Buitenkeuken van beuken hout

tikra

Actieve deelnemer
11 jan 2014
25
0
Hi, wij maken een buitenkeuken van Beuken (afvalhout). Nu weet ik dat beuken hout de eigenschap heeft door het wisselen van vocht dat het gaat scheuren. Dit geeft niets aangezien wij een ruige uitstraling willen hebben.
Maar -welk deur constructie voor de onderkasten (openslaand twee deuren op een lengte van 1m) is volgens jullie de beste.

gr.Helge
 
A

Athanor

Guest
Op voorhand kun je wel stellen dat beukenhout niet geschikt is om buiten te gebruiken. Onder afdak en geschilderd helpt wel, maar een andere houtkeuze lijkt me verstandiger.

Fons
 

tikra

Actieve deelnemer
11 jan 2014
25
0
Dat klopt Fons, maar ik heb een overkapping aan de garage gebouwd, met drie muren dicht, alleen naar het oosten (voorlopig nog open). Dus willen wij het met ons afvalhout (beuken) doen en uiteraard vernis gebruiken.
 
A

Athanor

Guest
Oké, recycling is altijd goed natuurlijk. Ik heb niet zo veel ideeën over de constructie op dit moment wil je een frame met een paneel erin, of bijvoorbeeld staande planken op de deur? De eerste keuze lijkt me voor de hand liggen, dan met een pen en gat verbinding en mogelijk wat toogpennen erin.....

Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kan misschien beter gaan voor een Z kader met tand en groef planken er op, of planken met een ruimte tussen? Beuk is nogal onstabiel buiten en als je een klassiek deur maakt, pen en gat met paneel er in dan gaat dat volgens mij zichzelf kapot werken.
 
A

Athanor

Guest
Ja, ik dacht ook aan staande planken met een klamp erachter, dan is een schoorplank erin natuurlijk versterkend. Ben een beetje bang voor kromtrekken, maar zou ruimte tussen de planken dat dan voorkomen?

Fons
 

tikra

Actieve deelnemer
11 jan 2014
25
0
ik dacht iets met staande planken met nut-veer verbinding (maar een losse veer tussen twee planken) en van de achterkant (nicht zichtbaar) en horizontale versteviging op de hoogte van de scharnieren
 
A

Athanor

Guest
Maar dan zeker wel met een schoorplank erin (diagonaal) tegen doorzakken.


Fons
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Je kan misschien beter gaan voor een Z kader met tand en groef planken er op, of planken met een ruimte tussen? Beuk is nogal onstabiel buiten en als je een klassiek deur maakt, pen en gat met paneel er in dan gaat dat volgens mij zichzelf kapot werken.

Mee eens,

Wij hebben sinds een jaar of twee een buitenkeuken ( ook half overkapt) die ik uit dennen heb opgebouwd met een mahonie top. Met Z deuren en geen lades omdat het klimaat alhier dat al helemaal niet toelaat (wat het wat mij betreft in Nederland ook niet doet, hoewel het klimaat alhier een tandje opgeschoeft ligt (understatement))
Hieronder een aantal foto's en ja, ik ben me ervan bewust dat het deurtje onder de wasbak de Z constructie niet naar gelang het conform voldoet. De Z constructie zou idealiter vanaf het onderschanier in diagonaal naar het bovengedeelte van het deurtje lopen.. Maar he, afdoende leer ik ook wat he :rolletjes: Aan de andere zijde, de lange zijde van het werkblad is dit wel goed uitgevoerd. Ik had me door de esthetiek alleen laten laten, vandaar.

outdoorkitchen nightview.jpg

outdoorkitchen.jpg

outdoorkitchensink.jpg

inside cab detail.jpg

Succes en met een Groet,
Maurice
 

Bijlagen

  • oudoorkitchenoverview.jpg
    oudoorkitchenoverview.jpg
    19,7 KB · Weergaven: 228

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
......Fotos verkleind, vergroot en wat al niet. Een foto zegt meer als duizend woorden zegt men maar op het forum geldt dit dikwijls niet heb ik het idee. Eigenlijk ben ik allang blij dat de foto's niet 90 of 180 gedraaid zijn tijdens het uploaden maar goed.. in plaats daarvan is er het een en ander verkleind. Heel vervelend dat hetgeen ik oplaad niet te voorspellen is.

(moest toch nog even wat te klagen hebben deze Zondagavond :D Fijne week allen!

Maurice

(uitgerekend die Ikea borden foto heeft ie wel op vol voormaat weergegeven... T'zal het lot wel zijn;-) )
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Wo ziet er mooi uit, ben nu wel benieuwd naar een detail van de voorzijde van de kastjes! En hoe houd het dennen hout zich qua werken?
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Het hout houd zich goed. Wel moet ik voor de winter intreed de deurtjes gesloten hebben. Ik kan in de winter de deurtjes wel openen maar sluiten is een stuk lastiger.
Zoals je op de foto met de blauwe bordjes in het kastje kan zien, heb ik eerst een kale constructie (frame) gemaakt en deze bekleed met denne planken. Deze (bredere) planken hebben een 10mm gleuf en deze gleuven zijn dan afgetimmerd met een dunne lat. De achterzijde, die dus alleen van binnenuit te zien is, is multiplex die in een gefreesde sponning valt met zo'n 5mm ruimte rondom. Zal later vandaag een foto maken van een detail van de voorzijde van de kastjes. De eerdere foto's had ik in archief op mn computer gevonden.

Groet, Maurice
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hoi,

vandaag geen foto gemaakt maar wel nog een uit archief gevonden. Mochten er vragen en of opmerkingen zijn dan beantwoord ik graag.

Groet, Maurice

kitchencounter.jpg

PS:
Nadat ik het karkas heb bekleed met de planken heb ik de deuren eruit gezaagd. Rondom de deurtjes dus een 2,5 a 3mm ruimte. Eerder al vermeld dat de deuren in wintertijd slecht sluiten en dit komt doordat het sluitwerk in de kasten twee kogeltje zijn in een "u" vorm die het passende T stuk die aan de deuren bevestigd zijn, klemt. Dit sluit zo nauw dat in de koude periodes ik de deuren of niet (of moeilijk) open krijg of niet (of moeilijk) weer sluitend krijg. (pff, een fotootje van dit sluitwerk zal toch wel een hoop verduidelijken, omschrijven blijkt een ramp
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.