Veiligheids-duw?

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Bij de cms zaag module wordt een veiligheids-duwstok geleverd, die zorgt ervoor dat je handen op veilige afstand blijven. Nu zie ik bij het frezen dat er vaak gebruik wordt gemaakt van een pad -rechthoekig met een greep- waarmee ze het werkstukje over of langs de frees duwen. Heb het idee dat er een soort antisliplaag op zit. Weet de juiste benaming niet, of ze te koop zijn en kan ze ook niet vinden.
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
er zit vooral een klein randje aan, dat achter het werkstuk haakt. Bij sommige modellen zit idd een antisliplaagje van rubber (denk ik). Zelf maken is ook niet moeilijk, gebruik dan bvb schuurpapier?

zoek op google naar "safety push stick" of "push block"
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Bij verschillende bedrijven te koop, o.a. http://www.axminster.co.uk/working-pads.
388022_xl.jpg
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Met die voorwerpen op de foto ben je alsnog snel geneigd om ermee over de frees of zaag te gaan. Door de positie vam het handvat ga je er dan dus zelf ook met de vingers over heen en dat is toch een risico die ik zelf in elk geval niet zou willen lopen. Ondanks dat je er misschien zelf van overtuigd bent dat je de zaag of frees goed op hoogte hebt afgesteld gebeuren er juist daardoor de meeste ongelukken.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Hulpmiddelen voor de zaagtafel

Voor de liefhebber nog wat tooltjes voor de zaagtafel.
 

Bijlagen

  • 10bestsawjigs.pdf
    1,6 MB · Weergaven: 251

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ben ook voorstander van een zo groot mogelijke afstand tussen hand - zaag/frees. De pdf van Vurenhout geeft genoeg mogelijkheden om goede hulpstukken te fabriceren. Ook de verwijzing van Kastanjeboom laat prima hulpstukken zien. Bedank voor de reacties.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb zelf een duwhoutje gemaakt voor mijn freestafel die lijkt op de 2 onderste op de foto van Neel.
Ik ben het niet met Woldenga eens dat je dan alsnog met je handen in de buurt van de frees komt. (hoe doet Woldenga het zelf met freeswerk?)
de frees zit immers onder jouw werkstuk en kan er nooit bovenuit komen toch. ( wat bij zagen het geval is, maar zagen is geen probleem met een duwhoutje )
Ik heb die van mij voorzien van een stuk neopreen rubber dat bij ee lage druk veel weerstand geeft.
de glijweerstand op de tafel is daarintegen minimaal, waardoor je werkstul makkelijk over de tafel glijd maar je wel grib hebt op je werkstuk zonder een randje dat achter je werkstuk valt.
Ik heb met dit tooltje na mijn idee maximale controle over het werkstuk zonder risico van fingers frezen!
Ik zie in de 10 best sawingjigs geen echte oplossing voor frezen.

Ik zal vanavond een fototje posten, het is heel makkelijk zelf te maken.

John
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb deze ook overwogen, maar de prijs houd mij een beetje tegen.
ik denk idd ook dat zoiets wel simpel ten maken is.
Is wel slim bedacht, want in tegenstelling van een standaard duwhoutje heb je met dit ding ook weer volledige controle over je werkstukje, die normaal tussen zaag en fence komt te liggen,
zodat je werkstuk tot achter het zaagblad kan worden gedrukt.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Voor de liefhebber nog wat tooltjes voor de zaagtafel.

Dat is een handig PDFje!
Wat ik mij wel altijd afvraag, is waar laten jullie al die hulpstukken? Met maar een klein schuurtje nemen van die slideboard behoorlijk wat ruimte in en die hulpstukken die ik gemaakt heb in het verleden belanden vaak na een jaar ofzo in de vuurkorf.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Er is een video van Steve Ramsey waarin hij zijn werkplaats opnieuw inricht. Hij hangt dan zijn jigs aan kettingen, en dat ziet er eigenlijk wel handig uit. Meerdere jigs aan één ketting boven en onder elkaar. Eventueel kan je de hele boel dan ook nog de nok intrekken, dan hangen ze in loze ruimte.

Groet, Rob.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Die klojo in het filmpje van ocean's 11 zaagt zonder spouwmes en zonder beschermkap. Ik zou zo'n jig nooit kopen, wat een rampenfiguur.
Dank voor de pdf's en andere waardevolle info om onze vingers te sparen. Goed om weer eens aandacht aan te schenken.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.