Succes met de verdere bouw, ik vind het blad al spektaculair mooi :)

massis
28-01-14, 09:14
Wow....Da;'s een enorm gaaf stuk hout !! Ik zou het ,meest getekende deel in het zicht houden... Het was ook wel mooi geweest om de plaat gewoon zo te laten....paar grove poten eronder....

Heb ik ook overwogen, maar dat zag vrouwlief zo niet zitten. Paste ook niet echt in de woonkamer gezien het origineel stuk hout ongeveer 190 lang was :-P (op de eerste foto is er al 40cm af om een poot te worden)

Succes met de verdere bouw, ik vind het blad al spektaculair mooi :)

Dat is het leuke aan zo'n prachtig stuk hout, zelfs als ik de tafel behoorlijk lelijk maak, blijft het spectaculair mooi hout!

henkverhaar
28-01-14, 09:46
Overigens 'Salontafel in Es' heeft bij mij verkeerde associaties. Net zoiets als 'Prelude in Grenadille'...

massis
28-01-14, 10:39
Da's toch ook kunst, nietwaar?

Ik heb net bericht gekregen van de lokale houthandel dat ze mij niet kunnen helpen met het vlakken. Aangezien ik geen schaven heb en niet wil leren schaven op dit stuk hout, ga ik voor een alternatief: een router planing jig.

Kort gezegd: de hele plaat stabiel leggen op zo'n manier dat de bovenzijde in het vlak ligt dat ik hebben wil, en dan met de bovenfrees op een slede het geheel frezen tot hij vlak is.

Iets in deze stijl dus:
http://mimydesigns.files.wordpress.com/2012/04/img_9787.jpg

De nodige balken, mdf en OSB om dit te bouwen heb ik nog wel in huis, alleen een brede frees heb ik nog nodig want met een 8mm diameter freesje gaat dit echt jaren duren :-)

jaap
28-01-14, 23:58
Voor de afwerking zou je kunnen experimenteren op een reststukje; het hele hout donkerder beitsen (beetje experimenteren hoe donker) en dan weer wegschuren tot het lichte hout weer licht is. De donkere stukken zullen profiteren van de opname van de beits en wat beter uitkomen. Hetzelfde doe je ook bij gestreept esdoorn etc. Je kunt ook b.v. een sandingsealer (iets voor de vertaalafdeling ;) ) meestal schellak in een donkere variant gebruiken en deels weer wegschuren. Het hangt een beetje van het hout af en wat je wilt bereiken. Die Rustins werkt wel goed, maar voor een echt kleurloze lak zou ik hoogglans watergedragen parketlak gebruiken. Kun je om de 2 uur een laag aanbrengen. De eerste 2 of 3 lagen niet schuren en daarna een keer opschuren en nog 1 of 2 keer lakken. Dit eventueel (schuren en lakken) herhalen tot alle oneffenheden gevuld zijn. Daarna vlak schuren en schuren tot aan 1000 of 1500 en polijsten met de poetsschijf en en b.v. een autolak poetsmiddel. Dit kun je ook met gekleurde lak (verf) doen. Als je het goed doet krijg je een prachtige spiegelgladde toplaag.

jaap

massis
06-02-14, 13:16
Zoals beloofd nog wat foto's van het rondfrezen, beter laat dan nooit.

http://i968.photobucket.com/albums/ae168/Massis87/Massis%20Pipes/89DFBC7F-03E3-4014-8757-9A933253119B_zpsx7glitbj.jpg (http://s968.photobucket.com/user/Massis87/media/Massis%20Pipes/89DFBC7F-03E3-4014-8757-9A933253119B_zpsx7glitbj.jpg.html)

http://i968.photobucket.com/albums/ae168/Massis87/Massis%20Pipes/55EBE293-5147-40D9-A393-633254B50D91_zpsd8q3mmga.jpg (http://s968.photobucket.com/user/Massis87/media/Massis%20Pipes/55EBE293-5147-40D9-A393-633254B50D91_zpsd8q3mmga.jpg.html)

http://i968.photobucket.com/albums/ae168/Massis87/Massis%20Pipes/40E854C3-9AC1-4E30-9582-4DE1460BC024_zpsh0bg26pt.jpg (http://s968.photobucket.com/user/Massis87/media/Massis%20Pipes/40E854C3-9AC1-4E30-9582-4DE1460BC024_zpsh0bg26pt.jpg.html)

