Festool MIDI of Festool bovenvrees OF 1010

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
heb weer wat gespaard en wil een nieuw groen monster kopen.
heb nu een decoupeerzaag, een schoeftol en een invalcirkelzaag van Festool.
Is het verstandiger om eerst voor een stofzuiger te gaan en dan over een tijdje voor een bovenfrees of juist andersom?
ik heb de ts55 rebq nog niet heel lang in mijn bezit maar vind dat hij toch wel erg veel stof/zaagsel maakt, daarom de stofzuiger.
maar met de bovenfrees kun je weer gelijk zien wat je ermee gedaan hebt, je hebt gelijk resultaat van je gereedschap.
wat is de meest verstandige keuze?

nog een vraagje zijn de duurdere stoffen zakken hun geld waard of kan ik beter voor de papieren zakken gaan?

alvast bedankt

Paulo
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
De vraag luidt dus eigenlijk: Blijf ik stof happen of.....;)
Ik zou gaan voor de stofzuiger, al dan niet van Festool (Is deze nou echt zoveel beter?) Zagen en frezen, het geeft een hoop zooi, tevens belemmerd het het zicht op het hout en dan datgene wat je inademt. Mondkapjes OK maar vervelend vind ik.
 

WR1944

Oud hout
Toen ik in Holland langzaam aan m'n Festool-spullen ging inslaan was aankoop nr 4 een MINI-stofzuiger. Als je gewend was om enkeldiep in het zaagsel te staan was dit een hele vooruitgang.
Toen ik in Amerika overnieuw moest beginnen met de aanschaf was aankoop nr 1 een MINI-stofzuiger. Dus m'n antwoord is: koop die stofzuiger zo snel mogelijk. En om op zakken te besparen kan je een cycloon maken of kopen. Daar zal je ook geen spijt van hebben.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ga je voor nieuw of gebruikt ?
Er is genoeg goed 2e hands spul te koop, dan kun je misschien beide kopen ?
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Zonder meer de stofzuiger! zonder stof scheelt zoveel. Mijn stofzuiger kwam ook na mijn gereedschap (decoupeerzaag, invalzaag en frees) maar achteraf had ik die, net als WR1944, direct gekocht!

Met duurdere zakken bedoel je denk ik de herbruikbare zakken. Zeker een optie, maar de cycloon bespaart je een stuk meer tijd/moeite.
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Nu weet ik niet of je nu echt een festoolfiel bent, maar der zijn ook nog genoeg andere goede stofzuigers op de markt..
Het voordeel van een festool is geloof ik dat je al die te dure systainers er op kunt plaatsen.
Las laatst in een test dat die van starmix als beste uit de test komen, met name omdat die ook het fijne stof er uit filteren.
kan die test zo niet weervinden (stond in een duits blad)

maar om op je vraag terug te komen, absoluut eerst een stofzuiger. Werkt zoveel fijner! (heb zelf trouwens een protool, bevalt me ook prima)
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik zou ook voor de stofzuiger gaan. Maar wel een budgetvriendelijker merk nemen.
ik heb enkele jaren terug een gele stofzuiger gekocht voor zo'n €50 (Karcher), is zonder zak dus daar moet je niet over de prijs inzitten.
Wel met een filter voor de motor, als ik de emmer leeg dan blaas ik ook de filter uit met perslucht en hij zuigt weer als nieuw.
Deze gebruik ik op de TS55 en dit werkt uitstekend.

Wel enkele ervaringen die ik ondertussen al opgedaan heb:
neem er wel een stofzuigerslang van 5m bij, want wat erbij geleverd is is aan de korte kant voor de invalzaag. ( die groen zwarte schijnen goed te zijn ).
Als je de stofzuiger gebruikt om langdurig heel fijn stof af te zuigen, zoals pleister muren opschuren of met fijne korrel hout schuren dan kan de filter verstoppen, deze moet dan regelmatig eens uitgeklopt/geblazen worden. Maar dit geldt ook voor de festool tenzij je er eentje aanschaft die zelf met trilling zijn filter open houd en dit is alweer iets duurder.
Verder is mijn stofzuiger redelijk licht (gewicht) wat samen met de korte slang en het motorgewicht bovenaan resulteerd in omvallen.
dit is op te lossen door een zware tegel in de emmer te leggen.

