draagkracht van de vloer....

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
IS er hier iemand die er kaas van heeft gegeten en kan berekenen wat deze vloer ongeveer kan dragen ?

Overspanning is 320cm. Hoe diep de balken in de muur liggen weet ik niet...
Balken zijn ongeveer 65mm dik en 165-170mm hoog.
Ik vermoed dat het grenen balken zijn, althans bij mijn weten gebruikte men dat in die tijd veel.
Hart op hart is een 65cm en de originele dekvloer zijn grenen planken van een 18mm dik voorzien van mes en groef welke is verspijkerd op de balken.


Ik wil de vloer als volgt gaan aanpassen.

Originele dekvloer eraf. Tussen de balken 15cm hoog steenwol. Nieuwe underlayment vloer erop van 18mm dik, 60cm breed en 240 cm lang met die verstande dat een plaat altijd stop op het hart van een balk en in halfverband oid gelegd. Deze laag word op de balken vastgeschroefd.

Hierop komen platen van 10mm dikte van het merk SoundeX. Dat is een geluidsdempende vloerplaat die TNO gekeurd 10DB moet dempen.
Daarop komt vervolgens dan weer een underlayment laag. Deze word dan echter NIET verschroeft maar alleen met mes en groef verlijmd gelegd, zwevend dus.

Waar het me uiteindelijk om gaat is dat ik gewoon wat zwaarder spul op die vloer kan leggen of zetten. Een beetje werkbank doet 140 kg. een beetje lintzaag gaat ook over de 100 kg. Dan sta ik daar zelf ook nog naast met 100 kg en het hout en het werkstuk... En natuurlijk nog andere spullen. Zaagtafel hier, freestafel daar. Nu misschien nog redelijk ligt, maar een mooie schepachtafel van een 100-150 kg zou ik er ook wel bij willen hebben...

Alles kan dan redelijk aantikken. Ik kan dan wel denken dat het wel ok zal zijn... maar toch... IS het dan ook ok ?

Heeft het bijvoorbeeld zin om die balken op te dikken met aan weerszijden 2-3cm dikke grenen planken over de hele lengte van de balk aan elkaar verlijmd en verschroeft.
Of,
kan ik ook kiezen voor tussenverbindingen tussen de balken. Ik denk dat aan balken van 65mm x 150/160 die dus de balken dwars met elkaar verbinden. Hiervoor gebruik ik dan bouten die door de balk heen gaan. Niet van die metalen hoek verbindgen.

Is het nodig, heeft het zin en welke methode is dan beter.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Als ik lees wat je allemaal naar boven wil slepen aan gewicht van machines en werkbanken zou ik eerder opteren om, eens de oude vloerplanken eraf, bijkomende balken te monteren. Dan krijg je hoh afstanden van 310mm, dat geeft een fikse verstijving en een flink verhoogde draagkracht aan de vloer. Bij jou voorstel breng je enkel meer gewicht op de vloer zonder dat de draagkracht noemenswaardig verhoogt.

Mvg,

André
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
mmm, je bedoeld, zelfde balken en ook in de muur ?? of zo dicht mogelijk bij de muur eerst dwars stukken maken en dan over de hele lengte een balk aan de tussen stukken?

Maar wat zou die vloer nu dan kunnen dragen? Ik was in de veronderstelling dat je zonder probleem een bank van een 120-140 kg erop kunt zetten bijvoorbeeld.
Op mijn manier probeer ik in ieder geval de krachten te verspreiden ipv op 1 of 2 balken te leggen.


OP dit moment heb ik eigenlijk geen idee wat wel en niet kan qua belasting. Dan zie ik een mooie lintzaag of vlakbankje en dan vraag ik me weer af... kan dat wel, niet te zwaar... waar ligt de grens.. vandaar dat ik het eigenlijk wel een graag berekend zou willen hebben...


Echt, het laatste wat ik wil is dat ik hier straks een stukje bij de blunders kan gaan zetten... over een werkplaats ongevalltjes dat lijkt op die koelkast bij de hamsterreclame van appie....
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als je het exact wilt laten uitrekenen zul je denk ik een constructeur in de arm moeten nemen.
Wat ik je kan vertellen is dat met de genoemde overspanning je vloer zeker niet overdreven sterk is, maar voor regulier gebruik ook niet overdreven ondergedimensioneerd. Ik ben het met André eens dat met het beoogde gebruik extra balken wenselijk lijken. Ik zou ze opleggen op/in de muren net als de bestaande balken.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De bestaande balken liggen in de muur.

Dat wil ik eigenlijk met eventuele extra balken niet doen. Ik zat te denken aan het volgende.

Tussen de bestaande balken plaats ik tegen de muur een balk die aansluit tussen de bestaande balken en met keilbouten in de muur word verankerd.
In dat nieuw te bevestigen stuk tegen de muur frees ik de kopmaat van de balk uit die er dan extra tussen komt te liggen.

De balk die ik tegen de muur vast zet met kleibouten zal een 7 cm dik zijn en iets van 15 cm hoog.

Welk formaat zou die extra balk die ik tussen de bestaande balken over de gehele lengte leg moeten zijn ??



IK begrijp uit jullie reactie dat het opdikken van de bestaande balken geen zin heeft ?

Daarbij, waar ligt dan ongeveer de grens met de huidige vloer?
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Opdikken kan, maar dan liefst 2-zijdig, volledig verlijmd, met volledige lengtes en met draadeinden door de balk heen. Het is dan trouwens veel efficiënter om de opdikking aan de onderzijde te gebruiken, hoogte toevoegen is veel efficiënter t.o.v. zijdelings verstevigen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
opdikken zou ik willen doen met planken van grenen 2-3 cm dik en idd aan beide kant van de balken. Volledig verlijmt en geschroefd of met draadeinde op een aantal plaatsen. Geen idee hoeveel keer met draadeind anders. Schroeven gaan vlotter...

Ik snap dat het kracht sneller uit de hoogte komt. Probleem is dat het de kamer is die boven de woonkamer zit. Ik ben dus eigenlijkbezig. Blunder ik daar dan heb ik een gat in mijn plafond :)

Is het een goede optie om anders idd een extra balk te nemen maar die niet in de muur te steken maar OP een andere balk te leggen die ik met keilbouten aan de muur zet ? Het effect zal idd denk ik hoger zijn dan gewoon opdikken en ws ook goedkoper.

Draadeind gebruiken dat met chemische lijm oid in de muur word gezet kan natuurlijk ook hoor. Op zich werk dat natuurlijk wel makkelijk. Staaldraad van M12. 4 gaten in de muur boren. Vullen met chemische troep. Draadeind erin. Houtenbalk van pakweg 57 cm dwars tegen de muur over de draadeindes. Aandraaien met stevige moeren. en de opleg voor de extra tussenbalk is klaar.

maar... de kopmaat...wat zou die moeten worden?
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
De balken die er nu in zitten hebben de goede dikte volgens de vuistregel. Twee puntjes: ik ben geen constucteur en als je het niet vertrouwd kun je altijd de andere adviezen volgen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Zijn de vuistregels gebaseerd op de standaard, dus:

gelijkmatig 2,5 kN/m2
of
3 kN op een stukje van 0,25 m2
of
lijnbelasting op 10 cm uit buitenvoorkant van 5 kN/m over 1 mtr

of is die belasting variabel?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
je bedoeld deze ankers?

bat anker.jpg


Ik dacht dat die dingen helemaal niet geschikt waren voor bevestiging aan een metselwerkmuur. Werkt dat beter dan een houten schoen die ik met draadeind in de muur bevestig?

Wat die kopmaat betreft, mag die ook een slagje kleiner zijn dan de andere balken ?
 

tuoh

Oud hout
Als je de extra balken OP een tegen de muur geschroefde balk gaat leggen betekend dit ook dat de nieuwe balken moeten ingewerkt worden in de muurbalk. Je krijgt hier dan een soort raveeling te zien. Wat wil zeggen dat de nieuwe balken op de koppen moeten voorzien worden van een tand op halve houthoogte, die in een uitgehakte nest valt in de muurbalk. Zo komen alle balken op dezelfde hoogte te zitten. Of er word een muurbalk gebruikt van halve houthoogte waar de extra balken met een aangezaagde tand worden opgelegd. Wat wil zeggen dat de extra balken al verzwakt worden voor ze geplaatst zijn, dit is een te mijden optie.

In plaats van die raveeling gebruik je nu BAT ankers die je vastschroeft in de muurbalk, zo blijven alle balken op volle hoogte en dus op maximum sterkte.


Mvg,

André
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Uitgangspunten
Grenen, lt =3200 mm, hoh 650 mm, afmeting 65 x170 mm
Rustende belasting 60 kg/m2 (eigen gewicht, beschot, plafond etc)
Veranderlijke belasting
Bijkomende doorbuiging maatgevend - 0,002l : 200 kg /m2
Einddoorbuiging maatgevend - 0,004l : 240 kg /m2
Sterkte maatgevend : 450 kg/m2

Bij verdubbeling van de balklaag, dus hoh 325 mm, wordt de toelaatbare veranderlijke belasting 5,00 kN/m2
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
AH, nu begrijp ik het..

Dus wel een balk tegen de muur aan bevestigen maar geen inkeeping maken waar die extra balk dan in komt te liggen.. Daarvoor gebruik ik dan dus dat metalen ding, het bat anker.

Dan heb ik nog een paar concrete vraagjes.

