Elke lintzaag geschikt voor hout ??

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedenavond forumleden!

Hoewel men altijd beweert dat domme vragen niet bestaan, twijfelde ik toch even bij het plaatsen van deze vraag... :confused:

Want... door dit forum is mijn belangstelling voor de lintzaag toch wel aanzienlijk toegenomen. Af-en-toe speur ik MP af op zoek naar een interessant exemplaar (lees: niet te duur, 230V etc.)
Nu zie ik veel lintzagen waarbij als voorbeeld metalen schijven, I-profielen etc. doorgezaagd zijn.

Is zo'n lintzaagmachine dan ook geschikt voor het zagen van hout?
En... zo ja... moet ik dan óók kijken naar de lintzaag (is de juiste term zaagband???) die op de machine zit, of is dat in zekere zin toch wel universeel te noemen?

Bij voorbaat dank voor uw aller reacties ;)
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Wat ik er van weet is dat een meetaal lintzaag wel hout kan zagen als je een geschikt zaaglint gebruikt, maar dat de snelheid eigenlijk niet geschikt is. Dus voor veelvuldig gebruik moet je zien of je hem kunt opvoeren, net zoals je Puchje destijds? Oh nee, daar ben je te jong voor natuurlijk;);););)



Fons
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Oh nee, daar ben je te jong voor natuurlijk;);););)

Kijk ! Dat is taal daar kan ik wat mee! Jij scoort punten, Fons !!! :D Maaruh, ik ben van 1969 en weet me dus maar al te goed de Puchjes, Honda's SS-50 en Yamaha's MTX te herinneren. ;)

On topic: dus als ik het goed begrijp dan is het wel degelijk van belang om goed te kijken naar de omgeving waarin de machines aangeboden worden. Meestal staat er nl. niet bij vermeld of het een machine is die voor metaal- c.q. houtbewerking geschikt is.

Of zijn er bepaalde specifieke uiterlijk kenmerken waaraan de machines voor houtbewerking te herkennen zijn ?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Een willekeurig voorbeeld: deze (zie foto's) lintzaag staat op MP. Los van de vraag of dit een goed merk is of niet staat deze tekst erbij:
.
Beschrijving

LINTZAAGMACHINE in zo goed als nieuwstaat
Deze machine is alleen gebruikt voor een hobbyproject
Merk YES
Model: WBS-18LZ
220 Volt
Voorzien van geleiding voor recht en onder hoek zagen.
Blad tot 45 graden kantelbaar

OK, als je goed kijkt ligt er hier en daar wat zaagsel, wat een indicatie zou kunnen zijn, maar ik heb hier dus geen idee bij of dit een geschikte machine is voor hout zagen...

Lintzaag.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dit lijkt mij een typische hout-machine. Een lintzaag voor staal is vaak een horizontale lintzaag. Dit om (lang) stafmateriaal af te korten. De zaag is dan aan 1 zijde draaibaar bevestigd, en zal door zijn eigen gewicht door het materiaal zagen/zakken. Verder zie je bij metaalzagen vrijwel altijd een slangetje en een opvangbak voor koelmiddel. Ik zie hier geen van die kenmerken, dus ik denk dat het een houtzaag is.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
OK, dat is al een waardevolle tip, Klaas.

Maar... op MP staat bijvoorbeeld ook deze. Hier staat wél duidelijk bij dat het om een verticale metaallintzaag gaat. Los van de fijngetande zaag zie je maar amper verschil met de blauwe hierboven.

Hopelijk maakt dit mijn dilemma (en dus mijn vraag) meer duidelijk.
.
[h=2]Beschrijving[/h]BAUER vertikale metaallintzaagmachine type 500V


  • Zaagmachine voor non ferro materialen aluminium / kunsstoffen
  • Uitgevoerd met zware gietijzeren tafel
  • zaaghoogte max 350mm
  • zaagbreedte 490mm
  • zaaglengte 3900x6-25mm
  • roldiameter 500mm
  • 1,1KW aandrijfmotor
  • Remmotor, 3KW,
  • 2 snelheden (450 en 600mtr/min.)
  • Halogeen lamp


Lintzaag.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ook dat is er eentje waar je hout mee kan zagen. Doordat hij ook een lagere snelheid heeft kun je er ook aluminium/non-ferro metalen mee zagen. Eentje die bedoeld is voor staal en slechts één snelheid heeft, loopt voor hout te langzaam.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Eentje die bedoeld is voor staal en slechts één snelheid heeft, loopt voor hout te langzaam.

