Wat doe ik met al dat overschot aan MDF?

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Omdat ik de laatste tijd nogal wat gebouwd heb, merk ik dat er achteraan in de werkplek een hoekje aan ongesorteerd MDF materiaal begint te groeien.

Om de een of andere reden kan ik maar niks weggooien, en nu zit ik met een collectie varierend in maat 25*25 tot ergens een 60*20 cm.Bijna alles is 18 mm dik.

Allemaal kleine , nette rechte stukjes overschot.

Wat kan ik daar mee doen? Mini schuifjes?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Goede vraag, dat probleem heb ik ook en er zitten stukken bij van 30x240cm en 60x80cm... Ben benieuwd!

Wat ik er zelf mee ga maken alvast: een circkel/ovaal jig voor de bovenfrees.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Schuurblokjes van maken. Die tip heb ik hier ergens opgepikt, geen idee meer wie het gepost heeft maar het is erg handig! Koop schuurpapier, plak dat op MDF, zaag het in handige stukken en schuren maar! Ik maak er ook altijd een aantal met afgeronde kanten. Werkt erg prettig. Schrijf wel op de zijkant welke korrel het is.

Verder heb ik altijd een stapeltje MDF in kleine afmetingen liggen om:

- te stapelen om werk te ondersteunen

- tussen lijmklemmen en het werkstuk te plaatsen ter voorkoming van beschadiging

- voordat ik het echte werkstuk ga frezen/zagen even een teststukje te maken

- van ieder (nieuw) freesje wat ik heb een voorbeeld te maken zodat ik dat kan laten zien aan klanten (afmeting 20 x 10 cm)

- malletjes of stopstukjes van te maken

- te verbranden in de vuurpot buiten als het echt niet meer gebruikt kan worden.

Groet, Rob.
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Ik maak stroken om onder mijn werkstuk,en mft tafel te leggen, als ik dan zaag of frees ofzo beschadig ik de tafel niet
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Haha! Wat een herkenbaar probleem. Zo heb ik langzamerhand een half hobbyhok vol met kleine/middel/grote plankjes en blokjes.
Van MDF tot eiken. Zelfs een stapel witte spaanplaat.
Ik bewaar ook alle plastic tasjes van de bouwmarkten en Baptist enz..

Af en toe gebruik ik iets voor een van de bovenstaande oplossingen, schuurblokjes, french cleats, lijmklembeschermblokje enz.
Zolang ik er nog plek voor heb, gooi ik niks weg. Zodra het teveel wordt vul ik een van die plastic tasjes en gaat deze in de kliko.

Maar nu mijn kinderen wat ouder worden (8 en 11) komen ze steeds vaker op zolder kijken (ik klus op zolder) en gaan ze met die reststukjes van alles verzinnen. Nu wil de jongste een treintje maken van de blokjes.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Toxiq, redder in nood,

French cleats, nooit van gehoord, effe gegoogeld, dat is het,

prima oplossing om nijn werkplekje eens degelijk georganiseerd te krijgen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Blokjes maken e.d om te gebruiken als splinterbescherming bij frezen (bijvoorbeeld aan het uiteinde bij een groef frezen). Stopblokjes bij het afkorten. Dat kan je allemaal prima doen met de kleine stukjes waar je ook geen cleats meer van kan maken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kan doen wat je wil maar de dag nadat je het weggooit heb je het opeens nodig!
Tussen kerst en nieuw heb ik nog een aanhanger vol mdf resten naar het containerpark gebracht, een paar 100kg. Tot nu toe geen spijt want de stapel liep buiten controle!

Ik zou het in ieder geval niet verbanden, buiten of binnen. De dampen die daar uit komen en de deeltjes die overal neervallen rondom zijn alles behalve gezond.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Bijhouden zolang je kan ... en t perfecte materiaal voor
-mallen te maken (bij een beetje een frivool project waar je wat moet frezen kan je er niet genoeg van hebben om mallen te maken)
-als onderlegger te gebruiken als je je werkbank niet meteen wil bezoedelen of van boorgaten voorzien
-opruim bakken mee maken, indeling voor bakken, ...

Je kan er bijna niet genoeg van hebben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.