Huis (laten) bouwen - kan dat met beperkt budget

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Aangezien er veel hobbyisten hier zitten durf ik deze vraag hier wel te posten

Wij zouden wel eens willen verhuizen naar wat groters
Dan zijn er een paar opties, een bestaand huis, nieuwbouw (kant en klaar) of een huis (laten) bouwen

we hebben wel wat kavels gezien die we interessant vinden (ca 330 m2 met een prijs van 130.000 euro)
we zouden max rond de 250.000 willen uitgeven (voor de grond en het casco)

Een beetje rondsurfend kwam ik wel bedrijven tegen die een huis bouwen voor tussen de 100 en 125K (incl hijen, dat moet hier wel)

Is dit realistisch, moeten we nog op onbekende posten rekenen ?

Hebben jullie tips, of weten jullie bedrijven die wellicht nog scherper bouwen ?!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De prijs zal afhangen van de grootte van de beoogde woning. Hoeveel m3 zit je aan te denken?
wil je zelf ook nog werkzaamheden verrichten (casco/casco+) of moet het compleet afgebouwd zijn?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
wat ons betreft wind/water dicht (buitenmuren, steunmuren, deuren, ramen, dakpannen, buitenmetselwerk)

Binnenwerk (muren, elektra, water, gas, deuren/kozijnen) die doen we zelf (ik heb een hele lieve/handige vrouw :D)

Woonoppervlak zouden we graag 160m2+ zien
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Vroeger was ik lid van VIBE, vereniging voor bio-ecologisch bouwen , daarin stond ooit een reportage over een nieuwbouw huis van +-100000 euro, volledig voorzien van alle comfort met zonnepanelen en zonnenboiler. De bouwheren hadden in verhouding veel geïnvesteerd in de architect. Zorgen dat alles tot in de puntjes doordacht was. Hierdoor konden ze een "mooi" huis bouwen met een beperkt budget.
Veel hangt ook af van de techniek: traditioneel, houtskelet, strobouw, staalbouw. Ik ken mensen die een staalbouw woning lieten ontwerpen, maar toen de plannen klaar waren bleek de staalprijs enorm gestegen,met dank aan de chinezen die plots enorm veel staal nodig hadden .....
Verder zijn er de laatste 10 jaar veel netwerken rond ecologisch bouwen van de grond gekomen. Mensen komen gratis helpen op je werf om ervaring op te doen,er zijn nu eenmaal zaken waarvoor je beperkte kennis nodig hebt met maar veel mankracht.

In Vlaanderen gebeurt het nogal eens dat de kostprijs van een huis een paar 10 000 euro's uitloopt. Ik begrijp dat je er een beetje naast kan zitten, maar een huis bouwen is geen "rocketscience",al laten ze je dat graag geloven.
Je laten omringen door de goede mensen ook als die meer kosten op korte termijn, kan veel geld besparen op termijn.

In België bestaat er een reeks boeken : " Belgisch Budget Bouwboek".
Misschien kan je hier ideeen opdoen.

Over strobouw:http://www.baubiologie.at/wp/strohballenbau/strohbaugalerien/

In de galerie kan je huizen aanklikken waarbij de kostprijs per m² woonoppervlak word gegeven.

