Blank eiken

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Bestaat er echt zoiets als "blank" eiken?

Het eiken dat ik tot nu toe verwerkt heb komt van 1 en dezelfde bool en dat is vrij donker bruin. Bestaat er nu echt iets als blank eiken? Ik zie op het web geregeld tafels in eik die echt een paar tinten lichter zijn, meer naar de kleur van essen toe. Is dit eik afkomstig van een bepaalde streek, of gewoon uitgesorteerd als "blank" eiken?

Mvg,

Geert
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hier wat foto's van onze schutting die ik een paar jaar geleden gemaakt heb.
Het is eikenhout, maar ik weet niet waar vandaan. Ik denk frans. Ik heb het gekocht bij van Vliet in Doorn.

IMG-20120528-00388.jpg
IMG-20120128-00199.jpg

Intussen is de schutting aan het vergrijzen.

Mijn vader, een gepensioneerde timmerman, zei eens dat er bij eiken eerst iets op moet voordat het gevernist moet worden. Ander wordt het geel.
Weet iemand daar meer van?

Groeten, Raymond
 

tuoh

Oud hout
Blank eiken is niks anders dan Eiken zonder enige afwerking erop:p

@SunRayes, Sommige transparant verniste houtsoorten verkleuren geel onder UV licht, Eik, Es, Esdoorn, etc. lijden alle onder dit euvel. Daarom worden deze best eerst behandeld met een kleurbeits, dan krijgt vergeling geen kans eens alles is gevernist. Elke kleur is goed, whitewash incluis.

Mvg,

André
 

christiaan

Nieuw lid
26 jan 2012
22
1
Driebergen
Ik lees de reacties tot nu toe. Twee zaken moeten worden onderscheiden: Hoe over het hout wordt gesproken door houtbewerker/houthandel en hoe in een winkel (verfwinkel, meubelzaak). Voor de houtbewerker: Er bestaan twee typen eiken. Iedereen kent ze: de Amerikaanse eik en de Europese. Amerikaans eiken kan wat roder van kleur zijn. En dan is de ene boom de andere niet. Van de Europese eik is het soms lichter dan andere, soms met wat meer groen tint. Tot zover over hout. In de winkel wordt gesproken over licht eiken, blank eiken, onbehandeld eiken, enz. En echte houvast heb je hier niet aan. Je kan tegenkomen dat ze iets met een fineer laag, of beitslaag licht eiken noemen, terwijl het om een vuren of grenen meubel gaat. En dan hoor je ook nog verschillende mensen spreken van Frans eiken. Meestal wordt hier wat slechtere, meer nostalgische kwaliteit mee bedoelt, naar het gebruik van eiken in balken door Franse boeren. Het heeft niet met een ander soort eik, of een eik uit Frankrijk te maken.

Ik hoop dat de uitleg helpt en stel een reactie op prijs. Hartelijke groet, Christiaan
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ok, dat is duidelijk. Het blijft inderdaad een natuurproduct natuurlijk, ik zal een donkerder eikje te pakken hebben dan.

Mvg,

Geert
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Europese soorten Frans en Duits, zie ik meestal dat Duits iets lichter van kleur is en het Frans wat donkerder (bruiner).

Frans eiken bij vloeren is meestal de genoemde nostalgische kwaliteit, maar als meubelhout is er volop goed foutloos Frans eiken te koop.
Dit zal ook wel aan de sortering en inkoop liggen denk ik.

In het midden 3e rij Frans, de rest is Duits.
IMG_0162 001.jpg
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IVoor de houtbewerker: Er bestaan twee typen eiken. Iedereen kent ze: de Amerikaanse eik en de Europese.

Twee typen eiken? Een revolutie in de botanie? Ik denk dat er wel 500 soorten eiken zijn (Wikipedia heeft het over 900:http://nl.wikipedia.org/wiki/Fagaceae), waarvan het gros lokaal of globaal als timmerhout gebruikt wordt. En zelfs heel lokaal kan ik de bovenstaande tweedeling al verder onderverdelen; we hebben hier lokaal zomer- en wintereik (twee aparte botanische soorten, Quercus robur en Q. petraea, en in Amerika wordt, zonder in details te treden, eikenhout iig onderverdeeld in white oak en red oak (Q. alba en Q. rubra). Daarnaast vind je als je goed zoekt ook nog wel steeneik (azijnhout; Q. ilex). En de Hongaarse eik, en de kurkeik.

