Voor leden in Groningen

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wie van jullie heeft een A4 flatbed scanner en woont in de omgeving stad Groningen?
Ik zou nl graag wat pagina's van een boekje willen inscannen. Om daar iets mee te proberen.

Of anders, en dat word misschien oftopic voor een forum als dit, weet iemand een goede en betaalbare flatbedscanner die tot minimaal 600dpi kan scannen?
Veel van die dingen scannen op 75 dpi. En zijn vaak gecombineerd met een printer of fax.
 
A

Athanor

Guest
Een belangrijke voorwaarde voor een scherpe foto is dat het objekt (boek) een eenzelfde platte vlak ligt, beide pagina's dus en dat je de camera goed centreert boven dat platte vlak en die dus ook parallel aan het te fotograferen vlak ligt, dan moet de foto scherp genoeg zijn. Ik gebruik de app Camscanner plus, die heeft een hulpgrid en bovendien ook nog een onthoekingsmogelijkheid om bijvoorbeeld een opname van een whiteboard of flapovervel die vanuit een hoek is genomen, maar wel scherp, weer rechte te zetten.

Fons
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik knip ze met een spiegelreflex.

Ik weet niet hoe jullie ze zien, ligt aan de monitor denk ik, maar ik heb een aantal foto's die ineens een kleur hebben :p, terwijl het origineel zwart/wit is.
Maar ik ze in het forum zet dan weer niet???
Het gaat om de kast van de machine links onder, haha

IMG_0255.jpg

IMG_0253 001.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ducky

Nieuw lid
5 okt 2013
19
0
Delft
Als je een DSLR gebruikt moet het normaal geen probleem zijn neem een hoog diafragma/Aperture en dan bijlichten met een lamp?

Schiet eventueel in Raw en JPG. Raw is handig voor eventueel nabewerken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als je dit goed wilt hebben, (met egale neutrale uitlichting, scherp en met weinig vertekening) kan dat wel met een camera maar niet zonder een nette opstelling Dwz statief, voorzieningen die zorgen dat het achtervlak van de camera evenwijdig staat met het te fotograferen object, macrolens (die er echt voor zorgt dat je weinig vertekening krijgt bij beeldvullende opname van een A4 en dat ook de hoeken scherp zijn) en goede uitlichting met bijv lampen of flitsopstelling. This niet anders. ( OK, een deel van vertekening kun je goed met bijv. fotoshop later corrigeren). Een beetje veel gedoe voor een eenmalig projectje.


Flatbedscanners doen dat beter en sneller. Die zijn daar voor. Ik twijfel een beetje of de eenvoudige goed genoeg zijn. Maar das makkelijk te proberen. Er moeten massa's van die dingetjes in werkkamers staan.

Mvg
klaas
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik weet niet hoe je de camera hebt ingesteld maar je kunt je focuspunt (?) uitbreiden, dit houd in dat 'ie dan meerdere punten pakt om scherp te stellen. En inderdaad zoals hierboven vermeld, met een statief werken helpt enorm.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Mischien eens buiten proberen. In daglicht zit het gehele kleuren spectrum. Daardoor heb je niet de verkleuring van 'KUNST " llicht.
hg Hugo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
In het daglicht heb je veel meer licht en zet de camera in auto mode automatisch het diafragma dicht en wordt het gebied wat scherp is groter. Als je het handmatig doet, moet een diafragma instelling van f8 ruim voldoende zijn. En zorg dat je goed haaks boven het te fotograferen object staat, dan valt alles ook eerder in hetzelfde scherpte gebied.

jaap
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Als het geen 1000 paginas zijn mag je het bij mij komen scannen, het lijkt me wel een leuk boekkie. Kiek moar eem, ik ben morgen vanaf 1500 en s' avond thuis en t weekend ook wel.
pm me maar. groet
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik weet niet hoe je de camera hebt ingesteld maar je kunt je focuspunt (?) uitbreiden, dit houd in dat 'ie dan meerdere punten pakt om scherp te stellen. En inderdaad zoals hierboven vermeld, met een statief werken helpt enorm.

Gebruik ook een statief, maar voor dichtbij beide pagina;s scherphouden lukt me niet.
Ben niet zo goed met die slr dingen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als het geen 1000 paginas zijn mag je het bij mij komen scannen, het lijkt me wel een leuk boekkie. Kiek moar eem, ik ben morgen vanaf 1500 en s' avond thuis en t weekend ook wel.
pm me maar. groet

Is idd een leuk leerzaam boekje. Begint ook een duur boekje te worden.
136 en 255, dus dat valt mee :p

Nee gaat om een stuk of 10, als me dat bevalt koop ik zelf wel een scanner.

ik pm je morgen wel even.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.