vlakken en opruwen wetstenen

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Houtgenoten,

Ik slijp en wet mijn beitels op de tormek. Nu wil ik ze ook gaan behandelen met waterproof schuurpapier op een glasplaat en daarna wetten met een oude lapport? wetsteen en een cotticule? Daarna wil ik ze gaan stroppen met leer wat ik gisteren heb gelijmd op een stuk multiplex. Dat wil ik gaan doen met eerst groene polijstpasta en daarna rode polijstpasta. Ik ben namelijk erg benieuwd of ik ze zo scheermesscherp kan krijgen als Paul Sellers dat kan. De dikte van de glasplaat is 10 mm.
Mijn vragen zijn of me dat op bovenstaande manier zal lukken en ook hoe ik de wetstenen moet vlakken met waterproof schuurpapier en een glasplaat en met welke korrel schuurpapier en moet dat nat of droog?
Opruwen heb ik ook ergens gelezen op het forum maar ik weet niet met welke korrel en ook niet of nat of droog beter is.

Mvg,
Koos

foto 1.jpg

foto 2.jpg

foto 3.jpg
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ik heb ook een gradatiesteen voor het opruwen van de slijpsteen van de Tormek. Kan ik die ook gebruiken voor het vlakken en of opruwen van 1 of beide wetstenen?

Mvg,
Koos
 
A

Athanor

Guest
Ik vlak mijn coticule altijd uit op een vel schuurpapier dat op een vlakke plaat graniet is geplakt.


Fons
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Wim,
Tot nu toe krijg ik ze op de Tormek wel scherp maar niet zo scherp. Ik heb ook alleen de standaardsteen op de Tormek. Voor mijn gevoel moet ik meer aandacht aan het wetten besteden. Dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Mvg,
Koos
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik heb al jaren een Tormek. Met de lerenschijf en pasta krijg ik ze vlijmscherp. Is je steen vlak? Slijp je lang genoeg door? Wet je ze niet over de kop? Zo maar een paar mogelijkheden waardoor je een minder resultaat kan krijgen. Ik heb jarenlang Tormek verkocht en geen klachten gehad. Ook diverse forum leden zijn zeer tevreden over de Tormek. Je kan natuurlijk langskomen lelystad Bussum is niet het eind van de wereld.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Wim,
Tot nu toe krijg ik ze op de Tormek wel scherp maar niet zo scherp. Ik heb ook alleen de standaardsteen op de Tormek. Voor mijn gevoel moet ik meer aandacht aan het wetten besteden. Dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Mvg,
Koos

Wat bedoel je met scheermes scherp? Als ik mijn beitels heb geslepen en gewet op de Tormek, dan scheer ik moeiteloos het haar van mijn armen. Voor mij is dat scherp genoeg.. Maar wellicht kan het nog scherper hoor..daar is al meer over geschreven op het forum.

Daarnaast vind ik het ook leuk om wat te rommelen met waterstenen. Die vlak ik op een groot stuk vlak natuursteen icm zo'n schuurgaasje die je ook wel voor gipswanden etc gebruikt. Weet even niet precies hoe dat heet, maar dat werkt echt perfect.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Met de Tormek kan je de beitels zo scherp maken als het maar kan. Leg je hem na het slijpen en wetten met de punt op je nagel, dan moet deze gelijk in je nagel vast zitten en moet er niet over heen kunnen glijden. Dan is hij scheermes scherp.
Ik heb zelf een tijd geleden een slijpcursus gevolgd bij de stadswerkplaats in Groningen omdat ik zelf ook niet compleet afhankelijk wil zijn van de Tormek. Maar zowel met de hand als met de Tormek krijg ik ze beiden even scherp.

