informatie (oud) handgereedschap

robkooy

Nieuw lid
29 mrt 2009
20
0
Ik zou wat meer willen weten van een aantal (oude) handgereedschapmerken, bijvoorbeeld plaats, productie van ... tot ... , gebruikte merktekens, eigenlijk alles wat maar te vertellen is over zo'n merk. Ik ben zelf erg geinteresseerd in beitels en schaven, maar ander gereedschap is ook leuk natuurlijk.
Iemand vroeg aan mij om eens wat informatie te geven over een paar beitels: Ferdin Rubens en Goldenberg. Nu ken ik deze merken wel, maar verder ... Lastig te vinden!
Wat ik weet:
Ferdin Rubens: Staat (dacht ik) voor Ferdinant Rubens, Duits, merkteken een bel
Goldenberg: Tot ver in vorige eeuw gereedschap in massaproductie gemaakt, Frans, ...

Wie weet meer? En andere merken?
Rob
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Inderdaad een interessant iets, de geschiedenis achter beitels. Ikzelf vind het van beitels erg interessant. Ik gebruik namelijk bijna alleen oude en tweedehandse beitels, die ik op rommelmarkten, kringlopen, snuffelhuizen en marktplaats vind.

Het is inderdaad lastig om dergelijke merken te achterhalen. Vroeger, tot ongeveer de tweede wereldoorlog, bestonden er nog heel veel kleine smederijen en fabriekjes die allemaal hun eigen beitels maakten. In Nederland bijvoorbeeld Gereedschappenfabriek Vogelesang, (heden ten dage Wisvo, geen eigen productie meer) en het grotere Nooitgedagt. Met de komst van de schaalvergroting en massaproductie zijn veel van deze bedrijfjes ten onder gegaan. De verscheidenheid aan beitelsproducenten is heden ten dage veel en veel kleiner dan vroeger, wat opzich wel jammer is. Vroeger nam men ook veel meer de tijd om het goed en mooi te maken.

Als die beitels van je van een verloren gegane fabriek zijn, is het heel erg moeilijk om er nog wat van terug te vinden. Hooguit een keer iemand die daar echt zijn hobby van gemaakt heeft. Vergelijk het met Nooitgedagt, dat is nog maar om en rond de 10 jaar verdwenen, en de enige informatie die je nog kunt vinden op internet is een bladzijde vol van het doe en kijk museum.

Wat ook nog een optie is dat het zogenaamde private labels zijn, dus gemaakt door een fabriek en verkocht aan de klant onder eigen merk. Dat kwam vroeger nog niet zo heel veel voor. Ik weet niet hoe oud ze zijn?
 

robkooy

Nieuw lid
29 mrt 2009
20
0
De Ferdin Rubens en de Goldenberg zijn beiden wel zo'n 100 jaar oud.
Goldenberg is een Frans merk, het was rond de jaren '20 de grootste gereedschapfabrikant in Frankrijk. Heeft veel schaven en beitels verkocht, je ziet het veel op 'vide greniers' in Frankrijk.
Ferdin Rubens: kan ik bijna niets over vinden. Volgens mij dus Duits, ik heb ook wel eens gelezen dat het merk Rubens Grothaus ook bestaat maar eigenlijk hetzelfde is. Mooie beitels, opgelegd staal.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Volgens mij bestaat er een vereniging van verzamelaars van oude gereedschappen. Ook weet ik dat er legio boeken over dit onderwerp geschreven zijn. In het studiecentrum van het Hout en Meubileringcollege in Amsterdam zijn daar zeer waarschijnlijk wel titels van bekend.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb beitels van Goldenberg en ook van Peugeot (de broertjes: frêres) , de Goldenberg had je in heel wat verschillende kwaliteiten volgens mij. Op elke beitel staat er een symbool (een oog, twee ogen, of een ander symbool ) dat volgens mij de kwaliteit aan geeft. Heb er oa een waar je de twee soorten metaal (hard en elastisch) heel duidelijk kunt onderscheiden

Ik heb de beitels van een meubelmaker op rust, hij spaarde al sinds zijn 18 hele collecties beitels, dus alle maten van eenzelfde serie. Hij is vorig jaar begonnen met z'n collectie te verkopen, hij heeft gewoon duizenden beitels, gewoon ongelooflijk wat een kapitaal aan beitels,toen ik bij hem thuis kwam wist ik niet waar te beginnen.

Mvg,

Geert
 

robkooy

Nieuw lid
29 mrt 2009
20
0
Eigenlijk is er heel veel informatie te vinden over Engels en Amerikaans gereedschap en erg weinig over de rest. Wat was er zoal te koop aan het begin van de 20e eeuw in Nederland? Er moeten vele gereedschapmakers zijn geweest, lijkt mij zo.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb hier thuis nog een prijscourant liggen uit 1920,
uitgegeven door de firma:
"Hollandsch Ijzermagazijn -- V/HM. De Wild uit Alkmaar"
Wat mij opviel bij het bekijken van deze uitgave, de overgrote meerderheid van de aangeboden gereedschappen zijn Amerikaans, Engels of Duits van afkomst.

Om even een idee te geven van het aanbod in die tijd:
no. 685 in de kataloog: ivoren duimstok met zilverbeslag 1m lengte 17,40 gulden/stuk
no. 384 : gecombineerde schaaf Stanley nr. 55 met 52 profielbeitels 38,35 gulden/stuk
no. 1067 : gesmede vierkante slijpsteenassen met lagers 1,50 gulden/stuk
no. 1078 : echte Turkse wetsteen met geslepen kant 0,20 gulden/stuk
no. 186 : prima Engelsche hakvermoorbeitels 30mm breedte0,60 gulden/stuk
Alle items zijn voorzien van een duidelijke tekening en beschrijving.

Dat waren nog eens prijzen, daar kunnen we nu enkel van dromen, om van het aanbod nog maar te zwijgen.

Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat zijn zeker prijzen... Een brood kostte rond die tijd 20 cent, een kilo druiven 60 cent. Ik geloof niet dat je nog ergens goede 30mm engelse vermoorbeitels kunt krijgen tegen de prijs van een tros druiven :)

Het zet trouwens wel die prijs van de Stanley 55 in een wat ander licht... Grofweg 200 broden: tegen de 400 Euro huidig prijspeil?

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.