Zaagtafel kiezen.. Het lukt me niet!!

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Goedenavond allemaal,

Ik zou graag een nieuwe zaagtafel willen aanschaffen.
Budget is 4 a 500 euro, dat is helaas echt het uiterste, ben nog maar beginnend!
Ik heb de laatste tijd heel veel berichten zien voorbij komen over keuzes van zaagtafels. Zoals ik het zie zijn erin deze prijsklasse wel heel erg veel mankementen aan de zaagmachines terwijl dit naar mijn mening toch heel veel geld is.
Nu wil ik absoluut geen miskoop doen, dat gezegd hebbende, is de vraag natuurlijk waar ga ik hem voor gebruiken.
Voor als nog ben ik veelal bezig met vurenhout en steigerhout, voor in de toekomst gaan we verder met mooier hout ;),uiteraard wil ik het allemaal zo precies mogelijk hebben. Sponningen, groeven e.d. zouden moeten kunnen. Hij moet een klein beetje mobiel zijn, dwz van de schuur(voorkant) naar de tuin moet mogelijk zijn. Betreft invalzaag(plaatmateriaal)heb ik m'n keuze waarschijnlijk al gemaakt, dit word de scheppach PL55, na de vele positieve reacties hier op het forum te hebben gelezen.

Ik hoop hier nogal wat hulp te krijgen voor een keuze van een zaagtafel.

Aan gezien ik er echt niet meer uitkom en het lijkt er een beetje op als ik vele berichten lees dat het maar heel moeilijk is om een goede nauwkeurige zaagtafel te vinden in dit budget.

Ik hoor het graag.

Gr. Elio
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Jaa uiteraard! Alleen blijf ik dat tricky vinden. Nooit wetende hoe ermee is omgegaan, blijft lastig.
:eek:
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Als je voor gebruikt gaat moet je iig in je budget een nieuw zaagblad mee nemen...

Het is idd een beetje een gok maar meestal kun je aan het uiterlijk prima zien op welke manier er met de machine is omgegaan...

Mijn advies is wel dat je beter een wat betere klasse kunt nemen dan een goedkopere die in je budget past. Een machine, nieuw of gebruikt, die maar niet exact wil zagen of steeds verloopt kost je meer aan tijd en hout ( de ergernis niet meegerekend) dan je er mee bespaard.

Er zijn genoeg voorbeelden hiervan. Mensen die een zaagtafel kopen die net in het budget kan en dan steeds gedonder hebben... Zelf heb ik een cs50 zaagtafel van festool. Zelfs die doet me af en toe de wenkbrauwen fronsen. Ergens is het ook wel logisch. Het is vaak alleen aluminium en dat geeft gewoon mee als je er wat kracht op zet. Overigens ook bij deze festool... de sleuven lopen niet paralel... Daar kwam ik achter toen ik een zaagslee ervoor gemaakt had..
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
...Overigens ook bij deze festool... de sleuven lopen niet paralel... Daar kwam ik achter toen ik een zaagslee ervoor gemaakt had..

Heb ik ook bij mijn Makita MLT100, maar van Festool zou je toch mogen verwachten dat ze dit in orde hebben.


Elio,
als je in je zoektocht dus een Makita MLT100 tegenkomt, meet alles heel goed na om te zien of alles wel recht en parallel is.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Bedankt voor de nuttige tips!

Ik heb een aantal zaagmachines op het oog:

- http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer (Geen originele foto, @SDC79 ben je verder tevreden over deze zaagtafel?

- http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer (Dit is een duurdere versie van degene hierboven, maar is ie dan ook beter?)

- http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
(Vaak reacties gezien, dat dit een goede zaagtafel is.. Klopt dat? Geen idee wat zo'n zaagtafel nieuw kost, dus lastig prijs bepalen)

- http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
( Bosch groen, zegt waarschijnlijk genoeg? Toch lijkt het me een aardige zaagtafel...


Wat zijn jullie reacties?
 
Laatst bewerkt:

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Bedankt voor de nuttige tips!

Ik heb een aantal zaagmachines op het oog:

- http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer (Geen originele foto, @SDC79 ben je verder tevreden over deze zaagtafel?

- http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer (Dit is een duurdere versie van degene hierboven, maar is ie dan ook beter?)

Wat zijn jullie reacties?


