Buigen

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik wilde eens iets proberen met met betrekking tot het buigen van hout en wilde op voorhand eens vragen of dit zo goed gaat.
Heel simpel wil ik eigenlijk een gebogen poot maken uit multiplex. Mijn bedoeling is om een strip van, zeg maar, 100mm breed te zagen en die middels wat steunen (voor de vorm) te buigen met een spanband. Die leg ik vervolgens in een zwembad zonder chloor. (Ik ben monteur in de zwembadbranche) Na een paar dagen eruit halen en laten drogen. Blijft dit gebogen of is het toch beter te lamineren en verlijmen ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
De duurdere soorten multiplex zullen dit wel overleven, van de goedkopere kun je na de test de laagjes tellen. Er is ook buigtriplex te koop, als je dat verlijmt met b.v. 3 lagen dik krijg je een redelijk vormvast geheel. Kan met gewone houtlijm en zorg dat je voldoende klemmen hebt om het goed te verlijmen. Ik heb het wel liggen, je zou hier een proefje mogen doen, maar het is wel een stukje rijden voor je.

jaap
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Welke vorm wil je buigen, en welke dikte en breedte?

Onderdompelen zou ik niet zelf niet doen.

Lamineren met triplex kun je ook wel iets buigen en dan ook verschillende stroken onderling verlijmen, in bv een vorm die je eerst uitzaagt in een balk, en die als lijmpers te gebruiken.
Het veert wel iets terug, maar dat verschilt per buiging, eerst een proefstuk maken.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@ Jaap, Dat van die buigtriplex is een goeie, kende ik niet en ja, is inderdaad een eindje rijden. Te ver om eens te proberen ;)

@ Zweihaak, De vorm is nog niet geheel duidelijk en wilde ik proefondervindelijk duidelijk krijgen. De totale dikte zal waarschijnlijk rond de 20mm liggen en de lengte ongeveer een 1200mm.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Een paar dagen onder water lijkt me zowieso niet bevorderlijk voor multiplex, hout buigen dmv stoom en warmte wordt volgens mij ook alleen met massief hout gedaan.
En bij toepassingen in de botenbouw worden de gebogen planken ed meestal bevestigt aan een ondergrond, die de gebogen plank ook in de vorm houd, volgens mij.
 

tuoh

Oud hout
Klopt inderdaad, multiplex kan je misschien wel plooien als het zeiknat is, maar het blijft nooit zijn vorm houden na droging. Massief hout stomen of branden lukt wel, massief hout nat maken en plooien in de hoop dat de vorm er in blijft zitten werkt ook niet.

Om een gebogen vorm van massief hout te fixeren moeten de houtvezels ten opzichte van elkaar kunnen verschuiven en daarna opnieuw een "verschoven" geheel vormen. Op deze manier blijft de geplooide vorm behouden, ook als alle mallen verwijderd zijn.
Bij massief hout gebeurt dit door het hout op te warmen (stomen, koken of branden) Het lignine word dan plastisch zodat houtvezels onderling kunnen verschuiven, na afkoeling is de nieuwe vorm dan gefixeerd.

Bij multiplex kunnen de vezels niet verschuiven omdat de plaat een artificieel materiaal is. Wat wel kan is de verschillende (kruislingse) lagen in een bepaalde vorm verlijmen:D Eureka, nu krijg je wel hetzelfde effect als bij massief hout, De verschillende lagen kunnen door de lijmverbinding niet meer verschuiven ten opzichte van elkaar en de vorm in de multiplex blijft behouden voor het nageslacht:D

Mvg,

André
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Op Scheepspraet, een ander forum, met bootjesgekken, staat een mooi verslag van het betimmeren van het interieur van de 'Luxe Motor' (een scheepstype) Iris. Daar moeten ook gebogen vormen worden gevolgd. De eigenaar lamineert hier ook een aantal lagen multiplex.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Triplex (3 of 4mm multiplex met drie lagen) is prima te buigen. Vooral in één richting, heel beperkt in de andere. Buigtriplex is alleen nodig bij kleine buigstralen.

Ik heb dit ding een keer van berkentriplex gemaakt, het linker gedeelte bestaat uit drie lagen op elkaar gelijmd:
yfzrghxk.jpeg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Grappig "ding". Was het voor een of andere mal om een carbon zitje of kuipdeel voor een ligfiets te maken? Of is het gewoon een superfunctionele voeten, benen rust als je op de bank zit. De vorm doet mij in ieder geval veel vragen stellen over de functie. Leuk!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Stroomlijnpunt voor een ligfiets. Het deel met drie lagen zit je op, de bak erachter is voor de stroomlijn en bagage (65lt.). Deksel had ik eerst van hout gemaakt, maar het randje was wat lastig, dus die heb ik van polyester gemaakt. Ik heb het eerst in z'n geheel van hardboard gemaakt, dat buigt ongeveer hetzelfde als triplex. Is alweer 10 jaar geleden :)

Deksel van hout:
2002_1125_180300.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Gaaf hoor Bijtel, volgens mij heb ik je fietsbouwsels wel eens elders voorbij zien komen vandaar mijn gok dat het daar voor was.
 

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
Met vijf laagjes goedkope 3 mm triplex op elkaar gelijmd en geklemd in een mal, maak ik af en toe deurtjes voor bolle kasten
 

Bijlagen

  • SAM_0268.jpg
    SAM_0268.jpg
    42,1 KB · Weergaven: 165
  • SAM_0267.jpg
    SAM_0267.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 164

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.