Structuur verf verwijderen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, het is geen hout, maar ik heb jullie hulp toch even nodig

Onze gang is aan een stevige opknapbeurt toe
Er zit hier al heel lang structuurverf op de muren en dat vinden we lelijk en is alleen fatsoenlijk te krijgen (voor een tijdje) door te witten
Nu willen we dit er af hebben en de boel opfrissen, over de nieuwe indeling start ik later nog wel een draadje

Maar de grote vraag voor nu is: hoe krijgen we die ellendige structuur verf redelijk van de muur af
Ik zat zelf te denken met een gasbrander en krabber of gaat dit niet werken of/of weten jullie wat beters

Het gaat totaal om om 8 a 10 vierkante meter :(
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een fein heb ik staan, niet aan gedacht...dat is wellicht een optie

Schuren gaat denk ik veel tijd kosten en heel veel stof produceren ?
stucadoren, kweenie... dat is niet zo mijn ding
 
vergeet het maar vriend:)
een jaar of twee terug een grote verbouwing gedaan
het was eigenlijk de bedoeling om enkel de muren opnieuw te (laten) schilderen
en dat waren ook muren met structuurverf erop
de schilder zette een stap binnen en het eerste wat ie zei was hier beginnen we niet aan laat alles eerst maar overstucen want eraf krabben gaat helemaal niks worden

ik denk niet dat je het zo volledig eraf krijgt( en als het al gaat dan beschadig je waarschijnlijk de onderliggende muur en krijg je gaten)

als je de goede man vindt ben je met 8-15 euro per vierkante meter ex materiaal klaar
en daar kun je echt niet tegenop schuren of steken ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmmm..... dat klinkt niet als iets wat ik wilde horen :)
het advies is dus, probeer het maar eerst op een klein stukje, de kans dat je het opgeeft is erg groot
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar zat ik ook aan te denken om het een dagje steeds nat te spuiten met een plantenspuit voor ik het probeer...
Weet niet of het helpt, maar wie niet waagt...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Wij hadden in ons eerste huis (in de arme tijd) een granolwand. Die zou ik we wel even afhalen, want het was door de vorige eigenaar zelf gedaan en geen gezicht. Uiteindelijk is het granol er met een koudbeitel afgehakt. Daarna heb ik mezelf moeten leren stuccen :confused:
Heeft heel veel tijd gekost, maar de vlakke wand was daarna ook wel een mooie beloning.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Stucen. Je kan dat zelf doen op de boerenl&^*len manier. Er zijn voor de doe-het-zelver kant en klare mixen te krijgen die je met speciale siliconenspatels over je structuur of spachtelputzwanden heen kan strijken. Een echte stucadoor lacht je uit, maar het werkt verbazend goed! En redelijk snel! Vierkante meter prijs ligt in ieder geval onder de prijs van de stucadoor.

Zelf stucen met "echt" materiaal is ook wel te doen hoor, zolang het geen plafonds zijn. Maar wanden, dat lukt. Begin met de wanden die niet echt lekker in het zicht liggen en eindig met de muren die dat wel doen. Gewoon beginnen. Tip: ik heb gemerkt dat veel vrouwen veel beter kunnen stucen (en schilderen) dan mannen!!

Nog eentje: als je "er van bent" dan kan je eens kijken naar leem. Das erg mooi spul om te gebruiken ipv de normale stucmaterialen. Even zoeken op het net voorziet je ruimschoots van informatie.

Succes!

Groet, Rob.

Aanvulling: het is alleen je gang, lees ik nu. Dan gewoon stucen met dat DHZ spul, niet moeilijk doen. Des te eerder je klaar bent, des te eerder je weer op zolder zit, toch?
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Deze meuk heb ik een poos terug gebruikt: http://www.alabastine.nl/product/muurglad-structuurmuren-glasvezelbehang/ Werkt goed. Ik moest me even over het "sukkelklusser" idee heenzetten maar je hoeft niks te mengen en met die malle spatels gaat het goed. Er zijn meerdere aanbieders van dit soort spul, zal ongetwijfeld allemaal wel goed zijn.

Succes!

Groet, Rob.

