Klein randje van overzettreden affrezen

Heisenberg

Nieuw lid
13 jan 2014
10
0
Ik ben m'n trap aan het renoveren en we willen massief eiken overzettreden gebruiken.
De treden bestaan uit 18mm eik en er zit een neus aan verlijmd van 65 mm.

Probleem is dat die neus net te groot is voor mij. Er moet 5 mm af.
Nu heb ik een bovenfrees met een geschikt bit.
Alleen wat is de handigste manier om dit te frezen ?
De treden zijn al snel een meter breed en zo'n 30 cm diep.

Ik kan de trede in de werkbank spannen en dan met de zijgeleider frezen, maar dan 'rij' ik met de machine over een randje van 60mm, dat gaat wiebelen.
De frees in de werkbank inspannen en dan de treden erlangs halen lijkt me een beter idee, maar ik weet niet hoe dat het handigste kan.

Wie kan me een goeie tip geven ?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De treden klem je ondersteboven op de werkbank vast, met de neus overstekend over de rand van je werkbank. Nu leg je tegen de neus een lat die net zo dik is als je wil dat de neus wordt, en klemt deze op zijn plaats. Waarschijnlijk is dat dezelfde dikte als je traptreden. Dan neem je een kopieerfreesje, dat is een freesje met een kogellager bovenop gemonteerd, en een frees die precies zo dik is als het kogellager. De freesdiepte stel je zo in dat het kogellager net voorbij de trapneus steekt en op de lat rust. Dan ga je met de frees op z'n kant langs de neus, en wordt deze net zo hoog als de lat dik is. Pas op dat je met frezen tegen de draairichting van je freesje over de lat 'rijdt'.
 

Heisenberg

Nieuw lid
13 jan 2014
10
0
Ok, ik heb eea even getekend, zo moet ik het frezen dus.
De lat wordt dan even dik als de oorspronkelijke trede (38 mm) plus het dunne plaatje fineer om de onderzijde van de trede af te werken (4mm).
En die lat wordt dus breder dan de tredes om te voorkomen dat de frees hapt aan het einde.
 

Bijlagen

  • Drawing1.jpg
    Drawing1.jpg
    4,9 KB · Weergaven: 246

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Martijn bedoelt dat de kopse kanten van de overzettrede worden afgedekt, anders loop je het risico dat op het punt waar je frees de trede voor het eerst raakt of waar hij die trede 'verlaat' een stuk van die trede afbreekt.

Je kan dat ook voorkomen door je overzettreden pas na het frezen op maat te zagen. Dat op maat zagen moet je dan misschien wel aan beide kanten doen.

Succes, Karel
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hmmm wat je dus gaat affrezen eindigt in een rechte kant aangezien je het over fineer hebt waarmee je dat weeer gaat afwerken. De oversteek van traptreden zijn altijd aan de onderkant en bovenkant afgerond zodat bij stoten bij het traplopen minder kans op schade aan rechte hoeken kan ontstaan. Door die overzettreden in aangepaste vorm toe te passen krijg je nu aan de onderzijde van de oversteken een rechte hoek. Terwijl de orginele niet afgefreesde overzettrede bij de oversteek netjes aan onder en bovenzijde is afgerond. Weet je zeker dat je dit zo wil toepassen?

Of kan je de onderzijde alsnog na het affrezen afronden en dan het fineer erop plakken (Fineer dat lekker makkelijk buigt over de breedte).?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ok, ik heb eea even getekend, zo moet ik het frezen dus.
De lat wordt dan even dik als de oorspronkelijke trede (38 mm) plus het dunne plaatje fineer om de onderzijde van de trede af te werken (4mm).
En die lat wordt dus breder dan de tredes om te voorkomen dat de frees hapt aan het einde.

Verder lukt deze methode alleen goed met freestafel. Je hebt immers geen oppervlak om de onderzool van de frees goed stabiel en recht te houden. En dan nog ben ik het met Bijtel eens dat je beter eerst kan frezen en dan op maat zagen. Of je gebruikt op de freestafel uitbreekhoutjes op de uiteinde van de freesgang.
 