OK, helder. Het is dus belangrijk dat ik tijdens mijn zoektocht (als het er niet bij vermeld staat...) navraag doe naar de snelheid/snelheden van de machine.

Ik kom regelmatig 600 omwentelingen (meter?) per minuut tegen. Wat is v.w.b. een lintzaag de onder- en bovengrens als je kijkt naar het aantal omwentelingen/meters per minuut ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
OK, helder. Het is dus belangrijk dat ik tijdens mijn zoektocht (als het er niet bij vermeld staat...) navraag doe naar de snelheid/snelheden van de machine.

Ik kom regelmatig 600 omwentelingen (meter?) per minuut tegen. Wat is v.w.b. een lintzaag de onder- en bovengrens als je kijkt naar het aantal omwentelingen/meters per minuut ?

Omwentelingen per minuut zeggen alleen wat als de maat van het wiel er bij vermeld wordt, het gaat om meters per seconde dat het zaaglint langskomt. Welke dat precies moeten zijn weet ik niet, ik heb eigenlijk nooit moeite om houtlintzagen en andere van elkaar te onderscheiden.

Dit http://link.marktplaats.nl/769303333 is een typische metaalzaag, net zoals dit model http://link.marktplaats.nl/1000901373. Als er bij staat dat de lintzaag van RVS is, is het er eentje voor de slagerij.

Afhankelijk van wat je zoekt, zou ik eens naar deze kijken: http://link.marktplaats.nl/761518697 of deze http://link.marktplaats.nl/765278793 maar die zijn natuurlijk allemaal krachtstroom en ik lees dat je 240V wil. Dat is altijd lastig, voor 240V worden eigenlijk alleen lichtgewicht hobbymachines gemaakt.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
ik lees dat je 240V wil. Dat is altijd lastig, voor 240V worden eigenlijk alleen lichtgewicht hobbymachines gemaakt.

Dank voor je reactie Jurriaan.

Ik zoek een beetje naar een machine die qua grootte en capaciteit de op de grens van 230V en krachtstroom zit. Het is voor hobbymatig gebruik, maar ik hobby best veel momenteel dus het mag best een behoorlijke machine zijn. De blauwe (zie boven) staat momenteel ook op MP en is een machine die mij (puur gebaseerd op uiterlijke kenmerken) wel wat lijkt. Ik ken het merk niet, maar daar zal er eens verder in gaan duiken...
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Oceans`11
Volgens mij is de blauwe lintzaag uitermate geschikt voor hout.
Kijk ook eens op HBM machines komen wel uit China (ik heb er zelf ook een type 350) en ben heel tevreden voor een schappelijke prijs.
Simon
 

tuoh

Oud hout
OK, helder. Het is dus belangrijk dat ik tijdens mijn zoektocht (als het er niet bij vermeld staat...) navraag doe naar de snelheid/snelheden van de machine.

Ik kom regelmatig 600 omwentelingen (meter?) per minuut tegen. Wat is v.w.b. een lintzaag de onder- en bovengrens als je kijkt naar het aantal omwentelingen/meters per minuut ?

Het is enkel de snelheid van het zaaglint dat richtinggevend is. Bij lintzagen voor hout is dit tegenwoordig een 20 à 30meter/seconde. Die oude gietijzeren machines van vroeger draaiden meestal op een wat lager toerental, hier lag de snelheid van het zaaglint op een 15 à 20m /sec.

Met het toerental van het onderste zaagwiel ben je dus niet veel, er moet dan nog even door gerekend worden om tot de gewenste cijfers te komen:p Stom dat fabrikanten niet ineens de goede waarde meedelen, maar dat zal vermoedelijk wel te maken hebben met een stuk (klanten)misleiding. Het zou wel eens interessant kunnen zijn om een willekeurige hobbymachine eens na te rekenen om te zien welke cijfers je hier gaat te zien krijgen:p

Mvg,

André
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
in de advertentie die Oceans11 aanhaalde stond
"2 snelheden (450 en 600mtr/min.)" dus gewoon meters per minuut = 7.5 - 10meter /s.
Dat zou wat lager zijn dan Tuoh/Andre aangeeft, maar als je even bij Baptist op de site kijkt staan daar 2 machines, 1 van 180-330m/min en een andere tot 690m/min.

