Uitschakelvertraging: stof- en afzuigers: hoe?

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor het vertraagd inschakelen en ook uitschakelen van een permanente afzuiginstallatie.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een systeem waarbij na inschakeling van een verspaningsapparaat de afzuiging automatisch ingeschakeld wordt en, na uitschakeling van het apparaat, nog even (liefst instelbaar) na blijft draaien.
En het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als ik ook de snelheid van mijn afzuiger zou kunnen regelen.

Nu heeft festool dat natuurlijk in elke stofzuiger zitten en ik heb de mijne dan ook al geopend om eens even te kijken hoe dat zit.
Dat zit natuurlijk prima, helemaal omdat het in epoxy is gegoten en je dus alleen wat componenten kan zien....

Nu schijnt dit bij de mini (die heb ik dus) zo te zijn en niet bij de 22E, maar helaas valt dat voor mij niet te controleren. Een fotootje van de print (boven en onder) zou zeer gewaardeerd worden!!

Nu zijn er natuurlijk inschakelvertragingen te koop via conrad, etc. Maar daarbij kan ik dan niet de snelheid van de afzuiger regelen. En bovendien is zelf maken, ook hierin, leuker :)
Maar ook op het interweb zijn deze schakelingen eigenlijk niet te vinden.


Het is maar voor de hobby, maar wil het toch graag goed en netjes opgelost hebben. En ik vroeg me dus af hoe anderen, meer profi, gebruikers dit opgelost hebben.
Dus ik ben heel benieuwd naar jullie oplossingen!!
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Klopt, maar zoals ik al zei: zelf maken is leuker :)
Bovendien is wat mij betreft de uitschakelvertraging te kort en dit zou ik graag aanpassen.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik heb deze op de foto hieronder. (vier stuks dacht ik) Geen idee hoe dit in fatsoenlijk nederlands heet, in het Fins virtakela. Kosten me 20€ excl. en zit in de meterkast om het draad dat de machine voedt. Simpel en goedkoop. (Gekocht bij m'n Felder dealer.) Ook zijn kleine kastjes beschikbaar die tot acht machines de aftuiging bedienen en in de meterkast huizen.

01b4e58561d8f36446558db081ae6f5d.jpg

Maar er zijn ook oplossingen zoals hieronder op de foto. Deez kost hier bij mn dealer 160€ excl.

bd7efea0100552a1a380d15e7e28772d.jpg

Groet, Maurice
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Dit is zo'n kastje die tot 8 machines tegelijk bedienen kan. Kosten alhier 90€ excl.

b4763c241da312a70fc5035a54089443.jpg

Reactie op burley; allen die ik hier vermeld heb zuigen nog zo'n 10 seconden nadat een machine is uitgezet.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Heb ik, maar het moet toch zo zijn dat je zoiets bij vrijwel iedere stationair machine dealer krijgen kunt? Laatste in de lijst welke ook de meest prijzige is, geeft de mogelijkheid om naast het in en uitschakelen van de afzuiging ook gelijktijdig de blast gates (hoe noemt men dit in het Nederlands?) automatisch te openen en sluiten bij het instarten en uitschakelen van een specifieke machine.
http://www.olsa.fi/fi/tuotteet/purunpoisto/automaattikaeynnistimet2/

Groet Maurice
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb aan die inschakelautomaat nog een aanloopvertraging toegevoegd. De afzuiging start enkele seconden na het inschakelen van de machine, dit om de stroompiek te beperken. Op zich is dit eenvoudige electronica. Een spoel om de stroom te detecteren en een opamp. Maar ik verkies kant en klare oplossingen en besteedt mijn tijd aan houtbewerken.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Thx! Die had ik niet gevonden! Zeker nuttige info, en wellicht een optie.
Ben nog even met een andere optie bezig, wellicht met regelbare in en uitschakelvertraging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.