Heisenberg

Nieuw lid
13 jan 2014
10
0
@Zuma, misschien dat dit het verduidelijkt.
De onderzijde van de treden wordt ook afgewerkt met een stuk fineer (stootbord) van 4mm.
De overzettredes zijn aan de voorkant afgerond, aan de achterkant recht.
Helaas beschik ik niet over een freesbank.
 

Bijlagen

  • Drawing2.jpg
    Drawing2.jpg
    6,6 KB · Weergaven: 212

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je zal toch op een of andere manier dan het oopervlak waar je steunzool overheen moet lopen moeten vergroten om een stabiele rechte afkorting van het overzet stuk te maken.

Wat je wel snel zelf kan maken is een losse multiplex plaat met een gaatje in het midden waar je freesmachine onder kan schroeven. Die plaat kan je dan bijvoorbeeld vastzetten in een workmate oid. Qua geleiding maak je gewoon van multiplex een houten geleider die haaks is. Zie dit draadje bijvoorbeeld: http://www.woodworking.nl/showthread.php?1994-Nog-twee-plekken-op-de-freestafel-bouwdagen-5-NOV-2010
Goed die heeft dan gelijk een hele tafel gebouwd met een lift. maar het idee is het zelfde plaat waar je frees (zonder lift) dus onder vast kan zetten (gewoon van alu een paar beugeltjes vouwen waarmee je de zool kan vastklemmen) en een eenvoudige houtengeleider. Maak deze geleider een beetje hoog (+/- 15 - 20cm) zodat je daar meer profijt kan hebben met steun voor je traptredes

Met zo'n opzet heb je die lat ook niet nodig.
 

Heisenberg

Nieuw lid
13 jan 2014
10
0
Ja, dat is een idee. De frees ondersteboven in de workmate klemmen. En dan kan ik met wat lijmklemmen een geleider aan de workmate maken en vrij eenvoudig de randjes frezen. Zel even pielen worden met afstellen maar is wel te doen. Goed idee. Thanks Zuma !

Tweede probleem heeft zich ook aangediend. Ik heb ondertussen de monsters van de overzettreden binnen. De tredes worden 18mm massief eiken met een neus van 10mm dik. Lekker stevig spul en nog goedkoper dan bouwmarktspul ook nog. Alleen door de dikte steken de randjes over.

Volgens mijn vrouw ben ik de enige die dat ziet en moet ik het gewoon zo laten. Maar ja, ik zie het wel.
Wat is een handige manier om dat op te lossen ?
 

Bijlagen

  • 2014-01-17 17.32.23.jpg
    2014-01-17 17.32.23.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 111
  • 2014-01-17 17.31.57.jpg
    2014-01-17 17.31.57.jpg
    68,2 KB · Weergaven: 113

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je kan een lat op de trapboom schroeven, zodat de neuzen er weer binnen vallen.

Het idee van de bovenfrees in de workmate klemmen is niet wat Zuma bedoelt! Dat lijkt me een riskante onderneming.
Neem een plaat mdf of multiplex, boor er een gat in waardoor het freesje naar buiten komt. Kijk dan even naar de zool van je frees. Zitten daar gaatjes in met schroefdraad? Maak dan passen de gaatjes in je plaat en schroef de frees er met verzonken schroefjes aan vast.
Die plaat klem je dan met een paar lijmtangen op je workmate.

Overigens, in je schets met lat liet je het fromt van de trede gelijkvallen met de voorkant van je workmate. Dat is ook een oplossing, dan heb je het front van de workmate als verbreding van je trapneus en heb je ook een mooi oppervlak om met de frees overheen te glijden.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het idee van de bovenfrees in de workmate klemmen is niet wat Zuma bedoelt! Dat lijkt me een riskante onderneming.
Neem een plaat mdf of multiplex, boor er een gat in waardoor het freesje naar buiten komt. Kijk dan even naar de zool van je frees. Zitten daar gaatjes in met schroefdraad? Maak dan passen de gaatjes in je plaat en schroef de frees er met verzonken schroefjes aan vast.
Die plaat klem je dan met een paar lijmtangen op je workmate.

