PowerPlus XQ Zaagtafel POWXQ5360

Ikke

Nieuw lid
14 jan 2014
2
0
Na veel zoeken en afwegen heb ik toch gekozen voor de zaagtafel van Powerplus POWXQ5360.
Omdat ik na veel zoeken eigenlijk maar 1 review heb kunnen vinden wil ik zelf wel wat kwijt over deze tafel.

Het is niet de duurste tafel, daar ben ik van bewust, maar hoefde niet meer geld uit te geven aan een duurdere tafel volgens de verkoper. Die vragen alleen meer geld voor het merk.

Nu heb ik het volgende geconstateerd:
- Het gedeelte waar het verstek op zit schuift over de tafel. Dus het is niet een verstek wat door een gleuf heen schuift. Ik dacht, mooi dan wordt er meer ondersteund, en heb je minder kans dat het werkstuk verdraaid. Nu is het geval dat het gedeelte wat schuift over de tafel, hoger is dan de rest van de tafel. Dat betekend dat het hout de tafel niet raakt bij de zaag zelf.
Als er een dik stuk hout gezaagd wordt is dit geen probleem, maar bij dunne stukken heb je kans dat het hout gaat "klapperen".
Ook is het zo dat bij smalle stukje hout, die maar gedeeltelijk op het verhoogde stuk komt, dan schuin ligt, en dus schuin gezaagd wordt. Dit is natuurlijk een kwalijke zaak.

- Het verstek kan alleen maar aan het begin of het eind van het verschuifbaar gedeelte vast gezet worden. Dit betekend dat bij alleen hey inzagen van hout, het verschuifbaar gedeelte niet kan gebruiken, omdat je dan niet geheel door het hout kan zagen. De zaag moet bijna in zijn geheel naar boven gezet worden om door heel het stuk hout te zagen.

- Er is ook een liniaal aan de linker kant van de zaag voor de langsgeleider, maar hier kan de langsgeleider niet vast gemaakt worden, dit komt daar het verschuifbare gedeelte.

- de graden van het verstek is moeilijk af te stellen.

- Voor de rest moet ik zeggen dat het een solide tafel is. Maakt wel wat veel lawaai 104dB, maar heb daar geen problemen mee.
- De extra verbreding van de tafel is stevig, makkelijk instellen op lengte is het dan niet meer, maar weet niet hoe dat zit bij duurdere merken, dus kan ik niets over zeggen.

Als alleen het hoogte verschil er niet was geweest, dan was het voor mij (weinig gebruiker) een goeie tafel geweest.

Ik denk zelf dat ik het hoogte verschil nog wel kan oplossen door een 2mm plaat op de tafel vast te maken, maar dat had niet nodig geweest als ze hier bij het ontwerp aan gedacht hadden.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Groeten,

Ikke
 

Bijlagen

  • DSC_1811.jpg
    DSC_1811.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 1.152
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dank voor je review, altijd prettig om andermans ervaringen te horen.

Wat betreft de afwijking, op de foto is pas echt zichtbaar hoe groot het verschil is. Dat kan nooit de bedoeling zijn en ik zou ook zeker even controleren of er geen fout gemaakt is bij de montage van de tafel. Als dat niet het geval is vind ik dit een typisch gevalletje fabrieksfout en dus garantie. Even retour leverancier, zo kan je nooit correct en haaks zagen.

Groet, Rob.
 

Ikke

Nieuw lid
14 jan 2014
2
0
I still have it. Because of lack of time I did not work with it a lot.
Still trying to find a good solution for the height difference. I think I am going to purchase a plate of traffolyte of 2mm thick with a adhesive side.

I could not return the tablesaw, because I already used it. Else I already did and buy an other tablesaw
 

xargos

Nieuw lid
11 apr 2014
2
0
Thanks for reply. I`ll pass the table. BTW - I wrote to PowerPlus and got anwser that the high difference is planed and it should be like that. It`s wierd because on other table saw the high difference is smaller or its the same as rest of table. Well i`m looking for AEG TS 250 now...
 

kasperfish

Nieuw lid
1 mei 2014
11
0
Hallo,

ik heb mij speciaal geregistreerd om te reageren ivm met de zaag. Ik ben gisteren een gaan kopen in de Hubo (Belgie). Toen ik thuis kwam als een kleine jongen alles uitgepakt. De pret was snel voorbij toen ik het hoogteverschil opmerkte tussen de slede en de rest van de tafel. alles terug in de doos gepropt... :-( Had ik dit topic maar gelezen voordat ik de zaag had gekocht. De zaag gaat morgen terug naar de winkel want ze is niet geschikt voor precisiewerk. Goede raad: blijf van deze zaag weg tenzij je ze wil gebruiken voor grof werk (afvalhout verzagen ofzo).
 
Laatst bewerkt:

ralph

Nieuw lid
29 aug 2013
6
0
ik wou die net kopen
even uitstellen dan maar
en onderzoeken
ik kan haast niet geloven dat dat kan
is die goed geinstalleerd ?
heb je meer fotos ? en grotere fotos waar alles te zien is ook ?
het lijkt wel of de plank achter de glijder ligt in plaats van ervoor ?
vooraan de glijder zou het wel perfect waterpas moeten zijn he !!!
ik ga es kijken inde winkels hier , of er ééntje staat opgesteld
 

ralph

Nieuw lid
29 aug 2013
6
0
effe proberen foto te uploaden
 

Bijlagen

  • 119820_0.jpg
    119820_0.jpg
    47 KB · Weergaven: 687

ralph

Nieuw lid
29 aug 2013
6
0
als je het mij vraagt moet dat echt vlak zijn hoor
ik denk dat je bij het plaatsen van die slede niet correct hebt gedaan
terug eens open maken ,
eventueel eens kontakt op nemen met de winkel , of dat echt zo is !?2015-03-03_10-52-18.jpg
ik vermoed dat bij joudie twee zwarte geleidstrips niet goed zitten !!!
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Ik heb deze zaag een keer bekeken bij de lokale bouwmarkt.

