Automatisch berekeningsmodel HOUTSTAAT, Borderel

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Beste forumleden,

Ik wil voor jullie een handig tooltje opladen.
Hierbij kunnen jullie je benodigde stuk afmetingen invullen waarbij het het netto benodigde hout/ plaatmateriaal automatisch weergeven wordt.

De maten dienen wel ingevuld te worden in mm en NIET in cm.
Indien jullie voorstellen hebben om het te verruimen, moet je dat melden zodanig dat we een volledig overzicht bekomen.

Met vriendelijke groeten,
SamRBekijk bijlage Borderel Woodworking.nl.zipBekijk bijlage Borderel Woodworking.nl.zipBekijk bijlage Borderel Woodworking.nl.zip
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik waardeer het initiatief, maar ik heb wel een paar kanttekeningen. Ten eerste lijkt het me voor plaatmateriaal handiger om de prijs per plaat op te geven dan de prijs per m^2.

Ten tweede: Je moet heel goed uitkijken met het uitleggen van je materiaal op je beschikbare plaat. Voorbeeld: ik geef aan dat ik platen van 2440x1220 kan krijgen voor €63/m^2 en dat ik 2 stuks met afmetingen 1250x625 nodig heb. Het spreadsheet rekent voor me uit dat ik krap €50 kwijt ben aan plaatmateriaal, maar bij de kassa moet ik toch wel €370 afrekenen. Ik heb namelijk 2 volle platen nodig omdat de maten die ik nodig heb net niet handig in een halve plaat passen. En als je dan toch al aan het puzzelen bent geweest en weet hoeveel hele platen je nodig hebt, dan heb je meer aan een berekening van prijs per plaat*aantal platen dan een berekening gebaseerd op m^2…

Maar misschien heb ik het verkeerde toepassingsgebied in gedachten, ik ga ervan uit dat deze bedoeld is om van een eenmalig project te bepalen hoeveel je aan hout kwijt bent. Was dat ook jouw idee?
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
ArtHarg

Het was meer voor eenmalige project om bruut te berekenen hoeveel benodigd materiaal je nodig hebt. Maar nu ik je zo hoor zou ik het eigenlijk kunnen aanpassen aan de effectief benodigde platen.
Je hebt hier wat wieltjes doen draaien, die het excelbestand nog beter zou kunnen maken. Dank hiervoor.!
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Gewoon MaxCut gebruiken, daarvan is een gratis versie van te downloaden op http://www.maxcut.co.za/.
Heeft nog een Nederlandse interface ook, waarschijnlijk omdat het in Zuid-Afrika is ontwikkeld.
Werkt zeer eenvoudig, maar kan ook uitgebreid.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Niet bedoeld om je af te katten Sam, maar meer om te voorkomen dat je het wiel opnieuw uitvindt: Je kan ook hier even kijken. Gratis programma, 1 keer per maand opnieuw (gratis) registreren nodig. Dit programma maakt behalve een berekening van hoeveelheid materiaal ook een zaagplan, zo nodig zelfs rekening houdend met de draadrichting van het hout. Ook breedte van de zaagsnede laat zich invullen, en de maat van de hele platen is aanpasbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.