Groeten,

Geert
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je hebt het dan over casco+ met een inhoud (als je zo efficiënt mogelijk bouwt) van ca. 500-550M3.
In HSB moet 100-125K dan zeker te doen zijn, traditioneel warschijnlijk ook wel. De uiteindelijke prijs zal afhangen van het ontwerp (catalogus of vrij), efficiëntie van het ontwerp, waar het gebouwd moet worden.
Als je aan kunt geven waar het ongeveer moet komen kan ik je misschien wel wat tips geven.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Mijn broer heeft 2x zelf gebouwd en daarbij zelf als aannemer gefungeerd. Je moet alleen alles goed plannen. Er zijn genoeg zzp'ers om in te huren. Ik denk dat ze zo in de rij staan: heier, metselaar, stukadoor, timmerman, elektricien en loodgieter. Je kan in elk geval zo bakken geld besparen, zeker als je ook nog eens zelf de spullen gaat inkopen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De reden dat het duurder is om het door een aannemer te laten doen ligt voor een aardig deel in het feit dat er een hoop tijd in gaat zitten en dat er een brede kennisbasis nodig is. Daarbij kun je het overzicht op de kosten makkelijk verliezen omdat je dingen vergeet.
Het kan, maar dan moet je wel zelf (om maar wat te noemen) laten uitzetten, kalendering regelen, wapening keuren, tekeningen controleren, installateurs coördineren etc, etc. Als je daar kennis van hebt en tijd voor hebt kan het prima, maar als je die tijd anderszins ook nuttig kunt gebruiken is je netto voordeel misschien kleiner dan je denkt.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Mijn broer heeft 2x zelf gebouwd en daarbij zelf als aannemer gefungeerd. Je moet alleen alles goed plannen. Er zijn genoeg zzp'ers om in te huren. Ik denk dat ze zo in de rij staan: heier, metselaar, stukadoor, timmerman, elektricien en loodgieter. Je kan in elk geval zo bakken geld besparen, zeker als je ook nog eens zelf de spullen gaat inkopen.
als die in de rij gaan staan, heb ik weinig vertrouwen in hun kunnen :) Mijn ervaring leert me dat de goeie vakman weinig tijd heeft en dat je dus ver van tevoren moet inplannen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Wij hebben ons huis in 93/94 gebouwd. Bij toeval kreeg ik de mogelijkheid een kavel te kopen. Wel binnen 7 dagen beslissen. Dag 1: Met een bevriende bouwcalculator programma van eisen opgesteld en de daarbij behorende hoeveelheid m3 ingeschat. Dag 2: Opdracht gegeven versneld de Intussen jaarcijfers van mijn 1,5 jr oude onderneming gereed te maken, waarop mijn boekhouder aanhaakte en ook mee ging doen. Dag 3: College van B&W schortte een verkoopbeslissing van 'onze' grond aan een projectontwikkelaar op. Dag 4: twee architecten een 'kans' gegeven een voorstudie op basis van PvE te maken. Dag 10: plan van eerste architect gezien. Dag 11: plan van tweede architect gezien. Deze had ook al een 1:100 maquette van zijn plan bij zich. Dag 12: Architect 2, de winnaar, ging langs bij de welstandscommissie, die 1 keer per maand vergadert. Wanneer ga je bouwen, vroeg de commissie.
Vervolgens duurde het wat langer, bouwtekeningen + bestek laten maken, samen met architect 3 aannemers bezocht, 1 gekozen en een offerte laten maken op basis van open voorcalculatie/fixed price. Hij bouwde met 4% winst- en risicoopslag. 17 september ging de eerste paal de grond in, 27 maart woonde ik er: 550m3 woonhuis, 220 m3 kantoor en 55m3 garage.

Het kan dus zeker. In dezelfde tijd dat wij bouwden werden op de naastliggende kavels door genoemde projectontwikkelaar drie woningen gebouwd. Die hadden een verdieping minder en waren een ton (guldens) duurder. Deze man was niet blij. De grond was niet verkaveld toen wij kochten, eht was een strook van 75x25,5m. Buurman en ik kochten 16,10 meter en 134 meter. Toen kon hij nog maar 3 huizen kwijt ipv 6.

Verkijk je niet op de bouwrente. Zeker als je casco laat bouwen en zelf de afwerking doet, dan heb je een tijd dubbele woonlasten.

Succes! Karel
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
als die in de rij gaan staan, heb ik weinig vertrouwen in hun kunnen :) Mijn ervaring leert me dat de goeie vakman weinig tijd heeft en dat je dus ver van tevoren moet inplannen.

