Verschil tussen draaibank met center MK2 of MC2

jarjarbinks

Nieuw lid
13 jan 2014
5
0
Kan niet goed het verschil zien tussen MK2 en MC2. Kom deze maat vaker op verschillende draaibanken tegen.
Kan iemand mij uitleggen het verschil.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dus precies hetzelfde begrijp ik

Yep. Meneer Morse (was meen ik ook nog familie van Samuel Morse, van de morse-code...) ontwierp een serie tapse maten om losse hulpstukken verwisselbaar in holle assen te monteren. Nominaal hebben alle MC's dezelfde 'tapsheid' en verschillen ze alleen in start- en einddiameter. In de praktijk zijn ze gedefinieerd op basis van startdiameter, lengte van de kegel en einddiameter; als je daaraan gaat rekenen zie je dat er kleine verschillen in de 'tapsheid' zitten tussen de verschillende maten. Er zijn overigens ook andere series conusmaten, die zijn echter nooit zo populair geworden als de Morse-conussen.

Stukje gratuite trivia: de pijp van een trompetmondstuk (het gedeelte dat in de lead-pipe van het instrument gaat) heeft ook een (#1) morse conus. Dat geldt overigens niet voor alle koperen blaasinstrumenten. Cornetten en bugels (die zijn er zelfs in 3 verschillende mondstukpijpmaten) zijn anders. Als ik mijn MC1018 bankje (HBM) zonder center wegzet zit er derhalve altijd een (waardeloos) trompetmondstuk in om de interne conus in de kop te beschermen/schoon te houden.
 

jarjarbinks

Nieuw lid
13 jan 2014
5
0
Heren bedankt voor jullie hulp in deze.
Heb ondertussen een bankje met MC2 dus ook MK2 :D

Deze is het geworden en ben er heel blij mee werk zeer goed, precies en mag ook zeggen zeer stil.

pijpaat.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.