Het enige waarvan ik tevreden ben is het zaagblad en de zaaghoogte eigenlijk. Dankzij de zaaghoogte van 90 heb ik er een MDF bovenblad op kunnen leggen en toch nog een deftige zaaghoogte overgehouden. Het zaagblad zelf vind ik voor een meegeleverd exemplaat heel goed, zaagt heel zuiver.
Verder heb ik de langsgeleider enkele weken geleden vervangen door eentje van bij Axminster en is de dwarsgeleider onderweg, ook weer van Axminster. Zaagt nu wel haaks wat met de bijgeleverd langsgeleider absoluut niet het geval is. Heb hierover contact gehad met Makita en de reactie was dat je voor precies werk een hoger model moest kopen.
Met wat ik nu weet: niet kopen.

Heb toen ik mijn zaagtafel zocht ook het grotere broertje bekeken maar geen idee meer over deze beter was. Zou zeggen ga even langs bij een lokale handelaar on voel of alles zel stevig zit en op zijn plaats blijft bij het uitoefenen van druk.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Laatst bewerkt:

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Oké, dan is het dus duidelijk dat de makita mlt100 afvalt..

Dewalt zaagtafels op dit moment weinig tot geen aanbod 2ehands, tenminste zover ik kan zien.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar laatst zag ik een Maffel zaagtafel. Als ik er de ruimte voor had, dan kocht ik er een van mijn vakantiegeld. Ik ben echt een Festool fan, maar voor een zaagtafel maak ik graag een uitstapje naar Maffel.

overigens heeft Metabo een verplaatsbare zaagtafel. Ik heb een bovenfrees en een afkortzaag can Metabo en dat is precisie gereedschap. Volgens mij kost die nieuw rond de €600 of €800. Dat zou ik eerder dan dan een tweede hands. Je zaagtafel is je belangrijkste gereedschap, als je een nieuwe koopt kun je er altijd nog mee terug als hij niet precies genoeg is.
 

galactor

Nieuw lid
20 jan 2014
11
0
Voor rond de 450 euro is de AEG ts 250 k mischien ook wel een goede optie voor je. Zou mijn nummer 1 budget machine zijn, ik twijfel nog of ik er eentje uit een hoger sement neem, of de AEG?

Weing informatie over te vinden op Nederlandse of Engelstalige sites. Heb een Zweeds en russisch forum doorgepluisd (google translate), en veel tevereden reacties.

De AEG heeft een groot werkblad. Rechts van blad tot +- 645 mm breedte zagen (mooie maat voor kasten, keuken deuren, etc...)

Schijnt dado bladen aan te kunnen.

Voor die prijs zit er een onderstel met wielen bij.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
je kan ook over de grens kijken. Axminster TS-200 heb je de basis voor ruim 300 Euro.
Dat is exclusief de verzendkosten, daar zou je een mailtje aan kunnen wagen. Dan heb je in elk geval het tafelblad van gietijzer. Zelf heb ik een grotere tafelzaag van Axminster en ik ben er tevreden over. Ik heb wel meteen een ander zaagblad ervoor gekocht.
De Ts-200 heeft geen zijgeleider die aan voor en achterkant van de machine klemt. Dat is een stuk stabieler.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
De Ts-200 heeft geen zijgeleider die aan voor en achterkant van de machine klemt. Dat is een stuk stabieler.

Als de zijgeleider slechts aan de voorkant geklemd zit, is dit natuurlijk wel een stuk veiliger. Je werkstuk kan nooit klem komen te zitten tussen het zaagblad en de geleider.

Bij mijn elektra beckum is dit het geval, en het haaks zagen is geen enkel probleem.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik geef de voorkeur aan een stabiele geleider, zaag graag recht. Om klemmen te voorkomen kun je een verschuifbaar voorzetstuk monteren aan de zijde van het zaagblad.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb aardig wat zaagtafels gehad en inmiddels wat ervaring. Ik zou persoonlijk voor een 2e hands machine gaan, met stabiel oppervlak (gietijzer). Ik heb ooit een oude Lurem gehad en dat is na de zaagtafel die ik nu heb (zie recent topic) de beste zaagtafel die ik heb gehad.

Er staat nu op marktplaats http://link.marktplaats.nl/767024089 een Lurem combinatiemachine. Hier had ik dus alleen het zaaggedeelte van. Een dergelijk machine vereist af en toe wat onderhoud, maar is kwalitatief echt net zo goed als een nieuwe van rond de €500,- Het voordeel nu is dat je er ook meteen een vlakbank etc bij hebt wat gewoon prima ouderwetse kwaliteit is. Met jouw budget van €500,- zou ik het wel weten ik ga voor een oude degelijke machine.
 
A

Athanor

Guest
Ziet er wel wat " blikkerig" uit na de foto's van de Lurem te hebben gezien:rolleyes:


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.