Had het zaagblad om te proberen eens schuin gedraaid tot zijn verste stand, daarna terug recht willen zetten, dat ging niet meer, plastieken tandwiel kapot ...

mvg
 

ralph

Nieuw lid
29 aug 2013
6
0
tandwiel van plastiek ? dat kan al niet goed zijn :-(
hoort metaal te zijn
klinkt als mijn samsung stereoketen ,alles van plastiek ,meteen kapot gegarandeerd
na 2 maand was de schuiflade al kapot
wil maar zeggen plastiek voor bewegende delen als tandwiel niet goed !!
 

ralph

Nieuw lid
29 aug 2013
6
0
ik wou die ook gaan halen bij HUBO
dus toch maar even niet doen dan best
maar dat kan toch niet zo zijn dat hoogteverschil !!!!
op de foto lijkt het allemaal mooi vlak
wat hebben ze daaropgezegd ?
heb je al met de fabriek eens kontakt opgenomen ??
ik zou dat wel uitspitten tot op bot
 

ralph

Nieuw lid
29 aug 2013
6
0
he heckemann
maar die "kasperfisch"
die heeft net hezelfde voor !!!!met de powerplus zaagtafel oneffenheid .
das wel heel vreemd he
ik durf natuurlijk niet meer dei powerplus gaan kopen
ik ga morgen naar de winkel kijken of die daar staat opgesteld
en praatje met de verkoper hebben
:)
 

kasperfish

Nieuw lid
1 mei 2014
11
0
Hallo Ralph,

ik heb toen contact gehad met power plus over de zaag. De emails heb ik niet meer maar het kwam er op neer dat het hoogte verschil de bedoeling was. Waarom dat weet ik niet (is gewoon een designfout volgens mij) en daarop konden zij ook geen antwoord geven. Heb dan gevraagd of ik mijn zaag kon terug brengen. Het antwoord was dat dit ook niet mogelijk was. Ik ben dan terug naar de Hubo geweest en daar hebben ze de zaag netjes terug aangenomen en heb mijn geld terug gekregen (cash). Ik heb in de plaats een oude Inca zaag gekocht (tweedehands).

Ik heb nadien toch nog een verstekzaag van power plus gekocht (POWXQ5335) en daar ben ik wel tevreden over.

grtz
 

Akeem

Nieuw lid
20 apr 2015
7
0
Gezien dit de enige (en beste) review is van POW XQ5360, even melden dat het hoogteverschil niet (meer) aanwezig is in nieuwe toestellen.
De slede zit (nu) op dezelfde hoogte als de rest van de tafel.

Gezien er hier 2 aparte mensen melding maakten van dit probleem, en deze slede reeds gemonteerd is bij aanschaf, veronderstel ik dat het geen installatiefout betrof maar dat er in de tussentijd een verbetering werd aangebracht.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hou er wel rekening mee dat als je een fabrikant of leverancier belt met technische vragen (zeker 'fabrikanten' die alleen partijen kant en klaar uit China laten komen) de kans dat je iemand aan de lijn krijgt die van wanten weet niet zo heel groot is. Let maar eens op bij de telefoongesprekken die ze bij de Keuringsdienst van Waarde laten horen. Tenenkrommend. Het feit dat je iemand aan de lijn krijgt die glashard beweert dat zo'n hoogteverschil de bedoeling is hoeft dus helemaal niet te betekenen dat dat ook werkelijk het geval is...
 

Akeem

Nieuw lid
20 apr 2015
7
0
Klopt, ik had eerst fabrikant (verdeler?) gecontacteerd die me een redelijk onduidelijk antwoord bezorgde: "We have no problems mentioned on this item POWXQ5360".
En geen reactie bij vraag tot verduidelijking.

Dan zelf gaan kijken in Hubo.
Geen hoogteverschil (meer).
 

mpintens

Nieuw lid
14 mei 2016
7
0
Oud topic even ophalen.
Is er meer positief nieuws ivm deze zaagtafel?
Ik ben van plan om deze aan te kopen aangezien dit een aantrekkelijke prijs heeft.
Behalve de (niet bevestigde) ongelijkheid van de slede zou alles in orde moeten zijn?
Is die ongelijkheid nu ook in orde?

Grtz
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Daarvoor zou ik het ding gaan bekijken in de winkel. Wellicht dat ze dit probleem hebben verholpen, maar een kwaliteitszaag zal het sowieso nooit gaan worden (zie oa. ook de opmerking over het kunststof tandwiel).
 

mpintens

Nieuw lid
14 mei 2016
7
0
Ja ik zag het, al kan ik moeilijk geloven dat het tandwiel zelf van plastic is en dat de gebruiker dit kon zien (zit toch afgesloten in de case?).
Ik probeer hier in België een Hubo te vinden waar hij op voorraad is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.