freestafel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Deze week mijn incra freestafel aangepast. Eerst zat er een bosch pof 500 onder. Bouwjaar 1986 deze heeft het anderhalf jaar uitgehouden. Toen de bosch pof 600 eronder bouwjaar 1987 binnen twee weken twee machines kapot met dezelfde klachten. Dus even snel mijn festool eronder geschroefd. Werkt wel maar de hoogteverstelling en freeswissel is @%$$&^*##. Ik had al enige tijd mijn oog laten vallen op de Triton tra001.
Deze eronder gebouwd na wat versterkingen aan de houten plaat te hebben aangebracht. En frezen maar. Nee dus.Waarom wil dat kreng niet in de hoogste stand (alleen in deze stand vergrendeld de machine en kan de frees geplaatst worden) de machine is spanningsloos. Ja en "echte" mannen willen niet in de gebruiksaanwijzing kijken dus duurde het even voor ik wist dat ook de schakelaar in de nulstand moet staan. Dit zit nu wel goed opgeslagen. Wat een vermogen en fijn dat ik nu ook 12mm frezen kan gebruiken naast 1/2 1/4 en 8 en 6mm Kwarts en 6mm doe ik met een verloophuls en de spantangen 1/2 en 12mm waren meegeleverd. 8mm gekocht a 33 euro, dat vond ik toch echt te veel voor die twee andere maten. Wat een genot is een simpele en snelle hoogte verstelling. Ook maar even een diepte/hoogte meter digitaal gekocht. Je word toch ouder en een schuifmaat aflezen duurt nu toch iets langer en gaat alleen met een hulpblokje. Hier even een afbeelding van de meter. Ik kan hem aanbevelen voor iedereen met een frees(tafel). Rendew bedankt voor de tip.
wixey-mini-digitale-hoogtemeter-voor-freeswerk.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed nieuws wim
Ik heb de hoogte verstellen ook en gebruik hem zo vaak ik kan.
Digitaal aflezen doe ik ook met de schuifmaat en ik heb van de sint een digitale hoekmeter (zwaaihaak ?) gekregen, ook ideaal

Wat ik wel doe is af en toe even controleren of het allemaal nog klopt, kleine moeite en grote geruststelling
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Handig ding zo te zien.
Waar koop je dit?
En het kostenplaatje?
Hoewel ik geen reclame wil maken heb ik de foto en de spullen van www.gereedschappro.nl staat ook op de afbeelding. Prijs 35 euro. Maar volgens mij heeft baptist ze ook. Ook op de site van incra staat het ding ook. Dus zullen de meeste incra dealer ze wel hebben. Er zijn er echter niet zoveel in europa.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Hoe werkt de hoogte instelling bij de triton eigenlijk? Gewoon draaien aan de hendel of moet je hem ook ergens mee vergrendelen?

Gewoon draaien met de hendel. Je kunt hem nog extra vergrendelen nadat je op de juiste hoogte zit, maar ik doe dat niet altijd. Heb nog nooit gemerkt dat de freeszakt of idd. Weet eerlijk gezegd niet of ze vanuit de handleiding aangeven dat je moet vergrendelen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Hoe werkt de hoogte instelling bij de triton eigenlijk? Gewoon draaien aan de hendel of moet je hem ook ergens mee vergrendelen?
Als je de frees onder een tafel hangt moet je de veer verwijderen. De tegendruk is nu weg en je kan de frees met de mee geleverde handel omhoog en naar beneden draaien. Als je wil gaan frezen dan is het de vastzet handel omzetten en gaan. Als losse freesmachine zou het niet mijn eerste keus zijn.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Houten klaas heeft die van hmb ook magneten in de voeten?

Ja.

Eigenschappen volgens de site (zie ook dit linkje):

Voorzien van magneetvoeten.
Geleverd met opzetbare centerpunt.
ON / OFF Functie.
INCH / ABC Functie.

INCH/ABC is een foute beschrijving. Bedoeld wordt INC(rementeel)/ABS(oluut). Met andere woorden, nulstellen op gewenst punt mogelijk en vanaf daar weer meten.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat ik mij ga laten verleiden door die triton voor mijn volgende freestafel, als ik het goed begrijp moet je de frees met de hendels dwars zetten op de freesrichting? Zodat het gat om de hoogte in te stellen naar voren ligt en niet dicht bij of onder de aanslag? Hoe vergrendel je de diepte exact na het instellen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik heb het gat in lijn met de frees. Ik heb er verder niet over nagedacht omdat mijn incra systeem repeterende instellingen heeft. Ik schuif de geleider aan de kant en dan weer terug op dezelfde positie. Had ik een andere geleider dan was ik er ongetwijfeld achtergekomen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Wat ook prettig is bij de Triton frees hoogteverstelling zijn de maatstrepen op de ring aan de slinger. Elk streepje is 0,2 mm dus kan je erg nauwkeurig de hoogte verstellen nadat dat je de eerste run gemaakt hebt.

Deze kost ook maar 300 euro (incl. btw).

Mijn triton is reeds in bestelling ;)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Kon het niet laten om ook zo'n handig hoogte/diepte metertje te halen bij HBM. Nu staan er twee instellingen INC en ABS. Waar staat dat eigenlijk voor :confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.