Dus kan je eventueel voor beide aankopen gaan.
groeten,
vincent
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Op de vraag stofzuiger of frees dan zou ik zoals al gezegd voor de stofzuiger gaan. Als het er om gaat wat voor een, zou ik er zoiezo eentje nemen waar zakken in kunnen, en die ook gebruiken. Ik heb een jaar geleden de CTL 26 van festool gekocht, en die gebruik ik overal voor. MDF zagen, fresen, puin, en zelfs afzuigen van de slijptol als het binnen moet gebeuren. en ik heb nog nooit de filter hoeven uitkloppen omdat hij niet goed meer zoog. En daarnaast vindt ik het uitkloppen van stofzuiger filters niet echt handig omdat het stof wat daar inzit echt het fijnste van het fijnste is omdat het al door je zak is gegaan,en dat adem je dan allemaal vrolijk in. en als je het binnen doet nog twee weken er na. Maar dat wil niet zeggen dat alleen festool goede stofzuigers heeft maar ik heb voor festool gekozen omdat die voor mij net de puntjes op de i heeft. Zoals een systainer Dock twee stopcontacten om machines op aan te sluiten en verder is hij zo stil als wat terwijl je een hoge luchtverplaatsing hebt dus veel zuigkracht. En pas waas de zak vol maar dat merkte ik pas toen hij de slang al halfvol zaagsel had gezogen dus dat geeft wel aan hoeveel power deze stofzuigers hebben. En volgensmij als je een stofzuiger van een ander merk koopt van de zelfde kwaliteit, capaciteit en vermogen dat je misschien op vijftig euro na evenveel kwijt bent. Maar dat is aan je zelf om te bepalen maar ik zou in iedergeval voor een zuiger MET zak gaan.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Zonder stofzuiger!
Ik heb een hele tijd, ik zal maar zeggen een jaar gewerkt zonder stofzuiger.
Geregeld een bloedneus ,wat zou dat toch zijn? Heel vervelend!!
Nu werk ik met een groen ding en ja hoor geen stof meer , en niet onbelangrijk het bloeden is ook opgelost !
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ga je voor nieuw of gebruikt ?
Er is genoeg goed 2e hands spul te koop, dan kun je misschien beide kopen ?
Ben normaal ook erg pro 2e hands, alleen misschien wel handig te weten dat de MIDI recentelijk is vernieuwd. Nu passen er niet alleen ook T-Loc systainers op maar de zuigkracht is ook (als ik me niet vergis) van 99 naar 137 CFM gegaan. Ik heb zelf de oude MIDI gehad en recentelijk een nieuwe gekocht (mijn 1e nieuw aangeschafte Festool :)) en denk zelf wel behoorlijk wat verschil te merken bij b.v. frezen!

PS Ik zou ook voor de stofzuiger gaan (en later op zoek naar een mooie 2e hands OF1010).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zou ook voor de stofzuiger gaan. Maar wel een budgetvriendelijker merk nemen.
ik heb enkele jaren terug een gele stofzuiger gekocht voor zo'n €50 (Karcher), is zonder zak dus daar moet je niet over de prijs inzitten.
Wel met een filter voor de motor, als ik de emmer leeg dan blaas ik ook de filter uit met perslucht en hij zuigt weer als nieuw.
Deze gebruik ik op de TS55 en dit werkt uitstekend.
vincent

Het probleem daarmee is dat die niet voldoende filtert en aan geen normen voldoet voor gevaarlijk stof, en houtstof is gevaarlijk dus die werkt enkel als hij zo veel mogelijk fijn stof doorlaat anders was die filter verstopt na enkele minuten. De CT's van Festool voldoen aan de L-klasse, dat is het minimum dat je nodig hebt. Als je met giftig spul werkt waaronder ook beuk en eik, gips, cement enz moet je M-klasse hebben en bij asbest enz de H klasse.
Ik gebruik de afzuiging niet zo zeer om het proper te houden, maar om mijn gezondheid te behouden.
dat verhaal van een bloedneus na een dag mdf staan zagen kende ik ook.

In mijn werkplaats heb ik daarbij ook nog een Jet lucht filter staan


Starmix heeft een goeie reputatie maar de prijs voor "een echte" is ook niet min, persoonlijk ben ik een fan van de compacte en lage kubus vorm van de festools. Starmix begint dat stilaan te begrijpen, vroeger waren dat van de R2-D2 achtige torens die omvielen als je aan de slang trok en die je niet onder een tafel kan zetten of iets op zetten.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Heb gisteravond nog even verder gezocht maar is het enigste verschil tussen die midi en de mini Reservoir inhoud, 7.5/ 12.5? ( en natuurlijk het kleine prijsverschil.)
dan is het toch veel logischer om voor de MIDI te gaan i.p.v de MINI?
en ik zag dat mensen het hadden over een cycloon , maar wat is dat nou precies?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.