Komend weekend eens mijn router planing jig in elkaar steken en verder werken.

de Kastanjeboom
06-02-14, 13:44
leuke brok voor de bovenfrees

massis
06-02-14, 13:55
Heel zeker, 5cm dik en totale lengte van zo'n 3 meter, maar dat ging eigenlijk bijzonder vlot.

massis
08-02-14, 15:18
Blijkbaar toch wat veel gevergd van mijn arme bovenfrees. Na een dik uur frezen om de poten te vlakken plots geen vermogen meer en op enkele ogenblikken stopte de frees ermee.

Ik hoopte dat ie gewoon oververhit was dus heb hem een half uurtje rust gegund, maar daarna nog steeds niks. Ik vrees dus dat hij aan z'n eind gekomen is. Nuja, voor een machine van de aldi die ik 2de hands heb overgenomen voor €15 vind ik 4 jaar dienst doen best aardig.

Maar ik moet verder, dus maar gelijk op amazon.de een Bosch POF 1200 AE besteld voor €100 inclusief verzenden.

Toxiq
08-02-14, 15:43
voor 15 euro en 4 jaar zwoegen verdient die machine een degelijke uitvaart :-)

massis
18-02-14, 22:11
De nieuwe Bosch bovenfrees heeft ondertussen goed werk geleverd. Hoewel 200W lichter en ook een max rpm van 28.000 vs 34.000 op de oude, ben ik enorm verbaasd van het gemak waarmee deze frees door het Es ging.

Ondertussen heb ik de poten af en ook de middenbalk tussen de poten is bijna klaar. Alleen bleek bij proefmontage dat randen van de middenbalk niet haaks zijn, dus dat moet ik nog even bijwerken.
De poten zelf vind ik persoonlijk er goed gelukt. Jammer genoeg zaten er 2 best grote barsten in 1 van de poten. Deze heb ik gevuld met epoxylijm, laten uitharden en weer opgeschuurd. Het resultaat daarvan tot nogtoe is best aardig, benieuwd wat dat geeft als er lak over komt.

13849

Verder heeft vrouwlief ook de kleur van lak gekozen en ben ik begonnen met het lakken van het blad.

13847

13848

SamR
19-02-14, 00:10
Ik begrijp uw keuze van het kleur. Maar toch ik vind het persoonlijk jammer dat je het zo bedekt.
Smaken verschillen nu eenmaal. Moet wel een prachtig project geweest zijn om aan te werken denk ik zo.

gompy58
19-02-14, 01:43
Het mooie is dat iedereen vrij is in zijn keuzes. Qua constructie en de manier waarop je het gedaan hebt, mooi werk.

Dat je deze kleur afwerking hebt gekozen snap ik dan weer helemaal niet. Ja ok, de directie heeft bepaald, maar dan nog.

Met deze kleur had je elk gewoon stukje hout kunnen nemen. De tekening is eigenlijk gewoon helemaal verdwenen... Het effect wat ik nu zie is alsof het met een heel grove kwast even vlot van afwerking is voorzien...

SunRayes
19-02-14, 08:36
Een beetje credit:
Uit ervaring weet ik dat foto's vaak niet de juiste kleur en texture weergeven.
In het echt ziet hout er vaak veeeeeeel mooier uit dan op een plaatje.
Zelfs al zou je het mat krijtwit verven, dan nog zie je of het echt hout of MDF is.

massis
19-02-14, 09:01
Klopt helemaal Sunrayes. Overigens: dit was ook gewoon de eerste laag vlak na aanbrengen he. Oftewel kletsnat en de borstelstroken nog geen tijd gehad om uit te vloeien.

Het is een transparante lak met "rustiek eiken" pigment, maar nog steeds transparant. Die eerste laag is ondertussen droog en weer opgeschuurd, en de houtnerf eronder is echt nog wel netjes zichtbaar hoor. Alleen het contrast tussen de witte delen en de knoest aan het uiteinde is minder sterk wat ik ook wel wat jammer vind.

