Houten schuur werkplaats

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Ik ga het toch eens even navragen.

Situatie is alsvolgt;

Ik heb een houten schuur die je tegenwoordig bij een nieuwbouwwoning krijgt.

IMG_0934.jpg

Ik wil daar toch een werkbank in gaan maken. Punt waarmee ik zit is dat ik dus ook wat aan de wandafwerking wil gaan doen. Iets met OSB platen of Underlayment 18mm.
Om het aangenaam te maken zodat ik niet de tent uit tocht wil ik wat isolatiemateriaal er tussen zetten om enigzins wel de kou te weren en de warmte in de zomer.

Wat kan ik hier het beste voor gebruiken. Zat zelf te denken aan wat platen glas/steenwol er tussen en dan zo de platen Hout eroverheen. Is dat slim om te doen of krijg je dan problemen met vocht?

Graag advies.. Uiteraard heb ik geen geldboom in me tuin staan dus kosten zijn wel een punt. Moet geen honderden euro's gaan kosten.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als die horizontale planken de buitenbekleding zijn, dan zit je met een probleem om isolatie tussen deze vertikale regels te plaatsen. Het hout zal het water absorberen dat incontact komt met uw isolatie. Eigenlijk moet je een waterkerende folie tussen uw horizontale planken en vertikale regels hebben. Dan pas mag je isoleren.

je zou nu ook wel eerst een folie kunnen bevestigen en de contouren volgen van de regels (zodat je regels ook nat kunnen worden) maar waardoor je isolatie droog blijft. Dat is wat meer prutsen, maar mogelijk.
 
Als die horizontale planken de buitenbekleding zijn, dan zit je met een probleem om isolatie tussen deze vertikale regels te plaatsen. Het hout zal het water absorberen dat incontact komt met uw isolatie. Eigenlijk moet je een waterkerende folie tussen uw horizontale planken en vertikale regels hebben. Dan pas mag je isoleren.

je zou nu ook wel eerst een folie kunnen bevestigen en de contouren volgen van de regels (zodat je regels ook nat kunnen worden) maar waardoor je isolatie droog blijft. Dat is wat meer prutsen, maar mogelijk.
Je bedoeld een damp open folie aan de buitenzijde van de isolatie en een damp dichte folie aan de binnenzijde met daartussen de isolatie. Om het geheel echt perfect te maken moet er tussen de buitenbetimmering en de dampopenfolie een kleine luchtspouw aanwezig zijn die geventileerd wordt op de buitenlucht.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Ik hoor dus allemaal tegenstrijdige verhalen. De 1 zegt inderdaad dat er nog een folie moet komen tussen buitenwand en isolatie en ander zegt zolang het kan ademen en het vocht wegkan kan je de glaswol of steenwol gewoon er tegen aan zetten. of iets een ruimte er tussen houden.

piepschuim werd ook genoemd maar dat isoleert niet zo goed. Maar zo'n schuur krijg je toch nooit netjes geisoleerd. Het gaat er mij om dat ik daar niet wegwaai en dat ik wat aan de wand kan ophangen en het geluid iets kan dempen. Eventueel met een straalkacheltje iets kan verwarmen zonder dat direct de warmte weggaat.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het hout moet altijd kunnen ademen aan één zijde anders rot het weg. Mocht er onverhoopt vocht in je isolatie komen (glaswol/steenwol) dan neemt de isolatiewaarde af en kunnen er schimmels in ontstaan. Ergo je isolatiemmateriaal moet ook tegen vocht beschermd worden (aan koude en aanwarme zijde) of vochtbestendig zijn.

Dus bij vochtgevoelige isolatie materiaal is dampopen folie aan de koude kant wel aan te raden. De warme kant moet dampdicht zijn. Nu kan je de boel wat vereenvoudigen door niet vochtgevoelig isolatiemateriaal toe te passen. Ik kan je daarvoor van harte Styrodur platen aanbevelen (is een merknaam, generiek heet het spul XPS, zogenaamde geextrudeerd polystyreen). Deze hebben een hoge isolatiewaarde, veel hoger dan piepschuim. Ze evenaren glaswol en steenwol en zijn drukvast, bij gelijke dikte is het warmer dan steenwol. Deze platen kan je op dunne regels bevestigen aan de binnenzijde van je schuurtje. De dunne regels realiseren een spouwtje, dat is alleen maar goed. De platen zijn in verschillende diktes verkrijgbaar maar je kan ook meerdere dunne platen over elkaar heen plakken (gewoon wat dunne filmlijm) doe dat wel dakpansgewijs zodat je naden afsluit. Soms is dat ook goedkoper dan alleen platen op dikte toepassen. Zo heb ik op mijn bouwvloer thuis twee lagen van 2 cm XPS gelegd en daarop mijn vloerverwarming, werkt als een trein.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Ik zou iets van Actis isolatie gebruiken, steenwol gaat niet goed komen in de ruimte die je hebt.
De opmerking over de luchtspouw en de dampopen, waterkerende folie zijn ook terecht, die heb je nodig. Wordt de isolatie nat rot de boel gewoon weg.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Er zijn diverse draadjes op het forum te vinden zoals dit draadje . Zelf heb ik het zo gedaan. Hang ook samen met wat voor isolatie je gebruikt. Sterfoam heeft een gesloten celstructuur en dan volstaat alleen een dampremmende folie tussen isolatie en afwerk wand. In mijn geval 15mm multiplex.

