Houtbewerkersterminologie ...

hans_vledder

Nieuw lid
19 nov 2009
3
0
Heren, Dames,

Ik volg veel houtbewerkingssites in de Engelse taal (Verenigde Staten). Uiteraard heeft men in het Engels (en zeker in America) heel andere benamingen voor (hand)gereedschappen dan in Nederland. Meestal is dit geen probleem. Maar wat in hemelsnaam is de benaming van een 'Pocket Drill Jig' in het Nederlands?

Bij voorbaat hartelijk dank,
Hans
 

WR1944

Oud hout
Het is inderdaad een boormal waar je getrapte gaten onder een hoek in het hout kan boren. De bekendste leverancier is Kreg.
http://www.kregtool.com/products/pht/index.php
Ik heb zelf een eenvoudig hulpstuk gekocht in Amerika en het is een goede en simpele manier om hout aan elkaar te verbinden. Je hebt wel een speciale boor en een speciaal schroefbit nodig (vierkant i.p.v. zeskant of torx).
Voor elke combinatie van houtdikten heb je een instelling van de mal nodig en een bijbehorende lengte voor de schroef nodig. Ik heb het systeem in Nederland nog niet gezien maar ik kom dan ook niet bij gespecialieerde zaken.
Ik volg ook veel Amerikaanse sites omdat ik op termijn naar Amerika wil verhuizen. Volgende week zit ik er weer voor drie maanden.
 

hans_vledder

Nieuw lid
19 nov 2009
3
0
Jongens,

Dank voor jullie suggesties. Het ziet ernaar uit dat er in het Nederlands niet echt een benaming voor is. Ik wil zo'n boormal gebruiken voor het maken onderstel van een paar werkbanken en wat verdekt schroefwerk voor een interieur van een inloopkast.

Groet,
Hans
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Pocket holes maken is een budget oplossing voor duurder verbindingsbeslag zoals excenters. Ik persoonlijk vind pocket holes niet mooi en ze hebben het nadeel dat bij vaak in en uitelkaar schroeven de boel dol wordt. Dus pocket holes alleen toepassen als het niet vaak gedemonteerd hoeft te worden. En een nog andere techniek is gewoon shroeven en de schroefkop afdichten met een prop.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nu we toch bezig zijn met houtbewerkingstermen in het Engels, wie kan me vertellen wat deze benamingen inhouden en wat voor verschil ze onderling hebben?

- paring chisels
- bevel edge chisels
- vintage chisels
- firmer chisels
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.