Gaten boren

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Wat is de beste manier om houten plank te voorzien van gaten die precies gelijk zijn verdeeld.
Ik beschik over een kolomboormachine. Moet ik hier een mal voor maken? Wie heeft er tips?
Zie ook deze afbeelding:

download.jpeg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je kan een ondiepe bak maken waarin de plaat hout die je wilt boren 4 keer past. 2x zo groot in de lengte en de breedte dus. Nu maak je een serie latjes die precies zo dik zijn als de h.o.h. maat van je gaatjes. de 'korte' latjes zijn even hoog als je paneeltje, de 'lange' latjes zijn 2 x zo lang als je paneeltje. Genoeg 'lange' latjes voor 1 x de hoogte van je paneeltje, genoeg korte latjes voor 1 x de lengte.
Als het goed is kan je nu je paneeltje in een hoek in de bak leggen, de lange zijde van de bak opvullen met latjes en daarna het overblijvende deel van de korte zijde opvullen met korte latjes. Nu is het een schuifpuzzel geworden. Als je een kort latje aan de ene kant weghaalt en je paneeltje opschuift kan het latje in de vrijgekomen ruimte aan de andere kant. Zo kan je je paneeltje als schuifpuzzelend onder je kolomboor bewegen en gaatje voor gaatje boren.

Groet, Karel
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Als je over een kolom boor beschikt is het toch gewoon een kwestie van goed uittekenen, en dan goed centreren voor je gaat boren? Of mis ik hier iets?
 

WR1944

Oud hout
Als het precies moet zijn komt er wel wat meer bij kijken. Zeker als de gaten zo dicht bij elkaar zitten springt de geringste afwijking direct in het oog. Je moet het hout op de gewenste plaats kunnen vastzetten want afhankelijk van de houtsoort kan de boor wel eens wat weglopen als de punt wat hardere nerven raakt.
Met een ruime mal kan je het proces redelijk nauwkeurig uitvoeren.
Boor het eerste gat in een hoek. Boor een gat van dezelfde diameter in de mal. Lijm daar een strak passende deuvel in. Plaats het hout over de deuvel. Schroef een lat strak langs de lange zijde van het hout in de mal. Dit is je geleiding. Plaats het geheel op de boortafel met de boor precies boven het volgende te boren gat in de lengterichting en zet de mal vast aan de tafel. Nu kan je de gaten in lengterichting boren door het laatst geboorde gat over de deuvel te plaatsen en het hout tegen de lat aan te drukken.
Voor de volgende rij schuif je de mal een rij op en je boort de hele rij.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Je koopt een metalen plaat met perforaties naar de grootte die je wil, die leg je op je houten plank en je boort gewoon de gaten door met dezelfde diameter boor.
Of je zoekt iemand met een cnc freesmachine om dat klusje es te klaren...

Succes!
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
ik denk idd dat je met de truc van wr1944 een goed eind kunt komen. tenslotte worden er met een vergelijkbare trucs ook fingerjoint-mallen gemaakt.
Een pen in je grondplaat naast je boorgat en je kunt na het boren van je 1e gat zelfs in 2 richtingen telkens dezelfde steek doorzetten. alleen nog op de juiste hoek letten. dat kan met een gewone winkelhaak tov de grondplaat, als je de grondplaat mooi rechthoekig zaagt.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Wat WR zegt klopt. Ik heb het eerder zo gedaan, geen foto's helaas, maar het werkt prima. Zorg wel dat je ruimte hebt om je boortafel heen en dat je een heeeeeele scherpe boor gebruikt..

Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.