Je hebt mijn bericht niet goed gelezen. Ik bedoelde namelijk hetzelfde als wat jij hebt geschreven.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Zuma, ik begrijp je post niet helemaal.

Ik reageerde op dit stukje van Heisenberg:

Ja, dat is een idee. De frees ondersteboven in de workmate klemmen. En dan kan ik met wat lijmklemmen een geleider aan de workmate maken en vrij eenvoudig de randjes frezen. Zel even pielen worden met afstellen maar is wel te doen. Goed idee. Thanks Zuma !
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Heeft iemand al eens gedacht aan een dubbele geleider op de frees ?

Op mijn of1400 zit normaal gesproken 1 geleider op de 2 ijzeren staven geschoven . Toen ik echter een smal ding moest gaan frezen kon ik kiezen, of die dure freeshulp kopen voor dik 200 euro of voor 8 tientjes een tweede geleider voor op die staven.

Werkt echt perfect!
Eerst stel je de boel rustig af zodat de frees precies dat doet wat jij wilt en dat het stabiel staat.
Bij het frezen hoef je dan alleen erop te letten dat de boel netjes over er oppervlak gaat.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ja, dat is een idee. De frees ondersteboven in de workmate klemmen. En dan kan ik met wat lijmklemmen een geleider aan de workmate maken en vrij eenvoudig de randjes frezen. Zel even pielen worden met afstellen maar is wel te doen. Goed idee. Thanks Zuma !

Tweede probleem heeft zich ook aangediend. Ik heb ondertussen de monsters van de overzettreden binnen. De tredes worden 18mm massief eiken met een neus van 10mm dik. Lekker stevig spul en nog goedkoper dan bouwmarktspul ook nog. Alleen door de dikte steken de randjes over.

Volgens mijn vrouw ben ik de enige die dat ziet en moet ik het gewoon zo laten. Maar ja, ik zie het wel.
Wat is een handige manier om dat op te lossen ?

ik wilde het eerst met massief doen, maar ik vond het uitsteken toch echt wel niet mooi zegmaar.. toen maar gekozen voor tapis parket :D

er zitten bij mij een paar kleine minpuntjes in, en die zie ik echt elke keer als ik naar bovenloop! je moet het zelf weten maar ik wil niet door elke trede ge^%%^$%^$ worden.
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
IK weet niet hoor, maar een frees in een workemate klemmen en dan ermee gaan werken klinkt mij persoonlijk als linke soep in de oren.

Eigenlijk vind ik het echt gewoon super onverstandig. Er komen behoorlijk wat krachten vrij bij zo'n ding. Daarbij moet je ook de machineknop fixeren want je handen moet je vrij hebben. Mocht de machine dan losspringen heb je dus een freesmachine rondspringen met een draaiend freesje......
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je zal toch op een of andere manier dan het oopervlak waar je steunzool overheen moet lopen moeten vergroten om een stabiele rechte afkorting van het overzet stuk te maken.

Wat je wel snel zelf kan maken is een losse multiplex plaat met een gaatje in het midden waar je freesmachine onder kan schroeven. Die plaat kan je dan bijvoorbeeld vastzetten in een workmate oid. Qua geleiding maak je gewoon van multiplex een houten geleider die haaks is. Zie dit draadje bijvoorbeeld: http://www.woodworking.nl/showthread.php?1994-Nog-twee-plekken-op-de-freestafel-bouwdagen-5-NOV-2010
Goed die heeft dan gelijk een hele tafel gebouwd met een lift. maar het idee is het zelfde plaat waar je frees (zonder lift) dus onder vast kan zetten (gewoon van alu een paar beugeltjes vouwen waarmee je de zool kan vastklemmen) en een eenvoudige houtengeleider. Maak deze geleider een beetje hoog (+/- 15 - 20cm) zodat je daar meer profijt kan hebben met steun voor je traptredes

Met zo'n opzet heb je die lat ook niet nodig.

Dit schreef ik dus. Ik heb nooit, nooit geschreven dat je de frees zelf in een workmate kan klemmen. Tsjonge, wat is lezen toch moeilijk. Maar gelukkig heb ik zelf ook wel eens last van hoor ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.