lintzaag - tuffsaw - welk type ?

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Beste collega doe-het-zelvers,

sta op punt om een Makita LB1200F lintzaag aan te kopen.
Had dan ook onmiddellijk een paar reserve linten willen kopen.

verwijzend naar andere posts, had ik begrepen dat tuffsaws één van de aanraders was mbt prijs/kwaliteit.

mijn vraag:
wat voor types moet ik bestellen
- volgens Makita kan ik er linten op plaatsen van 6 tot 16 mm: welke moet ik aanschaffen ?
ik had gedacht van eentje van 6 mm voor kleine radius zaagwerkjes en eentje van 16mm voor rechtdoor zagen .
Klopt mijn redenering ?

- tweede vraagje: wat is het advies voor aantal tanden ? heb hier totaal geen idee van ?

- 3de vraagje: waar kan ik die het best aankopen - beste prijs (woon in Belgie / Brugge) ?

alle andere adviezen zijn uiteraard ook welkom
alvast bedankt voor feedback,
Jan
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hallo janfest,

Het is afhankelijk van wat je wilt zagen.
Als je aan Ian van tuffsaws doorgeeft wat je wilt zagen krijg je van hem zeker een goed advies.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Jan,

Dat is een mooie machine die je op het oog hebt.

Voor recht zagen (schulpen) gaat een 1/2" of 12mm ook prima. Voordeel is dat het veel beter op spanning te brengen is op een dergelijk kleine lintzaag.

Wat type betreft zou ik zeker voor de fastcut gaan; sneller en mooier resultaat. Voor afkortwerkzaamheden vind ik het resultaat wel minder.

Succes,
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voordat je een smal lint koopt moet je goed overdenken wat je daar mee wil doen. Wat ik wil zeggen: loont het om een smal lint te nemen. Ik heb ze bij de aanschaf van de lintzaag meebesteld, maar gebruik ze eigenlijk nooit. De reden is dat het teveel werk is om de linten te wisselen. Meestal gaat het om een kleine klus die perfect met de decoupeerzaag gedaan kan worden (plank of plaat). Lint afnemen, ander lint opzetten, uitlijnen, terug afnemen en terug uitlijnen, het is het niet waard.
Sabrecut verdient voor mij de voorkeur boven de fastcut. Dit lint zaagt naar mijn gevoel beter.
 
2240mm x 1/4" x 10tpi SuperTuff Carbon Bandsaw Blade
2240mm x 1/2" x 10tpi SuperTuff Carbon Bandsaw Blade
2240mm x 5/8" x 3tpi Extra Set SuperTuff Sabrecut Bandsaw Blade

De boven genoemde bladen heb ik op advies van Handig besteld. De 6mm heb ik nog niet uitgeprobeerd maar de andere zagen fantastisch.
Dit stuk nat noten heb ik gister met de 5/8x3tpi gezaagd en hij had er geen enkele moeite mee.
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 615
Laatst bewerkt:
Foutje is hersteld, bedankt.
Nee ik heb nog geen ervaring met het schulpen, maar ongetwijfeld kunnen andere houtvrienden daar iets over vertellen. Op de site van Tuff Saws staat ook veel informatie.
De lintzaag heb ik bij Toolnation gekocht, prima service en levering, met 4 extra lintzagen, maar niet de kwaliteit van Tuff Saws.
Vr..gr. Nico
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Schulpen doe ik met de sabre cut.
Heb al tot ca. 14 cm essen zonder problemen gezaagd(mits je niet in spijkers zaagt zoals ik!) Sabrecut is trouwens erg makkelijk te slijpen.
Beuken en eiken tot nu toe 10cm.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Schulpen doe ik met de sabre cut.
Heb al tot ca. 14 cm essen zonder problemen gezaagd(mits je niet in spijkers zaagt zoals ik!) Sabrecut is trouwens erg makkelijk te slijpen.
Beuken en eiken tot nu toe 10cm.

Vorige week 22 cm padouk herzaagd op de Hammer, geen probleem. Spijkers krijgen ze inderdaad niet graag voor de kiezen.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
1/2" Super Tuff Premium 3/4 varitooth 93 ".

M'n bek viel open, zo snel en strak nog nooit door het materiaal geflitst. (Haagbeuk, eiken, en essen)
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Alvast bedankt voor de snelle en goede adviezen van elk.
om te antwoorden op de vraag van Roeliepoelie:
de machine is (nog) niet binnen - hopelijk voor het weekend, zodat ik m'n nieuwe boys-toys kan uittesten :)

hoe jullie op de hoogte
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
en wat betreft de lintzaag (niet de machine): voor deze hen ik een probleem met betaling
Blijkbaar sukkelt de website van Tuffsaws met de optie 'betalen via Paypal'.

Ian (van Tuffsaws) zal mij een voorstel doen om op een andere manier te betalen.

gr, Jan
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
en wat betreft de lintzaag (niet de machine): voor deze hen ik een probleem met betaling
Blijkbaar sukkelt de website van Tuffsaws met de optie 'betalen via Paypal'.

Ian (van Tuffsaws) zal mij een voorstel doen om op een andere manier te betalen.

gr, Jan

een "lintzaag" niet de machine wordt ook vaak een zaaglint genoemd. Ik denk zelfs dat een lintzaag enkel naar de machine verwijst, maar dat weet ik niet zeker.
succes met de aankoop. Bestellen in het buitenland kan wel eens wat uitdagingen opleveren, maar over het algemeen kom je er wel uit.

Groeten
Rik
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zeg Jan, heb je de machine al binnen? hoe bevalt die? Zit er zelf ook aan te denken om deze aan te schaffen.
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
dag roeliepoelie,

helaas nog niet (vertraging bij Hitachi) door stock telling (enfin, dat werd mij toch verteld)
verwacht de machine deze week, laat zeker nog iets weten.

vooral interessant: heb die machine kunnen aankopen voor 574 euro - transport inbegrepen !
D'as een pak goedkoper dan de meeste andere website verkopers.

wel al binnen: de zaaglinten van Tuffsaws (heb er een 4-tal besteld, kwestie van het volledig gebruiksgamma aan te kunnen)
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey Jan, das idd balen dat die nog niet binnen is.
Maar, voor 574 euro kun je ook wel even wachten .
Mag ik vragen waar jij hem hebt besteld? Mag anders ook wel via de pm, ik weet niet hoe het zit met reclame maken enzo.

ik hoor het wel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.