Vraagje over Amerikaanse (Engelse) maten

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mensen,

Ik ben momenteel bezig met een werkstuk aan de hand van een Amerikaanse tekening in inches. Omdat ik er een goed model van wil hebben ben ik het werkstuk aan het natekenen in een CAD-programma in millimeter. Op de materialenlijst staat echter een notatie die ik niet thuis kan brengen, namelijk: 2 - 1x3s en 1 - 1x2

Wat moet ik me daarbij voorstellen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Art hag weet je zeker dat ze hier ongeschaafd hout bedoelen? Kan het niet zo zijn dat ze hier de schone/juiste maten opgegeven hebben?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik weet het niet 100% zeker, maar als je mXn ziet staan met m en n hele getallen, dan zijn dat bijna altijd de standaard-houtafmetingen. En dat zijn de ruwe maten. Vaak kan je aan het soort project al wel zien of het om standaardmaten gaat. Bij een kinderbedje wel, bijvoorbeeld.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Mensen,

Ik ben momenteel bezig met een werkstuk aan de hand van een Amerikaanse tekening in inches. Omdat ik er een goed model van wil hebben ben ik het werkstuk aan het natekenen in een CAD-programma in millimeter. Op de materialenlijst staat echter een notatie die ik niet thuis kan brengen, namelijk: 2 - 1x3s en 1 - 1x2

Wat moet ik me daarbij voorstellen?

ik meen:

2 stuks van 1 inch op 3 inch en
1 stuk van 1 inch op 2 inch

daar moet ook nog een lengte van de stukken bij staan, doorgaans in ft (voet)

... en geschaafd in die maat volgens mij. Eens googelen op die maten op de site van home depot bv brengt misschien verheldering

Succes nog. Mvg de Kastanjeboom
 

WR1944

Oud hout
Die Amerikanen leven graag in een droomwereld. De maten die worden opgegeven zijn de ruw gezaagde maten. Na het glad schaven zijn de echte maten wat gekrompen. In het algemeen kan je een halve duim van de maten aftrekken. Alleen bij de wat kleinere maten is dat een kwart duim en bij de flink grote maten driekwart duim. 1 x 2 wordt dan in werkelijkheid 3/4" bij 1 1/2" (19 x 38 mm) en 1 x 3 wordt 3/4" bij 2 1/2" (19 x 63 mm). Men spreekt van Dimensional lumber.

Zie de tabel in deze Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lumber

Om het niet moeilijker te maken dan het is kan je het beste hout bij je normale leverancier halen en de tekening aanpassen naar de beschikbare maten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.