Met die snelheid van de zaag uit de advertentie van Oceans11 zal het dus wel goed moeten komen.
 

tuoh

Oud hout
in de advertentie die Oceans11 aanhaalde stond
"2 snelheden (450 en 600mtr/min.)" dus gewoon meters per minuut = 7.5 - 10meter /s.
Dat zou wat lager zijn dan Tuoh/Andre aangeeft, maar als je even bij Baptist op de site kijkt staan daar 2 machines, 1 van 180-330m/min en een andere tot 690m/min.

Met die snelheid van de zaag uit de advertentie van Oceans11 zal het dus wel goed moeten komen.

Ik denk niet dat je berekening klopt. Een machine waarbij het zaagwiel 600tr/min draait en een wieldiameter heeft van 500mm gaat het zaaglint een snelheid hebben van 15,7m/sec. Voor een METAALzaag is dat al een redelijk hoge waarde, voor hout is het dan weer aan de lage kant.

Mvg,

André
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Bij lintzagen voor hout is dit tegenwoordig een 20 à 30meter/seconde.

André, als ik dit omreken naar het aantal meters per minuut kom ik op 1.200 à 1.800 meter per minuut. Dit zijn véél hogere waarden dan ik doorgaans tegenkom. Klopt jouw opmerking niet of zit ik zelf ergens scheef te denken ??
 

tuoh

Oud hout
De cijfers kloppen hoor:D
Je staat er niet bij stil als je met de machine aan het werkt bent, maar een zaaglint heeft geen leuk leven. Wat fabrikanten meestal meegeven is het toerental van het aangedreven wiel, een zaagsnelheid in m/s vind je bijna nooit in de beschrijving. Daar is wel een formule voor om deze te berekenen.

Pi x diameter zaagwiel (in m) x toerental zaagwiel
------------------------------------------------------------ = Snijsnelheid V in m/s
60


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Toch een correctie:p De cijfers kloppen als we het hebben over de professionele(re) machines. Maar heb even wat tech. gegevens van kleine machientjes doorgespit en hier liggen de cijfers beduidend lager, soms de helft lager.
Daar zijn een paar duidelijke oorzaken voor aan te wijzen.
- minder stabiele bouw van de machine laat geen hogere toerentallen toe
- lichte bouwwijze, dus minder vliegwielwerking = minder koppel
- korte(re) linten die op hoge(re) toerentallen draaien worden snel te warm en breken te snel
- door de kleine buigstraal (kleine wielen) van de linten is er bij hogere snelheden te snel gevaar op breuk
- te weinig motorvermogen

Dit zijn zo voor de vuist weg enkele redenen om kleine machines standaard met lagere zaagsnelheden op te zadelen. Voor serieus zaagwerk is er dus een serieuze machine nodig:p Die kleintjes klaren de klus ook, maar half zo snel als hun sneller lopende broeders.

Mvg,

André
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik heb meerdere lintzagen gehad, en ben tot de conclusie gekomen dat je het best een zware machine kunt kopen . DWZ 1 met grote wielen en dan ook nog van gietijzer, dit loopt vele malen stabieler en maakt gehakt van dingen waar de lichte machines het op af laten weten. Ik heb een meber gekocht voor 500 euro een 220 v model en moet zeggen geen seconde spijt gehad.
Let wel recht zagen met welke lintzaag dan ook is een kunst apart, vergis je daar niet in. En scherpe linten niet te strak gespannen doet ook wonderen

Succes met de zoektocht
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik heb een meber gekocht voor 500 euro een 220 v model en moet zeggen geen seconde spijt gehad.

Op MP had ik eerder deze week al onderstaande Meber al zien staan. Helaas is de prijs te hoog (ze vragen 1.800,=).

Maar dit is ook weer een voorbeeld van een zaag waarvan ik (als leek...) dus niet kan zien of deze geschikt is voor hout.
Kijkend naar de stroomkast, dan vermoed ik tevens dat dit niet een 230V exemplaar is...

Maar zoiets lijkt me wel mooi ! En het past ook goed bij mijn grijs/groene kissies ;) ;)

Lintzaag.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.