Tip om haaks een gat te boren uit vrije hand

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Schandalig!!!!
Dat ik dat zelf niet bedacht heb!

Ik ga maar even onder in de kelder zitten met het licht uit.

Paul
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ha, ik heb er ook een paar van gezien, zijn erg leuke tips.
op een plat vlak kun je het ook met een cd doen, maar nog nooit geprobeert.
 

Herman10

Nieuw lid
7 jan 2012
5
0
Goed idee, werkt alleen bij horizontale gaten. Voor iedere andere hoek heb ik al jaren een gepolijst aluminium plaatje met een gat erin. Werkt prima
 

Herman10

Nieuw lid
7 jan 2012
5
0
Dan moet ik even zoeken want ik ben mijn werkplaatsje aan het opruimen en alles ligt verspreid.
Het is een aluminium plat plaatje van ca 10x10 cm dat ik gepolijst heb om de spiegeling te verbeteren. In het midden zit een gat waar de boor doorheen kan. Dat plaatje plak met afplakband op de muur of hout waar het gat moet komen. Als je boort hoef je alleen maar te zorgen dat de boor en de spiegeling ervan in het plaatje op één lijn liggen. Bij dunne boortjes doe ik het ook wel met aluminiumfolie. Daar kun je gewoon doorheen prikken en is de spiegeling wat nauwkeuriger.
Het is een heel oude methode, mijn grootvader deed het al en die zal het ook wel weer van iemand gehad hebben, maar dan zitten we al in de negentiende eeuw...

Herman
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wat mij altijd opvalt in die filmpjes van de usa timmermannen, dat ze altijd een complete oorloguitrusting aan hebben :)
Riemen vol gereedschap, of zoals deze compleet met vest :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Goed idee. En knap verzonnen.
Maar ja, na 2000 gaten zit er wel een kuiltje in de boorschacht en zal die ring daar gewoon in blijven hangen.

:D:D:D:D:D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.