Uiteindelijk komen er 3 lagen op, die vervolgens lichtjes opgeschuurd en dan gepolijst worden in de hoop een mooie satijnglanzen tafel te bekomen mét zichtbare nerf.

Martin van der Wilt
19-02-14, 14:40
Bedenk wel dat bij elke volgende laag de kleur nog donker wordt. Je kan overwegen om de laatste laag kleurloos aan te brengen. Het wordt vast naar je zin.

massis
19-02-14, 14:42
Dat is inderdaad een optie die ik nog overweeg, hangt er wat vanaf hoe donker hij wordt en wat vrouwlief vindt :-)

massis
24-02-14, 14:20
Gompy's reactie had toch wel wat bij me losgemaakt. Bijgevolg heb ik het hele blad terug blankgeschuurd en beter opgeschuurd alvorens weer aan de slag te gaan.

Vervolgens heb ik opnieuw 2 lagen van de gebruikte lak aangebracht , maar dan met een degelijke borstel.
Nadien afgewerkt met 1 laag blanke lak en enkele dagen laten uitharden.

Vanochtend heb ik de tafel naar zijn plek verhuisd. Al bij al ben ik behoorlijk tevreden met het resultaat, alleen staan er best nog wat schuursporen in het blad. Heb best lang liggen schuren en zonder lak leek het hout prima, zelfs van dichtbij, maar zodra ik het lakte kreeg elk krasje weer een nadruk.

Maar goed, voorlopig laat ik het hierbij, ik verwacht stiekem toch dat zoonlief er op een jaar tijd meer krassen in gaat krijgen dan dit en ik vervolgens terug aan de slag kan om hem opnieuw af te werken :p

Het blad van bovenaf gezien, ben erg blij dat ik opnieuw geschuurd heb want de nerf is wel stukken beter zichtbaar nu.
http://s11.postimg.org/8hxxctglv/IMG_1829.jpg

http://s27.postimg.org/uv18w6v1f/IMG_1836.jpg

Het tafeltje op z'n plek gezet:
http://s27.postimg.org/b2z2wwjhf/IMG_1840.jpg

Hier zie je de middenbalk met de ruwe onderzijde. Daarvan moet ik straks nog eens een mooie foto maken. Ik heb de bast laten zitten maar met een schuurwiel op de boormachine bewerkt zodat het buitenlaagje eraf was, en nadien alles mee gelakt. Geeft een erg mooi effect vond ik persoonlijk.

http://s27.postimg.org/loiy8wpsz/IMG_1842.jpg

Heckemann
24-02-14, 15:08
Juist! Ben blij dat je geschuurd hebt, vond het echt niet mooi. De kleur en uitstraling nu, voor zover goed zichtbaar op een foto, vind ik stukken mooier en je ziet het fraaie stuk hout ook veel beter, goeie beslissing!

Je hebt een kleine rondlopen, las ik, dan snap ik de keus voor lak, maar een goede olie had je tafel echt laten stralen denk ik. Kind groot, dan kaal maken en in de olie zetten! De tafel dan he, niet het kind, daar kunnen ze slecht tegen namelijk ;)

Groet, Rob.

massis
24-02-14, 15:37
Ik werk normaal inderdaad graag met olie maar omdat dat geen harde beschermlaag achterlaat durfde ik dat niet met onze zoon. Als ik zie wat ie al met onze eettafel heeft klaargespeeld met de achterkant van z'n vork de voorbije maanden...

Misschien over een jaar of 10 :-)

Heckemann
24-02-14, 15:53
Ach ja, zonen... Ik heb er drie, weet precies waar je het over hebt :mad::cool::rolleyes:

massis
25-02-14, 09:39
Nog even om af te sluiten een wat betere foto met dank aan vrouwlief (die een betere gsm heeft :p)

https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1/1888563_10153841747730335_1864399152_n.jpg

SunRayes
25-02-14, 11:14
Het is een prachtige tafel geworden.