Vlakken van een wetsteen kan je heel goed doen met behulp van een dikke glasplaat en een potje (silicium-carbide) slijpkorrels. Een beetje water op de glasplaat gieten, een beetje van de slijpkorrels er bij op strooien en dan maar wrijven met je wetsteen over de glasplaat heen. Zodra je de korrels niet meer hoort slijpen over de glasplaat weer wat nieuwe toevoegen. En je ziet aan de slijpsteen zelf wel hoe ver je hem gevlakt heb.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Vlakken van een wetsteen kan je heel goed doen met behulp van een dikke glasplaat en een potje (silicium-carbide) slijpkorrels. Een beetje water op de glasplaat gieten, een beetje van de slijpkorrels er bij op strooien en dan maar wrijven met je wetsteen over de glasplaat heen. Zodra je de korrels niet meer hoort slijpen over de glasplaat weer wat nieuwe toevoegen. En je ziet aan de slijpsteen zelf wel hoe ver je hem gevlakt heb.
Maak je dan de glasplaat ook niet hol?
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik heb in tussentijd te weinig geslepen om hier iets op te kunnen antwoorden maar die man die mij dat geleerd heeft doet het al jaren zo.
Je kan het natuurlijk altijd van tevoren controleren door er bijvoorbeeld een rechte liniaal op te leggen omdat je de zijkanten van de glasplaat toch niet gebruikt. En die dus gewoon vlak blijven.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Volgens Paul Sellers (maar goed dat ie niets verkoopt anders had ie gouden business) heb je genoeg aan schuurpapier van 240.
Hij heeft een YT filmpje gemaakt van het wetten op een 15000 steen en geeft daarbij aan dat hij het hout daarna weer moet "opruwen" omdat anders de verf niet goed pakt. Glasplaat is goed en even de vellen vastplakken met dubbelzijdig (dun) plakband.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik heb jarenlang mijn slijpstenen voor schaatsen gevlakt op een glasplaat en slijppoeder. Tijdens ijsperiode elke dag vier stuks elke ochtend vlakken. Als de plaat hol wordt vult het slijppoeder het gat. Wel gebeurde het me dat de steen taps wordt. Meestal viel er wel een per seizoen kapot. Dat werden dan de afbraamsteentjes. Nu is het wel zo dat voor beitels een hele vlakke steen gewenst is. Dus goed meten met een rei. Ook een liniaal doet het.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Welke dikte van glasplaat gebruiken jullie? Of wordt deze op zijn beurt op een stevig stuk plaat gelegd? Een dunne glasplaat geeft toch een beetje mee?
 
A

Athanor

Guest
Ik mocht een flinke plaat graniet uit de afvalbak van een steenhouwerij/natuursteenhandel zoeken en gratis meenemen. Buigt voor geen duizendste mm door:p

Fons
 
Laatst bewerkt:

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Dank allemaal. Ik ga ermee aan de gang. Eerst ga ik de spiegels van de beitels vlakken waar nodig. Beitels en schaaf heb ik in citroenzuur met water gehad en vandaag eruit gehaald. Roest is er af. Het werd zwart bij de uiteinden van de beitels, zal door het koolstof komen, ik hoop dat dat geen kwaad kan. Verschillende van de beitels zijn krom, ook met een bolle spiegel. Kan ik daar nog iets mee?
Verder ga ik eerst de beitels weer met de Tormek scherpen en deze keer op alles letten. Wim, als ik het niet voor elkaar krijg neem ik graag je uitnodiging aan.

Mvg,
Koos
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Prima koos. Trouwens ik gebruik 10 mm glasplaat. Waarom 10mm? Het glas uit die oude vitrine kasten die wij in het bedrijf hadden, had die dikte.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo,
In principe hol je natuurlijk alles uit waar je op slijpt, of dat nou de beitel op de steen slijpt, of de steen ergens op slijpt, het beste is natuurlijk om je steen te slijpen op een materie dat harder is dan je steen, ik slijp mijn stenen op een diamant slijpsteen! a drie pond op eBay.

Maar heb het ook wel eens geprobeerd op een vlakken straattegel, ging ook goed duurt even langer!

groet
marco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.