Een aantal schaafjes gemaakt in 2013

A

Athanor

Guest
Mooi overzicht van je werk Roeland! Volgens mij ben je al aardig op weg om een Nederlandse Holtey te worden;)


Fons
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo super mooi man
Ik zou zeggen beginners doe je voordeel er mee zo kun je een uitgebreide gereedschap zelf maken
Roeland wanneer komt er een ploeg schaaf ?
Mvg Leroy
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Supergaaf. Kun je niet een stap-voor-stap handleiding posten hoe je van af het begin af aan een schaaf bouwt?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Roeland prachtig vakwerk. Nu weet iedere woodworking fan waar ze dit en veel meer kunnen leren. De handleiding krijg je dus tijdens de lessen in Akkrum!
vr.gr. Jan Pranger.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi overzicht van je werk Roeland! Volgens mij ben je al aardig op weg om een Nederlandse Holtey te worden;)


Fons

Roeltey schaven??

Mooi werk Roeland, ben je nou helemaal geswitched van meubels naar gereedschap? Of laat je ons ook nog een keer genieten van je zelf ontworpen en gemaakte meubels?

jaap
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank je wel Fons!! Ik heb zelf meer met Bill Carter, geweldig wat die man met z'n handen kan.
Leroy, een ploegschaaf? dat weet ik nog niet, heb een aantal hele mooie van PD en NG en natuurlijk Stanley.
Wim: al deze schaafjes in het filmpje zijn in eigen gebruik, heb momenteel wel 2 schaafjes in de verkoop (infill smootherpane's).
Pieter, ik heb al eens eerder de werkwijze van de bouw van een schaaf gepost, maar ik denk er over om een workshop te geven met tips en trick's.
Jan dank je! wil me dit jaar ook wat meer bezig gaan houden met wat draaiwerk dus je zult me nog wel langs zien komen.

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Jaap,
Nee hoor, schaven maken is voor mij m'n ontspanning, een soort uitlaatklep dus. Heb volgens mij nog nooit werk van de meubelmakerij gepost. Ben op dit ogenblik met een mooi project bezig een twee persoons bed en twee nachtkastjes uit inlands gewaterd Iepen hout geheel gezwaluwstaart. Zal eens zien of ik wat fotootjes kan posten.
@sunrayes jawel het kissie is zo ingericht dt ik er een wisselende collectie aan gereedschap er in kan zetten, dit afhankelijk van het te verrichte werk en of demo.

Roeland
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
erg fraai.

beginnersvraagje nog, bij bijvoorbeeld de shoulderplane (na ~50s) lijkt het net of de beitel heel dik is. Optische illusie of heeft dat voordelen waar ik het bestaan nog niet van weet?
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
ziet er weer gelikt uit roeland,...
men pet af
groet marco

PS heb net een houten nooitgedagt blok omgebouwd voor een herring beitel,..
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
O.K. Roeland van harte welkom in Lemmer. Gaan we gezellig een middagje draaien. Koffie/thee staan klaar en een goed stuk hout tussen de centers. Geef je voorkeur maar aan voor een leuk stukje snijdend draaiwerk.
Lijkt me gezellig!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dit zijn echt wel erg mooie schaven, puik werk. Ik heb alleen wel een vraag (misschien onnozel) want ik zag een schaaf met een samengestelde zool van hout en metaal. Hoe kun je deze zool vlakken zodat dit even vlak blijft Metaal is immers harder dan hout.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
precies,... zoals je het omschrijft, ijzer is harder dan hout dus het zal in jou leven niet echt slijten en zeker niet met normaal gebruik!!

en als hij wel iets inslijt haal je hem even over een stukje schuurpapier,..

goede vraag trouwens dacht hetzelfde
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.