1: de aanwezige balken hebben een kopmaat van 65x170. De extra balken wil ik een slagje kleiner hebben. Om de handelbaarheid en omdat ik niet wil dat ze het plafond raken van de kamer eronder.
Is een kopmaat voor die extra balken van 50x150 voldoende om extra draagkracht te creeren ? om moet ik toch echt naar bijv. 63x160? Dit gaat om balken van vurenhout
De bovenkant komt natuurlijk gelijk te liggen met de huidige balkenrij.

2. De muurbalk waar het bat anker tegen aan gaat worden geschroefd. Hoe kan ik die het best tegen de muur zetten? Ik zit te denken aan 4 stukken draadeind van M12 die ik chemisch in de muur veranker en waar ik het muurhout tegen aan schuif en vast zet met moeren. Die draadeinden in de balk komen op de 4 hoeken maar niet strak onder elkaar. Is dit een ok manier? Die draadeindes zullen overigens wel van een hogere kwaliteit zijn dan gamma niveau.

3. Die bat ankers hebben tig schroefgaten. Moeten die allemaal worden gebruikt of is dat niet nodig ? De schroeven die ik ervoor gebruik, maximale lengte nemen gelooijk aan de dikte van de muurbalk ?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
@ronald

Ik begrijp dat jij eea berekend hebt. Wil je hiermee zeggen dat die huidige constructie eigenlijk al behoorlijk wat kan dragen? Voor mijn gevoel is het namelijk best veel. 150 kg hier, 100 kg daar, elders ook weer 120 kg en dan het klein spul allemaal bij elkaar. Voor mijn gevoel teveel voor de huidige constructie. en daarom dus die versteviging.
Overigens is mijn idee, zoals ik hierboven al aangeven om de extra balken wel een iets kleinere kopmaat te geven dan de balken die nu al aanwezig zijn.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een vloer in een woning wordt berekend op 175 kg/m2 excl lichte scheidingswanden a 50 kg/m2. Deze behoren met het huidige voorschrift weer bij de veranderlijke belasting geteld te worden. Conclusie: de vloer voldoet daaraan, zeker met de afkeurnorm die er tegenwoordig is.
De sterkte zal niet het probleem zijn, de doorbuiging wel, zeker als er een scheurgevoelig plafond onderhangt.
De extra balken zo zwaar mogelijk maken, dus 63x160 /59x156. Evt de balken alleen op breedte laten schaven en niet op dikte, vroeger was dat redelijk standaard, tegenwoordig niet meer.
Probeer ook constructie hout te kopen ipv standaardbouwhout, (C24 ipv C18)
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
wat je ook kan doen om het geheel steviger te maken is als je de eventuele extra balken geplaatst hebt, en dan de nieuwe vloer gaat maken van byv multiplex, deze te lijmen en schroeven op de balklaag dan vormt alles een stijve plaat.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Gompy,

Kleine hoh en stevige balken is een fijn idee, maar hou je ook de bevestiging aan/in de muur in de gaten. Als de zijmuren niet van beton zijn, maar van baksteen/kalkzandsteen zou ik gaten in de muur hakken zodat je de balken kan opleggen. Bevestiging met chemisch ankers zou ik alleen in beton doen. Keilbouten of pluggen zijn niet geschikt voor dit soort constructiewerk.

Chemisch ankers mogen maar max. 70kg per stuk afschuifkrachten/uittrekkracht hebben in baksteen/kalkzandsteen e.d. In massief beton 600-800kg per anker. En ze moeten minimaal 80mm uit elkaar zitten. Sla de tabellen van bijv. fisher er maar eens op na.

Heb pas een vliering gemaakt bij iemand en stond voor een zelfde dilemma. Kreeg het advies van een aannemer om 1 regel met een aantal slagpluggen aan de muur te bevestigen en hieraan met metalen balkdragers alle balken van de vliering vast te maken. Aan de hand van de tabellen van fisher zou de regel aan de muur max. 6x35kg = 210kg aan afschuifkrachten mogen hebben. Dat is dus voor de hele vliering... Dat heb ik uiteindelijk toch maar dmv. oplegging in de muur gedaan.

Alles goed uitzoeken en ook het advies van iedereen niet zomaar aannemen. Schakel desnoods een contructeur in om alles na te rekenen.

Succes verder,
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
misschien heb je hier iets aan? (kun je enkele opties checken)
http://www.houtinfobois.be/logiciel.php?id=87&sid=97&psrc=plancher/pl_cas.asp

Qua sterkte vs maatvoering. De breedte van een balk doet 'lineair' mee; (verdubbel de breedte van de balk van 6 naar 12cm en de sterkte verdubbelt), de hoogte doet tot de derde macht mee (een balk van 25% hoger al 2x zo sterk)...
Vlgs mij is meestal vooral de doorbuiging kritisch. (kom getallen tegen tussen de 1/150e en 1/300e van de overspanning?)
 
A

Athanor

Guest
Als ik dan hoor hoe Benchworks een hele hooizolder volgooide met balen op soortgelijke balken moet je het wel heel erg bont maken op de zolder als je met de oplossing van André niet geholpen bent....

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.