De sloep van Jeroen

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Zo, ik ben er.....
Ik werd vandaag getipt door een kennis dat dit forum bestond. Ben gaan kijken en stuitte op de selfmade sloep van Serge uit Weert. Grappig, ik heb namenlijk exact hetzelfde gedaan. Gewoon kijken, youtube kijken naar Amerikanen die bootjes bouwen en starten met het tekenen vanuit logische beredenering in Autocad. Het geheel heeft geleid tot het starten van de bouw 01 september j.l.Ik ga proberen dmv foto's en text mijn bouw te laten zien.

DSC02010.jpg
Gestart uiteraard met 3 modellen, waarvan deze doorslaggevend was, dat ik op de juiste weg zat, qua styling.
 

Bijlagen

  • DSC02057.jpg
    DSC02057.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 933
A

Athanor

Guest
Mooi hoor, goed dat je het topic uit de startblokken hebt gekregen;);)

Fons
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo Jeroen, Leuk model bootje. Is dit hobbymatig, of zit je in de botenbouw wereld.

gr placebo.
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Dit is hobby matig Placebo. Ik ben voor 2 jaar terug begonnen met een schakel om te bouwen tot motorboot. Zwaardkast eruit, vaste kiel onder gemaakt enzovoort. Daar hebben we zoveel plezier van gehad, dat ik besloot een grotere boot te maken, zodat we meer mensen mee kunnen nemen dan 2 extra....En zo is het begonnen.
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Ik heb eerst 3 schaalmodellen gemaakt alvorens ik ín het echt ben begonnen. De boot, wat ik inmiddels schip ben gaan noemen is 6.25 m lang en 1.95 op haar breedst. Geheel opgebouwd uit watervast multiplex voor de spanten, de kiel is van grenen, evenals het berghout. De rest is Red Ceder.
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Hallo Jeroen,

Leuk dat je een eigen post aangemaakt hebt. Het is inderdaad grappig dat wij beide rond dezelfde tijd gezocht en gestart zijn om een sloep te maken.
Wat heb je met acad uitgewerkt, enkel het lijnen plan of heb je ook het zwaartepunt en waterlijn bepaald op deze manier.
Je loopt duidelijk wel voor aangezien de romp gekeerd is. Ook mooi dat je veel items op vergelijkbare manier hebt weten op te lossen.

Succes en ik zal je zeker volgen.

Groet Serge
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Hallo Jeroen,

Leuk dat je een eigen post aangemaakt hebt. Het is inderdaad grappig dat wij beide rond dezelfde tijd gezocht en gestart zijn om een sloep te maken.
Wat heb je met acad uitgewerkt, enkel het lijnen plan of heb je ook het zwaartepunt en waterlijn bepaald op deze manier.
Je loopt duidelijk wel voor aangezien de romp gekeerd is. Ook mooi dat je veel items op vergelijkbare manier hebt weten op te lossen.

Succes en ik zal je zeker volgen.

Groet Serge

Dag Serge,

Het is dat iemand me er op wees. Er zijn dus meer pioniers op deze aardkloot die vanuit niets- wellicht tegen alle wetten in- een boot gaan bouwen!
Vwb Acad, ik heb vanuit schetsen en logisch bekijken een Acad tekening gemaakt, uitgeprobeerd, nagedacht, li en re informatie inwinnen, o.a botenbouwschool Den Helder en ben gewoon begonnen. Hoé ze dadelijk in het water ligt is ook nog afwachten voor mij, maar what can go wrong? Onstabiel? Gewicht erin! Watertanks lijkt mij een optie, met een pompje vullen en lozen....simpel, lijkt me. Ik ben errug benieuw hoe je de waterlijn en het zwaartepunt heb bepaald, hoor graag van je! Vanuit mijn boerenverstand bepaal ik de waterlijn op het moment van tewaterlating......

grt

Jeroen
 
Laatst bewerkt:

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Hoi Jeroen,

Goed te zien dat je gewoon begint en alle voorbij komende informatie beoordeeld op relevantie. Ik ben nog niet ervaren maar er zijn 1000 manieren om een boot te bouwen, en drijven doen de meeste wel.