Sam: de situatie in NL is wat anders dan in B. Hier zijn veel zzp'ers die graag klussen hebben. Ze gaan zelfs van hieruit naar jullie omdat daar nog veel meer gebouwd wordt dan hier. We waren afgelopen mei in Kluisbergen. Op de camping stonden een aantal trekkershutten, die bewoond werden door zzp'ers uit Arnhem. Ze werkten 4 dagen van 10 uur van maandag t/m donderdag in de bouw. In NL kwamen ze niet aan de bak en de salarissen in B waren ook nog hoger.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Sam: de situatie in NL is wat anders dan in B. Hier zijn veel zzp'ers die graag klussen hebben. Ze gaan zelfs van hieruit naar jullie omdat daar nog veel meer gebouwd wordt dan hier. We waren afgelopen mei in Kluisbergen. Op de camping stonden een aantal trekkershutten, die bewoond werden door zzp'ers uit Arnhem. Ze werkten 4 dagen van 10 uur van maandag t/m donderdag in de bouw. In NL kwamen ze niet aan de bak en de salarissen in B waren ook nog hoger.
dan heb ik niets gezegd ;)
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Als de bouw in eigen beheer gedaan wordt, dan is vaak de financiering niet eenvoudig (ervan uitgaande, dat je het huis niet uit eigen middelen kan financieren). Voor de financiering moet je in het algemeen een compleet bouwplan hebben gebaseerd op bouw door een aannemer. Alvast de grond kopen en later de woning bouwen geeft ook problemen. De banken houden niet van zelfbouwers, hou daar rekening mee.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De reden dat het duurder is om het door een aannemer te laten doen ligt voor een aardig deel in het feit dat er een hoop tijd in gaat zitten en dat er een brede kennisbasis nodig is. Daarbij kun je het overzicht op de kosten makkelijk verliezen omdat je dingen vergeet.
Het kan, maar dan moet je wel zelf (om maar wat te noemen) laten uitzetten, kalendering regelen, wapening keuren, tekeningen controleren, installateurs coördineren etc, etc. Als je daar kennis van hebt en tijd voor hebt kan het prima, maar als je die tijd anderszins ook nuttig kunt gebruiken is je netto voordeel misschien kleiner dan je denkt.

En vergeet niet dat je al die aparte partijen zelf in de gaten moet houden. In de bouw wordt heel wat afgeprutst, trouwens ook door aannemers. Ik heb een aantal zelfbouwers voorbij zien komen tijdens m'n werk, maar bij allemaal loopt het flink uit de hand (vooral kwa tijd). Iedereen verkijkt zich erop.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
En vergeet niet dat je al die aparte partijen zelf in de gaten moet houden. In de bouw wordt heel wat afgeprutst, trouwens ook door aannemers. Ik heb een aantal zelfbouwers voorbij zien komen tijdens m'n werk, maar bij allemaal loopt het flink uit de hand (vooral kwa tijd). Iedereen verkijkt zich erop.

Ik heb in de jaren negentig een huis laten bouwen in groepsverband. Ik heb toen een gepensioneerde bouwvakker als opzichter ingehuurd die tijdens de bouw iedere dag zo'n beetje alles controleerde. Geweldige vent die wist "welk eind van de nagel naar beneden moest wijzen" zoals hij zelf zei. Hij keek naar de voortgang, kwaliteit van gebruikte materialen en het werk zelf en kwam met goede ideeën tijdens de bouw en dan ook nog op tijd om die ideeën mee te nemen in het verhaal. Ik overdrijf niet als ik zeg dat die man me tienduizenden guldens heeft bespaart. Veel van geleerd ook nog :D Ik zou het nooit meer anders doen, ook al speel je zelf aannemer, probeer zo'n vakman in te huren als toezichthouder.

Succes!

Groet, Rob.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Wat flink aantikt in de prijs, is de afwerking.
Casco (+) is behoorlijk kaal. Wil je dan wanden gestuct, dan loopt het lekker op.
Een keuken erin: het budget blok van Ikea of toch iets duurder. ...