Ik heb de indruk dat wintereik al wat lichter (kern)hout heeft dan de zomereik. De Amerikaanse soorten lijken 'daaromheen' te liggen. Steeneik is qua kleur vergelijkbaar met zomereik, maar heeft een zeer geprononceerde spiegeltekening, en is een stuk harder en slijt- en splijtvaster.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dan moet je eens gaan zoeken naar Duits eiken, geen idee wat voor familie boom van het eiken dat is.
Vind dat donkere eiken niet mooi, Dikhout in Groningen heeft erg mooi foutloos eiken en vaak van een mooie lichte kleur, maar das te ver bij jou vandaan.
 

tuoh

Oud hout
De verschillende benamingen met verwijzing naar het groeigebied (Duits, Pools, Frans, Slavonisch, etc) in Europa slaan allemaal op dezelfde botanische soorten. Quercus Robur, en Quercus Petraea, respectievelijk zomer- en wintereik. Deze laatste soort levert het meeste hout. Het (kleur)verschil is te verklaren door de verschillen in grondsoort en groeigebied.

Van oudser is het Frans Eiken geroemd als meubelhout, hier gaat het dan om de wintereik. Het Duits Eiken (Spessart) word veel gebruikt om fineer van te snijden, de hoge stammen van de wintereik lenen zich hier perfect voor. Het grovere constructiehout ten lande komt deels uit de wouden van Rance en Chimay, op de grens tussen België en Frankrijk.

De twee ingevoerde Amerikaanse soorten zijn de Amerikaanse rode eik, en de Amerikaanse witte eik. Van deze twee is de Amerikaanse witte eik de beste en mooiste. De rode eik is namelijk zo lek als een zeef:p Als je daar een boot van bouwt zinkt ie als een baksteen, maak je er een houten vat van dan lekt het langs alle kanten.

Vroeger was er ook vlot Japanse eik te koop, veel fijner van nerf maar brosser en minder duurzaam dan de inlandse eik, de kleur was ook een stuk lichter.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Dat zal occasioneel wel eens gebeuren denk ik, maar groot zal het aandeel zeker niet zijn. Het gaat hier voornamelijk om de Quercus rubra, oftewel de rode eik, en dat is niet direct de fraaiste houtsoort voor meubels (vind ik toch). Komt nog bij dat het hout moet concurreren met de Europese of inlandse variëteiten die zeer vlot verkrijgbaar zijn in diverse kwaliteiten en prijzen.
In vergelijking met andere soorten eik is deze rode eik een stuk grover van uitzicht en aanvoelen. Het is zeker niet mijn favoriete houtsoort.
Het hout werd vroeger door de spoorwegen veel gevraagd om dwarsliggers van te zagen, het liet zich namelijk makkelijk impregneren met creosoot, dit in tegenstelling met de andere soorten.


Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Mooi zo'n verdiepend topic over eikenhout! Wat me meen te herinneren van de ambachtsschool en mijn "blauwe maandag" in de meubelmakerij is dat je voor fijn meubelwerk het beste Slavonisch eiken kunt gebruiken. Dat zou te maken hebben met het gegeven dat in dat groeigebied nog ongerepte wouden zijn waar de eiken ouder dan honderd jaar worden en je mooie rechte stammen krijgt. Of dat nog zo is vraag ik me af. Misschien is het ook wel dezelfde soort als Frans of Duits eiken en ging het meer om het groeigebied hoor.


Fons
 

tuoh

Oud hout
Hallo Fons,

Elke plaatsgebonden naamgeving bij Eik (Duits, Frans, Slavonisch, Pools, Spessart, etc) is steeds een verwijzing naar het groeigebied, en het mooiere hout komt bijna uitsluitend van de wintereik.
De Quercus petraea heeft van nature meestal een mooie rechte stam:D

Zowel Franse, Duitse als Slavonische (winter)Eik kunnen mooi meubelhout leveren. De plaatselijke voorkeur voor een bepaalde houtsoort als grondstof voor meubels zal ook wel te maken gehad hebben met de toenmalige aanvoer op de houtmarkten. Ik kan mij voorstellen dat Nederland altijd al meer georiënteerd was op Duitsland dan op Frankrijk voor de houtaanvoer. Zo was het tenminste toch voor de houtscheepsbouw, met de houtmarkt in Dordrecht als een heel bekende. Vlaanderen richte zich meer op Frankrijk, nu nog trouwens voor Eikenhout.


Mvg,

Tuoh
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Elke plaatsgebonden naamgeving bij Eik (Duits, Frans, Slavonisch, Pools, Spessart, etc) is steeds een verwijzing naar het groeigebied, en het mooiere hout komt bijna uitsluitend van de wintereik.

Let op, dit gaat niet altijd op. "Hongaarse eik" bijvoorbeeld is een naam van een aparte soort (Q. frainetto), niet de aanduiding van een groeigebied - Wikipedia weet zelfs te vertellen dat de Hongaarse eik in Hongarije niet of nauwelijks voorkomt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.