Constructie voor aquarium

basjacobs

Nieuw lid
7 jan 2014
5
0
Beste iedereen,

Voor de eerste keer op dit forum met een voor mij belangrijke vraag dus weet niet of ik deze vraag op de juiste plek stel...

Kan iemand een inschatting maken wat deze constructie zou moeten kunnen dragen, kg?


  • 18 mm multiplex
  • 100 cm hoog
  • 60 cm breed
  • 60 cm lang
  • Extra rand van 5 cm, 18 mm multiplex zowel onder bovenplaat als boven onderplaat
  • Strip 12 cm, 18 mm multiplex aan voorzijde
  • Multiplex zit vast met hout biscuits, houtlijm en de twee extra randen

Is dit op een of andere manier in te schatten of is dat niet mogelijk?

Het aquarium zal 60(l)x60(b)x50(h) zijn = +/- 190 kilo met stenen etc.

IMG_0645.jpg IMG_0648.jpg IMG_0790.jpg IMG_0793.jpg WP_001219.jpg

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 

basjacobs

Nieuw lid
7 jan 2014
5
0
Dit is overigens de bak op het meubel, hier komt nog een deurtje voor.

De 50 cm zal ongeveer 40 cm waterhoogte zijn dus misschien iets minder gewicht dan is aangegeven maar liever te veel dan te weinig ingeschat.

newtank2014.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De bakken/kasten van juwel staan ook op 18mm kasten (spaanplaat ?) en die zijn er zelfs groter
Of je verbindingen het ook aan kunnen weet ik niet
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld in de hoeken extra volhouten balkjes te plaatsen die enerzijds doorbuigen van het multiplex voorkomen en anderzijds ook zelf het blad helpen ondersteunen?

Ik dacht eerst even MDF gelezen te hebben en dat zou ik niet vertrouwen, maar in 18mm multiplex van degelijke kwaliteit moet het wel kunnen lijkt me.
Ik heb zelf ook een terrarium van betonplex (watervast multiplex) wat alles inbegrepen zo'n 120kg weegt en dat staat op 2 LACK tafeltjes van ikea (spaanplaat van €5)

Verder ook een 200L aquarium in 18 mm betonplex en dat staat ook al dik 2 jaar stevig op de kast!
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik zou niet bang zijn voor doorbuigen aangezien het gewicht over de hele plaat verdeeld wordt. Als je hem vol hebt met water kan je altijd nog even voelen aan het geheel of de boel nog stevig staat. En ook sowieso zo'n rubberen matje tussen je bak en de multiplex plaat om eventuele oneffenheden op te vangen. Dan moet het zeker wel goed komen.
Veel stenen.. Ciclidenbak.. Tanganyika of Malawi?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dit draadje moet ik niet teveel lezen, mijn vrouw is zeer verblijd dat ik van die hobby af ben (stond hier in huis ca 7000 liter (bakken/filters bij elkaar) met discussen
De stroomrekening loog er niet om elke maand (kachel hoefde nooit aan, bakken hielden het huis wel warm :)

aquarium_3.jpg

Mochten er liefhebbers zijn, dan kan ik nog wel wat plaatjes plaatsen
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Eventueel kan boven de bioloog nog weer een plank gemaakt worden. Gaten er in boren om de buizen door heen te voeren, en dan blijft er nog genoeg stevigheid over om te voorkomen dat de wanden doorbuigen. Plus dat er dan nog weer ruimte wordt gemaakt om diverse aquarium toebehoren er in te stallen.
 

basjacobs

Nieuw lid
7 jan 2014
5
0
Ik moet jullie helaas teleurstellen, dit is een zoutwater bak. Na 2 jaar zoetwater ben ik nu 7 jaar met zoutwater aquaria bezig.

Dus geen bioloog maar een afschuimer, biopellets etc.

Ik zou eventueel extra versteviging kunnen maken aan de voorkant zodat ik aan de voorkant net zoals de achterkant een hoek heb: L.
Hier zouden dan ook nog wat latjes tegenaan gemaakt kunnen worden, helaas is door de sump de ruimte beperkt:

extralatjes.jpg

Dit is overigens mijn huidige bak:

WP_000070.jpg

We gebruiken twee keer zoveel stroom dan de buren :cool:

Ik wil geen reclame maken maar als jullie het echt interresant vinden dan is mijn dagboek hier te volgen:
http://zeewaterforum.info/forums/sh...le-Rimless-Aquarium-Nieuw-huis-nieuw-aquarium

Ik zou niet bang zijn voor doorbuigen aangezien het gewicht over de hele plaat verdeeld wordt. Als je hem vol hebt met water kan je altijd nog even voelen aan het geheel of de boel nog stevig staat. En ook sowieso zo'n rubberen matje tussen je bak en de multiplex plaat om eventuele oneffenheden op te vangen. Dan moet het zeker wel goed komen.
Veel stenen.. Ciclidenbak.. Tanganyika of Malawi?
 

basjacobs

Nieuw lid
7 jan 2014
5
0
Vis en koraal:

IMG_0353.jpgIMG_0349.JPGIMG_0352.jpgIMG_0350.JPG

Ik zal wel proberen om wat extra versteviging aan te brengen voor de zekerheid, ook al zijn die Juwel kasten inderdaad volgens mij een stuk minder sterk en dragen meer.

Al het hout is overigens met houtlijm en biscuits vastgemaakt, lijkt mij ook wel stevig al heb ik niet zoveel verstand van houtwerk...

Wat komt er in qua visbestand? :)
 

tuoh

Oud hout
Ik zou die extra versteviging zoals geschetst plaatsen, de verkregen L-vorm gaat de zaak zeker verstijven. Als die 2 bijkomende strips ongeveer 60mm breed zijn is dat al voldoende. extra latten of zo zijn dan verder niet meer nodig.

Mvg,

André
 

basjacobs

Nieuw lid
7 jan 2014
5
0
Bedankt voor je antwoord André, de extra versteviging zal dan zijn 80mm dus lijkt me een goede toevoeging.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat zo een 18mm multiplex plaat op de kopse kant zou moeten kunnen verdragen.

Ik zou die extra versteviging zoals geschetst plaatsen, de verkregen L-vorm gaat de zaak zeker verstijven. Als die 2 bijkomende strips ongeveer 60mm breed zijn is dat al voldoende. extra latten of zo zijn dan verder niet meer nodig.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Daar kan je met gemak een auto op plaatsen, op voorwaarde dat de vorm intact blijft. De draagkracht van een sokkel uit multiplex of eentje uit MDF zal quasi gelijk zijn bij een gelijke constructie.
Wanneer plaatmateriaal kan gefixeerd worden in een bepaalde vorm is de draagkracht enorm. Zelf maak ik bij dergelijke sokkels de hoeken altijd in verstek en lijm de boel in elkaar zonder bijkomende verbindingen (lamello, domino, etc.)
Het is enkel het bovenvlak dat soms dubbel moet uitgevoerd worden, of een bijkomende ondersteuning nodig heeft om een hoge puntbelasting aan te kunnen bij zware maar smalle objecten.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.