160 m2 klinkt heel groot, tot je er een tijdje woont.
Mijn voorkeur zou uitgaan (als het te betalen is) naar een groter huis, maar minder mooi afgewerkt.
Het mooi afwerken kan eventueel later nog, het groter maken eigenlijk niet.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Tuurlijk kun je het later wel groter maken (zeker als het bestemmingsplan het mogelijk maakt), maar het is wel handig om daar in het ontwerp rekening mee te houden.
160m2 zegt niet zoveel, het gaat erom hoe je de meters gebruikt en hoe functioneel ze zijn. Wederom een kwestie van goed ontwerpen, het is soms net een vak.. ;)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Tuurlijk kun je het later wel groter maken (zeker als het bestemmingsplan het mogelijk maakt), maar het is wel handig om daar in het ontwerp rekening mee te houden.
160m2 zegt niet zoveel, het gaat erom hoe je de meters gebruikt en hoe functioneel ze zijn. Wederom een kwestie van goed ontwerpen, het is soms net een vak.. ;)
bedoel je nu dat architecten een zeker nut kunnen hebben?? ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wederom weer bedankt voor de bijdrages
Onlangs met iemand contact gehad die veel weet over (hsb)bouw en dergelijk
Dat van het kaal opleveren maar liever groter is helemaal zoals wij het ook zien

Koffiedrinker, inderdaad is het idee, lekker kaal en dan rustig aankleden
Wellicht is een ikeakeuken nog ruim genomen

Met dit soort dingen kan MP en veilingsites een grote bijdrage leveren (die ervaring hebben we al)

Stucen hebben we onlangs laten doen, deze jongen werkte zeer goedkoop en leverde goed werk
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Toxiq
Interessante vraag, met een paar tips en overdenkingen.
Een jaar of 5 /6 terug werd in mijn vorige woonplaats bouwgrond aangeboden. HEHEHE eindelijk de kans om mijn droom in vervulling te laten gaan. We wilde op de lijst komen om in aanmerking te komen enz enz enz . We kregen een heel mooie folder met daarin een verwijzing naar de site van de gemeente. Mooi uitgewerkt plan. Totdat we de grondprijzen zagen. Zeg maar dubbel jouw grond bedrag. SLIK Maar ja het is je droom ,een mooi plekje in het dorp. Omdat de grond "nogal "duur was en de gemeente erg aan het treuzelen was geweest met de start van dit project was er wel interesse maar beperkt. Ook omdat zij net voor de start de grondprijs met 30% hadden verhoogd stortte de droom voor de gemeente in. Van de 400 geïnteresseerd bleven er 15 over . Dus voor ons vrije keus.ongeveer 30 plekjes. Allerlei bouwers langs boekje folder info dagen enz enz. Voor 2 ton heb je in Nederland een huisje. Soort van casco + maar daar moet je niet al te veel van verwachten. Zo kwamen we op de site van http://www.prohaus.nl/ Duitsers die niet op een paar kilometertjes kijken. Hun prijzen en het niveau van de huizen is prima. We zijn er bij een paar binnen wezen kijken. Ook hun milieu eisen en energie verbruik is stukken beter als hier. Veel beter prijzen. Okay ook een casco + pakket> Ja een echt Bouwpakket. Zij bouwen in twee drie dagen een casco wind water dicht. Daarna komt de vrachtwagen met jouw werk. ALLES zit er in en bij van de gipsplaat de schroeven tot en met de plee. Je kan werk ook aan hun uitbesteden.
Okay dat is aanpoten maar dat bespaar je op de aankoop van je huis. We gingen voor de goedkoopste rond de 150 Duizend euro.
Dat is alles bij elkaar heel veel geld, maar ja het is je droom. Dit alles gebaseerd op de verkoop van ons oude huis, de huur van een noodcaravan en leven op water en brood. Helaas spatte de ZEEPBEL die huizenmarkt heet. We konden ons huis niet meer kwijt.
Deze mooie droom is niet uitgekomen.Maar hij was wel heel gaaf geweest.
Mijn Tip: kijk gerust eens over de grens, Duitsers leveren echt wel vakwerk.
Van de 30 kavels zijn er nu nog steeds 10 te koop. Hier heeft de gemeente uiteindelijk maar gras gezaaid.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.