Weer een aanvulling, ik blijf bezig: je onderlaag moet natuurlijk wel goed vastzitten. Met de achterkant van een schroevendraaier even je hele gang betikken, als het geluid veranderd even heel goed kijken hoe of wat. De moeite waard om dat even serieus te doen, als je verse stucwerk naar beneden dondert ben je niet blij.
 
Laatst bewerkt:

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik had ook zo'n muren een erfenis van de vorige eigenaar. Ik heb alles eerst afgewassen met Solarine (schilderzeep) en daarna met Knauf beton primer (soort primer met fijne zandkorreltjes) behandeld voor extra hechting. Daarna Goldband finish pleister erop zit ondertussen al tien jaar vast zonder problemen. 10m2 laten plakken is best betaalbaar ik zou het niet opnieuw zelf doen is een hele klus en niet zo eenvoudig voor de leek, ik heb toen ook vaak gedacht waar ben ik aan begonnen :)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb hier drie kamers met structuurverf aangepakt met de rotex met grove korrel om de ergste onregelmatigheden glad te maken. Vervolgens een dun laagje branderplast met een spackmes aangebracht om alles glad te maken.
Appeltje eitje, je hoeft er echt geen stuccer voor te zijn.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Als je zelf gaat stuccen zou ik eens kijken naar rigips Topstuc. Deze kun je ook zeer dun aanbrengen en is een stuk goedkoper dan de albastine producten.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Tip: ik heb gemerkt dat veel vrouwen veel beter kunnen stucen (en schilderen) dan mannen!!

Hmmm... Ik (we...) heb nog nooit gestuukt, maar voor wat betreft schilderen kan ik deze ervaring helaas niet delen. :rolleyes:

Ben erg benieuwd naar het resultaat. Ook hier in huis een paar wanden met structuurverf die nodig aangepakt moeten worden...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Heb vroeger een half complex opgelopen van structuurverf, heb toen 4 slaapkamers met plamuurmessen staan afsteken, echt rotwerk! Die verf was niet al te best gehecht aan de ondergrond op de meeste plaatsen en daardoor was dit net te doen. Mocht het wel goed hechten zou ik ook de Rotex er grof overheen halen en dan affilmen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ben toch serieus aan het overwegen om het te laten gladstucen, die kost 14.50 de vierkante meter, heb eigenlijk geen idee hoeveel meter het is (straks eens meten)
maar alleen al het idee van al die schuine stukken (trap) dat maakt het natuurlijk net weer minder makkelijk

Voor de sport ga ik wel even kijken bij de bouwmarkt
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het zelf stucen van een gang is zeker het proberen waard.
Ik heb het zelf ook gedaan, en na wat oefenen wordt je er steeds beter in. Het eerste muurtje ooit heb ik dan later wel weer opnieuw gedaan, maar tegenwoordig krijg ik een enkel muurtje mooi glad.
Zelfs als er strijklicht langs valt.

Ik doe het trouwens met Fix & Finish.
Kost niet duur :rolleyes:, en werkt vrij makkelijk.

Maar ik heb ook op zolder eens een muur staan afsteken. Het zat behoorlijk goed vast en het heeft zeker drie avonden gekost om het er af te krijgen. Met een verfbrander erbij. En steeds de afsteker opnieuw scherp slijpen.
Dat doe ik dus nooit meer.

Maar daarvoor heb ik ook eens een muur gehad waar de structuurverf zo vanaf viel. Een gaatje boren leverde al losse plakkaten op.

Groeten, Raymond
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Net bij gamma gekeken, een emmer kant en klare stuc kost 45 euro (20kg) de vraag is, heb ik aan 1 emmer genoeg
het zal om de nabij 12 a 14 m2 zijn

Als ik het uitreken heb je bij en laagdikte van 2mm 2liter per vierkante meter nodig, dan heb ik dus minimaal 2 emmers nodig
dan nog wat dingen als een mes enzo, dus rond de 100 euro ben ik wel kwijt
Als ik het laat doen dan ben ik 14x 14€ kwijt, dan kom ik op 196€

Voor die 96 euro ga ik zelf niet klooien denk ik

Straks maar alles even goed opmeten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.