Belangrijker is een spouw en openingen voor voldoende lucht circulatie maar dit spreekt voor zich.

Wat betreft de kosten. Als je niet goed isoleert en er ontstaan problemen door vocht ben je meer kwijt dan. Eigenlijk is er geen tussenweg, of je doet het goed of niet.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Je bedoeld een damp open folie aan de buitenzijde van de isolatie en een damp dichte folie aan de binnenzijde met daartussen de isolatie. Om het geheel echt perfect te maken moet er tussen de buitenbetimmering en de dampopenfolie een kleine luchtspouw aanwezig zijn die geventileerd wordt op de buitenlucht.

IK bedoelde uiteraard een dampopen waterdichte folie. Ik gebruik altijd een Dörken Delta facade. Is bijna overal te verkrijgen en uitstekende kwaliteit.

Wat ik gewoon wou aanhalen was het feit dat de isolatie niet nat mag worden.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Mwaoh niet alle isolatie mag niet nat worden.... Met XPS is het echt geen probleem, dat spul neemt geen druppel water op (integenstelling tot piepschuim) Belangrijker is dat je hout nog kan ademen aan een zijde
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Mwaoh niet alle isolatie mag niet nat worden.... Met XPS is het echt geen probleem, dat spul neemt geen druppel water op (integenstelling tot piepschuim) Belangrijker is dat je hout nog kan ademen aan een zijde

Daar kan je helaas niets meer aan veranderen. De constructie staat er al.

Eigenlijk is dit soort constructie niet ideaal om te isoleren. Of je moet met open latwerk werken op een regelstructuur, of met gesloten latwerk op een dubbele regelstructuur.

In ieder geval: de TS wou het goedkoop, ik zou gaan voor het dampopen scherm met gewone isolatie. XPS is een stuk duurder (maar idd goed spul!)
 

robduke

Nieuw lid
1 jan 2014
14
0
utrecht nl
ik denk dat je een zelfde schuur heb als ik , ook van de woningbouw zo n bouwpaket
ik heb niets geisoleert gebruik hem dagelijks met een ventilator kachel kan ik goed werken tot de vorst in valt
met vocht valt het mee als je maar oplet dat er geen gereedschap tegen de wand hangt wat kan roesten
hij wil wel eens zweten bij zware regenval voor de rest is de schuur droog ,wel met een beton vloer
die kou op trekt ik heb wel een paar latten getimmerd voor de ergste tocht
ben best tevrede met mijn schuur
gr robduke
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Die XPS platen zijn vrij duur en ondanks dat het een goeie oplossing is vind ik het te duur. 20 euro ex btw voor een 5cm dikke plaat van 250 lang is mij te gortig.. Ik meende dat glas/steenwol de eigenschap had dat het gewoon nat kon worden maar niet schimmelde. alleen als het iets nat is dat het niet goed meer isoleerd.

De schuur zweet niet tot nauwlijks aan de binnenkant. Zou dat echt een probleem worden als je er toch iets van glas/steenwol tegenaan drukt. tis niet zo dat er druppels water langs de muur naar beneden loopt.

@robduke: ik heb idd een standaard houten schuur bij nieuwbouw. Dat is opgebouwd uit rabbat delen die geimpregneerd zijn.

Dank jullie wel alvast voor de vele reacties. Gezonde discussie hier over isolatie kan nooit geen kwaad.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Die XPS platen zijn vrij duur en ondanks dat het een goeie oplossing is vind ik het te duur. 20 euro ex btw voor een 5cm dikke plaat van 250 lang is mij te gortig.. Ik meende dat glas/steenwol de eigenschap had dat het gewoon nat kon worden maar niet schimmelde. alleen als het iets nat is dat het niet goed meer isoleerd.

De schuur zweet niet tot nauwlijks aan de binnenkant. Zou dat echt een probleem worden als je er toch iets van glas/steenwol tegenaan drukt. tis niet zo dat er druppels water langs de muur naar beneden loopt.

@robduke: ik heb idd een standaard houten schuur bij nieuwbouw. Dat is opgebouwd uit rabbat delen die geimpregneerd zijn.

Dank jullie wel alvast voor de vele reacties. Gezonde discussie hier over isolatie kan nooit geen kwaad.

Je snapt dat een houten constructie en vocht niet samen gaan?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Gaat niet lukken met staanders opgesloten tussen isolatie, je krijgt altijd vochttransport in vezelachtige materialen en dat krijg je er niet zomaar uitgeventileerd. Zou het of goed doen of niet, tussenoplossingen geven alleen maar ellende. Actis al nagekeken?
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Gaat niet lukken met staanders opgesloten tussen isolatie, je krijgt altijd vochttransport in vezelachtige materialen en dat krijg je er niet zomaar uitgeventileerd. Zou het of goed doen of niet, tussenoplossingen geven alleen maar ellende. Actis al nagekeken?


Wat bedoel je met actis?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Actis isolatie, of vergelijkbaar, is een dunne isolatie opgebouwd uit lagen van verschillende folies. Werkt in de praktijk best prima en is simpel aan de binnenzijde tussen de regels en je plaatmateriaal aan te brengen. Voor meer info en impressies Google het even zou ik zeggen.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
thx...

Vanmiddag in de schuur gewerkt en moet zeggen de binnenkant blijft gewoon droog na een flinke plensbui. dus theoretisch kan het glas/steenwol niet nat worden. Dan moet het mij geen probleem lijken om daar gewoon glas/steenwol tussen te zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.