bijzettafeltje in stijl van de overige tafels in huis

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
In de winterperiode zitten we als gezin vaak rond de houtkachel. Met koffietijd wordt het dienblad dan op een wankele poef neergezet. Ik wilde al eerder een bijzettafeltje in stijl van de andere tafels in de kamer. Die zien er zo uit.
IMG_0468.jpgIMG_0471.jpg
Een tijdje geleden kreeg ik een 20-tal zeer degelijke eiken stoelen voor de openhaard, maar daar zaten nog een paar mooie stukjes tussen. De stoelen maar eens vakkundig gesloopt en het hout op zolder gelegd. Het is de bedoeling daar een tafeltje van 40x40 cm van te maken.

Een aantal stukken ‘stoel’ geselecteerd om het bovenblad van te maken en koud aan elkaar verlijmd, zou dat voldoende sterk zijn?

IMG_0440.jpgIMG_0441.jpg+
wordt vervolgd,
Gr Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
De lijm van het blad is gedroogd, lekker met de schaaf gevlakt:
IMG_0442.jpg
..op maat gezaagd en het facet eraan gefreesd:
IMG_0443.jpg
wordt vervolgd.
gr Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Hoe ik de regels tussen de poten aan de poten ga verbinden weet ik nog niet. Ik heb nog nooit een schuifzwaluwstaart gemaakt (weet niet hoe zo'n ding eigenlijk heet).
Eerst maar een proefje in een stukje afvalhout.
Bekijk bijlage 13096Bekijk bijlage 13097

valt helemaal niet tegen!
Is dit een juiste verbinding of kan ik beter een gewone pen en gat verbinding maken?
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Omdat het proefje goed gelukt was, toch maar besloten om er een zwaluwstaartverbinding van te maken.

De zwalustaartensleuven in de poten...het eenvoudigste karwei
IMG_0457.jpg
de zwalustaarten in de regeltjes moeten niet helemaal doorlopen, stukje afzagen en bijsteken met de beitel
IMG_0463.jpg

en natuurlijk even testen.
IMG_0458.jpg

..blad er los op, dan krijgt het een beetje smoel
IMG_0464.jpg

wordt vervolgt.
Gr Albert
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik vind het een heel mooi tafeltje geworden.
Die facet had voor mij niet gehoeven, maar het hoort nu wel bij de rest.

De schuifzwaluwstaarten zijn goed gelukt zeg!
Heb je die met een bovenfrees/freestafel gemaakt?
En de staarten? Met dezelfde frees?

Groeten, Raymond
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Dag Raymond,
Beide maak ik met een zwaluwstaartfrees. De nesten zijn uiteraard niet zo moeilijk. Met de staarten ben ik overmaats begonnen en dan telkens de geleider een stukje verzetten totdat ze in de nesten passen. Het was de eerste keer dat ik ze maakte, en het is me echt meegevallen.
Ik heb de bovenfrees in een freestafel hangen. Het zou denk ik, anders niet lukken.

gr Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Voorzichtig in het midden van ieder regel een gaatje geboort waarmee het blad straks aan het onderstel wordt vastgeschroefd.
IMG_0472.jpg
In een ver verleden heb ik eens een eiken vloer gerookt. Dat was toen een mooi effect. Dat wil ik met dit tafeltje ook doen. Het geheel past precies in 2 grote spaandertzakken, een kommetje ammoniak erbij en de zak dichtknopen.
IMG_0473.jpg
na een uurtje of 10 denk ik dat het voldoende is. het hout een dagje laten uitademen en in de blanke vloerlak gezet...
IMG_0484.jpg

Vandaag voor het eerst gebruikt. Voldoet uitstekend aan de verwachtingen! Ben er blij mee, en m'n huisgenoten ook.
IMG_0486.jpg
Dit was m'n eerste echte fijnwerk projectje, zou zo uit de winkel kunnen komen.

Groeten Albert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.