Welk schuurpapier voor bandschuurmachine

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben een freesmal aan het maken voor een gebogen bovendeel van een kast te maken. Voor de mallen gebruik ik Noors grenen, timmerkwaliteit. Ik verkies grenen boven mdf omdat het goedkoper, minder stoffig en vriendelijker voor mijn gereedschap is. Bovendien kunnen de restjes probleemloos in de kachel. De afwerking van de mal doe ik op de bandschuurmachine die ik in de bankschroef klem. Gaar op zich goed (een echte schuurband zou wel handiger zijn), maar het probleem is dat het schuurpapier onmiddellijk vol loopt. De schuurband is van in de DHZ, fabrikant onbekend. Zijn er types/merken die hier minder last van hebben?

Mathieu
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Of eender welk ander hout voor het mal gebruiken, ik geef de voorkeur aan groen mdf als ik het heb liggen en als het mal lang moet dienen, dat is stabiel en makkelijk te bewerken.
Op mijn Jet drum sander heb ik geleerd om er nooit naaldhout onder te steken, dat is de vijand voor schuurrollen. Dat is na enkele seconden volledig verstopt en de bijgeleverde stick helpt niet om het proper te krijgen. Enkel het hars weer oplossen met terpentijn e.d. werkt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Weet niet precies wat voor mallen het zijn, maar ik had laatst een bijzonder slechte ervaring met een MDF-mal voor de bovenfrees. Het lagertje van de kopieerfrees vrat het MDF weg, waardoor het gefreesde groter werd. Voor mij dus geen MDF meer voor mallen. Bij voorkeur maak ik mallen van betonplex.

Ik heb mijn (groene) Bosch bandschuurmachine aangesloten op de stofzuiger, via de adapter van m'n decoupeerzaag. Daardoor loopt het schuurpapier veel minder snel vol.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik heb mijn (groene) Bosch bandschuurmachine aangesloten op de stofzuiger, via de adapter van m'n decoupeerzaag. Daardoor loopt het schuurpapier veel minder snel vol.
heb je daar toevallig een foto van? Ik heb ook een groene bosch en zit al geruime tijd te kijken hoe ik dat rechthoekige gaat op de ronde stofzuigeropening kan aansluiten
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zie hieronder. Lijkt niet echt te passen, maar het blijft goed zitten en de afzuiging werkt prima. Het onderdeel hoort bij de Mafell P1, daar past ie wat beter op :)

DSCF2224.jpg

DSCF2225.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik herinner mij dat ik een adapter had om mijn Bosch blauwe machines aan te kunnen sluiten op de stofzuiger, ik veronderstel dat die op de foto niet van Bosch is aangezien hoe hij er op zit?
Op mijn blauwe Bosch bandschuurmachine zette ik ook systematisch de afzuiging, die heeft gelukkig een rond gat, maar zelfs dan is die op den snel vol hars.

@bijtel, ik heb een aantal mallen van mdf, sommigen gebruik ik zeer regelmatig al jaren lang zonder dat probleem te hebben, de lager zou je mal of werkstuk niet mogen beschadigen. Dat probleem heb ik nooit gehad. Maar persoonlijk geef ik altijd de voorkeur aan mallen die je met een kopieerring moet gebruiken, zo heb je minder wrijving en kan het mal op het werkstuk liggen wat vaak makkelijker is.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
heb je daar toevallig een foto van? Ik heb ook een groene bosch en zit al geruime tijd te kijken hoe ik dat rechthoekige gaat op de ronde stofzuigeropening kan aansluiten

Wanneer je een reststukje hout hebt (en dat zou geen probleem moeten vormen denk ik :p) zou je een blokje van dezelfde afmeting kunnen maken. Vervolgens kun je een pvc-buis van (ik gok) 40 in diameter kunnen verwarmen en dat blokje hout erin kunnen steken en het pvc hieromheen plooien. Na afkoeling blijft de pvc zijn vorm behouden en heb je een zuigmond die aan de ene kant op de machine past en de andere kant (al dan niet met behulp van een adaptor) op de afzuiging. Dit is hoe ik dit zou maken, er is vast wel weer iets te koop of zo maar dit is leuker :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het probleem met het inlopen van het lager in de MDF ken ik. Zelfs bij lijst frezen aan MDF zie je het spoor van het lager. Het zal ook afhangen van de kwaliteit (dichtheid) van de plaat en de dikte van het lager. De aanloopringen van de verticale freesmachine geven dit probleem niet. Die zijn toch wel 10 mm dik. Waarschijnlijk zullen de volgende mallen, al zal het met tegenzin zijn, uit MDF gemaakt worden. De afzuiging op de Hitachi bandschuurmachine doet het prima, dat is niet het probleem. Ik werk nu eenmaal liever met massief. En het zagen van de ronde vormen zal dan met de decoupeerzaag gebeuren. Kwestie van de lintzaag te sparen.
Ik was eigenlijk benieuwd of er schuurpapier bestaat dat minder last heeft van vollopen.
Sam, kan je die adapter niet maken uit een stuk PVC pijp? Warm maken en dan uitrekken? Voor mijn bandschuurmachine heb ik ook een overgangsstuk moeten maken (weliswaar rond), want die paste ook niet op de stofzuiger.
Civixx, we hebben hetzelfde gelijk geschreven!
 
A

Athanor

Guest
Ik heb dat inlopen van de lager in MDF ook gehad bij het maken van het blokrooster afgelopen jaar. Omdat ik perfect sluitende verbindingen zocht ben ik overgestapt op een mal van berkenmultiplex.

Fons

image.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat de duurdere schuurbanden gecoat zijn met een product (teflon?) om verstopping te vertragen, maar vinden de welke dat zijn is niet evident.
Voor de mallen gebruik ik 12mm mdf, de buitenlagen van mdf zijn veel harder dan de kern, bij 18mm heb je meer zachte kern waar een lager zich in zou kunnen drukken. ik denk dat het ook helpt om je mal erg fijn te schuren tot boven P200, dan krijg je een gladde en harde oppervlakte.

Timothy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.