Maar even serieus ik heb 17 spanten getekend en gemaakt. Van elk spant een oppervlakte bepaald op een gekozen waterlijn. Door de afstand tussen twee spanten de oppervlakte gelijk te stellen bereken je de waterverplaatsing per spant. Deze kracht geef je een arm door de afstand van de achtersteven te nemen. Zo krijg je het opdrijvende zwaartepunt. En het gewicht uiteraard. Hetzelfde heb ik gedaan voor het gewicht. Schat in hoe zwaar alles gaat worden en waar dit gewicht zit ten opzichte van de achtersteven. De beide gewichten (krachten) moeten uiteindelijk gelijk zijn. Tevens moeten de beide zwaartepunten behoorlijk bij elkaar in de buurt liggen. En ja het is zoveel werk als het lijkt omdat dit meerdere keren gedaan moet worden.
Je sloep heeft een redelijk vlakke bodem en is zeker nog te corrigeren als de waterlijn niet goed uit lijkt te komen.

Heb je de strips met PUR en spijkers vastgezet of lijkt dit maar zo op de foto's?

Groet Serge
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Hoi Jeroen,

Goed te zien dat je gewoon begint en alle voorbij komende informatie beoordeeld op relevantie. Ik ben nog niet ervaren maar er zijn 1000 manieren om een boot te bouwen, en drijven doen de meeste wel.

Maar even serieus ik heb 17 spanten getekend en gemaakt. Van elk spant een oppervlakte bepaald op een gekozen waterlijn. Door de afstand tussen twee spanten de oppervlakte gelijk te stellen bereken je de waterverplaatsing per spant. Deze kracht geef je een arm door de afstand van de achtersteven te nemen. Zo krijg je het opdrijvende zwaartepunt. En het gewicht uiteraard. Hetzelfde heb ik gedaan voor het gewicht. Schat in hoe zwaar alles gaat worden en waar dit gewicht zit ten opzichte van de achtersteven. De beide gewichten (krachten) moeten uiteindelijk gelijk zijn. Tevens moeten de beide zwaartepunten behoorlijk bij elkaar in de buurt liggen. En ja het is zoveel werk als het lijkt omdat dit meerdere keren gedaan moet worden.
Je sloep heeft een redelijk vlakke bodem en is zeker nog te corrigeren als de waterlijn niet goed uit lijkt te komen.

Heb je de strips met PUR en spijkers vastgezet of lijkt dit maar zo op de foto's?

Groet Serge
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Serge,

Bedankt voor je uitleg. Ik zal het eerst nog een aantal keren moeten lezen, alvorens het kwartje valt overigens....'gekozen waterlijn', betekent dit gewoon op goed geluk bepaald?
Ik snap dat de waterverplaatsing berekend kan worden en dat je m3 gewoon omzet. Ik ga ermee aan de slag, bedankt!

Ik heb planken gezaagd in latten met een tov gestelde veer. Deze vallen in elkaar en verlijmd met PU tix van Bison, gewoon de bruislijm bruin. Geschroefd met torx RVS schroeven. Uiteindelijk liepen de latten taps toe. Deze heb ik op maat gezaagd en wederom een veer aan geschaafd (eigenlijk een veer aan geslagen op de frees, zoals ze dat noemen). In theorie zou de huid dan waterdicht moeten zijn. Ik heb wel een epoxylaag aangebracht met een keeperweefsel 280. Dat is een vak apart. Ik zal het netjes houden: 'Het is een rotklus!' Wat een intensief werkje zeg! wel de moeite waard. Hout werkt en Red Ceder in mijn geval is erg zacht. Nu heb ik een keiharde toplaag die nagenoeg transparant is geworden en absoluut waterdicht.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Interessante werkwijze! Hoe werk je de binnenkant af? Komt daar ook nog een laag epoxy en vezeldoek in?


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.