Buigen

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik wilde eens iets proberen met met betrekking tot het buigen van hout en wilde op voorhand eens vragen of dit zo goed gaat.
Heel simpel wil ik eigenlijk een gebogen poot maken uit multiplex. Mijn bedoeling is om een strip van, zeg maar, 100mm breed te zagen en die middels wat steunen (voor de vorm) te buigen met een spanband. Die leg ik vervolgens in een zwembad zonder chloor. (Ik ben monteur in de zwembadbranche) Na een paar dagen eruit halen en laten drogen. Blijft dit gebogen of is het toch beter te lamineren en verlijmen ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
De duurdere soorten multiplex zullen dit wel overleven, van de goedkopere kun je na de test de laagjes tellen. Er is ook buigtriplex te koop, als je dat verlijmt met b.v. 3 lagen dik krijg je een redelijk vormvast geheel. Kan met gewone houtlijm en zorg dat je voldoende klemmen hebt om het goed te verlijmen. Ik heb het wel liggen, je zou hier een proefje mogen doen, maar het is wel een stukje rijden voor je.

jaap
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Welke vorm wil je buigen, en welke dikte en breedte?

Onderdompelen zou ik niet zelf niet doen.

Lamineren met triplex kun je ook wel iets buigen en dan ook verschillende stroken onderling verlijmen, in bv een vorm die je eerst uitzaagt in een balk, en die als lijmpers te gebruiken.
Het veert wel iets terug, maar dat verschilt per buiging, eerst een proefstuk maken.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@ Jaap, Dat van die buigtriplex is een goeie, kende ik niet en ja, is inderdaad een eindje rijden. Te ver om eens te proberen ;)

@ Zweihaak, De vorm is nog niet geheel duidelijk en wilde ik proefondervindelijk duidelijk krijgen. De totale dikte zal waarschijnlijk rond de 20mm liggen en de lengte ongeveer een 1200mm.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente