2 gitaren gemaakt door Bert van der Meij

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie films hoe een landgenoot met bescheiden middelen 2 schitterende instrumenten bouwt. Ook interessante tips om b.v. een gewelfd stuk hout overal dezelfde dikte te geven. En net als bij de vioolbouwer, het geduld, de tijd, de rust,... heerlijk om te zien.

jaap


 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Grappig, heb mezelf twee weken geleden voorgenomen om ooit in mijn leven mijn eigen klassieke gitaar te bouwen. Ik heb een prachtig handgemaakt instrument en ga zeker niet kunnen tippen aan die kwaliteit, maar het lijkt me bijzonder om op een eigen instrument te spelen :)

Deze filmpjes zijn heerlijk om naar te kijken op de zondagmiddag.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Hele mooie films. Heel rustgevend en interessant.
De manier van het aandrukken d.m.v. die gespannen rietjes/stokjes had ik nog nooit gezien.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heel fraai...
Vraag me alleen af wat zijn vrouw er van vindt om een gitaar te maken op de keuken tafel waar het wasgoed hangt en s'avonds het eten wordt bereid :D
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Wat een mooie beelden. Zo wordt ik weer met de neus op de feiten gedrukt.
Geduld tijdens de afwerking bepaald voor een heel groot deel het resultaat.
Hoe deze man tot de uiterste nauwkeurigheid komt is geweldig om te zien.
Jaap bedankt voor deze leerervaring.

Groet Jos
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
dit weekend bij een gitaarbouwer in brugge langsgeweest en ook al heb ik geen enkel oor of muzikaal talent ben enorm geintrigeerd geraakt door het bouwproces op zich.

Zal ook eens moeten uitzoeken hoe gitaar bouwen precies in z'n werk gaat en dan eens zelf proberen een te maken. stukje per stukje
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Kijk eens op youtube bij WillsEasyGuitar worden veel dingen uitgelegd over zelfbouw van elektrische gitaren en worden feiten en fabels uit de doeken gedaan.
Wil je een mooie complete bouw van een gitaar volgen ( Body/neck/fretboard) moet je hier zeker na kijken Building A Gibson Les Paul Junior Style Guitar - Fletcher Handcrafted Guitars !!!!
 

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Gitaarbouw is heel tof. Als je je een keer verder wilt verdiepen in gitaarbouw dan is het boek van Kinkead een echte aanrader.
Een lijmhemeltje met go-bars is heel prettig bij gitaarbouw. De top wordt onder een radius verlijmd. Deze
radius zit in de bodemplaat van het hemeltje, door te klemmen met de go-bars komt er geen verkeerde spanning in te top.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
wat grappig... lijken wel brijnaalden die hij gebruikt om druk te zetten op het lijmwerk (het rondje bij de uiteindelijke opening van de kast)
 
P

Pel

Guest
Heel fraai...
Vraag me alleen af wat zijn vrouw er van vindt om een gitaar te maken op de keuken tafel waar het wasgoed hangt en s'avonds het eten wordt bereid :D

Niet iedereen heeft een kwade vrouw;)

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb zojuist deze zitten bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=sAeXskZHC2o.
Deze Greenfield gitaren behoren tot de beste te wereld. De goedkoopste is vanaf $ 10.400.
Bij mij staat een Telecaster al 2 jaar in de steigers. Er komt telkens wat tussen om er aan verder te gaan. Maar ooit ...

Maar stttt, niet verder vertellen, op ODH 2017 komt een zeer gerenommeerde Nederlandse bouwer van akoestische gitaren en een met elektrische gitaren zijn kunsten vertonen.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
ik ben bijna klaar met mijn eerste. december vorig jaar begonnen bij Outback acoustics. Maple zij en achterkanten, fichte top, ebben toets. tis een enorme klus, maar kan het iedereen aanraden. het is de reden dat ik met hout verder ben gaan werken. heb er enorm veel van geleerd en ga hierna zeker een tweede bouwen!

14522852_1296505200360250_931776985928457166_n.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.