Vraag ivm kity motoren

elwood

Nieuw lid
12 nov 2012
10
0
Beste forumleden,

ik moet nogmaals beroep doen op jullie kennis van houtbewerkingsmachines. Ik heb de kans om een kity tafelzaag van het type 618 te kopen die op 400v draait. Thuis heb ik enkel 3x220v en bijgevolg zou ik deze machine niet kunnen gebruiken.

Aangezien ik zelf nog een kity 616 motor op 220v staan heb, dacht ik er aan om deze twee motoren te wisselen. Is dit mogelijk? Zijn dit gelijkaardige motoren?

Alvast bedankt voor elke info!

Met vriendelijke groeten,
Elwood
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Kan je een foto van het kenplaatje plaatsen? Het is best mogelijk dat de motor van 400 V ook op 3 x 220 kan. Hem vervangen door de éénfasige motor kan ook, maar dan moet je het zelfde vermogen hebben.
 

elwood

Nieuw lid
12 nov 2012
10
0
Beste Mathieu,

Neen, een foto van het kenplaatje van de 618 heb ik niet. Het plaatje van mijn kity 616 motor is de volgende:
002.jpg


Zijn de kity 618 tafelzagen ook riemaangedreven? Of zit het zaagblad op de as van de motor bij deze machines?

Nogmaals bedankt voor alle info!
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
91
2
wolvega
als je bedoelt met 3x 220V dat je 3fase aansluiting hebt dan heb je tussen de 2 fase 380V en zou de machine draaien maar als met 3x220V bedoelt dat je 3 losse groepen hebt dan gaat het niet lukken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Je zou bij de aanbieder van de zaag even moeten navragen wat het vermogen van de motor is, eventueel een foto van het kenplaatje. Je kan ook op zoek gaan naar een andere motor, mocht deze wat je nu hebt te licht zijn.
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
best collega's houtbewerkers, als je een motor van 3 fasen (400 v) gaat vervangen door een 1 fase motor 230 v lever je veel vermogen in. Je zaag zal veel eerder stil vallen omdat hij de gevraagde kracht niet kan op brengen.
Elwood je geeft aan 2 X 230 v installatie te hebben, het kan zijn dat je gewoon 400 v installatie van uit je meterkast kunt krijgen, maak eens een foto van je meterkast misschien kan ik of een ander aan de hand van die foto zien of je over 400 v kunt beschikken, advies als je geen verstand van elektrotechniek hebt, laat een en ander over aan een elektromonteur, 400 v is over het algemeen dodelijk.

Groeten Graats
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
best collega's houtbewerkers, als je een motor van 3 fasen (400 v) gaat vervangen door een 1 fase motor 230 v lever je veel vermogen in. Je zaag zal veel eerder stil vallen omdat hij de gevraagde kracht niet kan op brengen.
Elwood je geeft aan 2 X 230 v installatie te hebben, het kan zijn dat je gewoon 400 v installatie van uit je meterkast kunt krijgen, maak eens een foto van je meterkast misschien kan ik of een ander aan de hand van die foto zien of je over 400 v kunt beschikken, advies als je geen verstand van elektrotechniek hebt, laat een en ander over aan een elektromonteur, 400 v is over het algemeen dodelijk.

Groeten Graats
Vermogen heeft toch geen uitstaans met spanning? Of je motor nu monofasig 220, driefasig 220, driefasig 380 maakt niet uit. Een watt blijft een watt. Ik weet niet waar Elwood woont, maar in België is ruw geschat 1/3 van de woningen nog aangesloten op een net van 3 x 220. Dit wil zeggen 130 tussen fase en nul (als die er als is, zwevend net) en 220 tussen de fase.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Volgens mij gaat toch om 3 x 380. In die link waar je naar verwijst worden verschillende dingen door elkaar gehaald. Daar wordt je echt niet wijzer van.
Misschien nog een foto (van de meterkast)?
 

elwood

Nieuw lid
12 nov 2012
10
0
In orde. Ik probeer vanavond enkele foto's online te zetten. Alleszins bedankt!
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Vermogen heeft toch geen uitstaans met spanning? Of je motor nu monofasig 220, driefasig 220, driefasig 380 maakt niet uit. Een watt blijft een watt. .....................

Klopt als een bus wat hier boven staat, maar toch een kanttekening hierbij. Het klopt ook dat een 2 fasige motor sneller stilgezet word onder belasting dan een 3 fasig exemplaar. Wat er juist verantwoordelijk voor is weet ik niet, maar heb het in het verleden zelf al meermaals ervaren.
3 fasige motoren hebben meer uithoudingsvermogen, een grotere longinhoud, zijn beter getraind, of wat dan ook, maar het verschil is duidelijk waarneembaar:p

Mvg,

André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Klopt als een bus wat hier boven staat, maar toch een kanttekening hierbij. Het klopt ook dat een 2 fasige motor sneller stilgezet word onder belasting dan een 3 fasig exemplaar. Wat er juist verantwoordelijk voor is weet ik niet, maar heb het in het verleden zelf al meermaals ervaren.

Meer polen, en dus een 'groter koppel' (of zoiets; ik kan me voorstellen dat een anker dat zich langer 'tussen de polen' beweegt eerder stil valt dan een anker dat vaker een pool tegenkomt - hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel, en ik ben een leek op het gebied van krachtstroom dus wellicht l*l ik uit mijn nek...)?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het is denk ik toch 3 x 220. Ik zie maar drie draden toekomen (de drie bruine), zonder blauwe. Wil je zekerheid, dan toch even meten. In welke regio woon je?
 

elwood

Nieuw lid
12 nov 2012
10
0
Aan de kust in West-Vlaanderen. Ik vrees ook dat het over 3x220 gaat, ik zal er mee moeten leren leven ;-). Toch bedankt voor de info.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Kan aan mij liggen, maar hoe kan je zonder 0-draad 230V leveren? Tussen de fases staat toch altijd 380, of vergis ik me?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In een net van 3 x 220 staat er tussen de fases 220 Volt, en tussen nul en fase 130V. Dit zijn eigenlijk oude netten die nooit zijn gemoderniseerd. Sommige netten hebben zelfs helemaal geen nul, enkel drie fases. Daar meet je tussen aarde en fase een willekeurige spanning die voortdurend varieert (tussen nul en 220). Van deze netten kan je in principe geen electrische schok krijgen omdat er geen verbinding is tussen net en aarde. Let wel, in principe, want als er nog een verlies is, ben je toch de klos! Bij een net met nul, ligt de nul (is sterpunt trafo) aan de aarde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.