Weer een freestafel

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Lintzaag en vlak-/vandiktebank zijn aanwezig. Afgelopen weekend nog een zaagtafel opgehaald. Draaibank komt nog.. Dus dan missen we nog:
Een freestafel.

Na veel inlezen op dit forum over de zelfbouw freestafels ga ik mezelf er nu ook aan wagen. Verschillende bouwplannen bij langs gegaan en hoop een beetje het beste van alles er in naar voren te halen. Met het freesgedeelte volgens het idee van de alom bekende Matthias Wandel:D. Wat een genie!

Van Huib op dit forum een Bosch bovenfrees gekocht van 1400 Watt:
20140107_190857.jpg

en via o.a. de bekende Baptist een aantal toebehoren:
20140107_225408.jpg

Vanavond begonnen aan het aanpassen van de frees. Waarom? Hij wordt kantelbaar zodat je nog veel meer kan spelen met de profielen van de desbetreffende freesjes. Ofterwel: Het onderstuk kan eraf:
20140107_213349.jpg

Even een vraag:
Nu heb ik voor de tafelplaat 6mm dik trespa plaat gekocht omdat ik nergens Formica tegen kwam. Met het idee om die weer te lijmen op een plaat Multiplex of MDF. Nu las ik echter op ons grote WWW dat Trespa nogal werken kan. Tot 2mm per strekkende meter. Zijn er mensen die hier al meer mee ge-experimenteert hebben en hier problemen mee ondervonden hebben? Of zeggen jullie: Gewoon vastlijmen en dan gebeurt er niks mee? Anders moet ik alsnog een adresje zien te vinden die Formica kan leveren en dan net zoals WR9144 zo'n prachtig Formica blad gaan maken. Waar ik de uitdaging wel weer in zie!:D Maar... Waar?
 
Laatst bewerkt:

frees

Nieuw lid
7 dec 2013
3
0
Ik heb exact dezelfde bovenfrees aangeschaft en ben ook van plan ergens begin februari een freestafel in elkaar te steken.
Ik hou deze thread in de gaten en hoop dat je je vorderingen deelt.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi,
Een stukje formica moet toch geen probleem zijn lijkt me. Elke interieurbouwer heeft wel wat afvalstukken liggen die je meestal voor een habbekrats kunt meenemen.
succes Nol.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik heb exact dezelfde frees. Ik heb hiervoor een tafelgemaakt en de zwarte kunstofzool van de bovenfrees gehaald en op de metalen voet een plaat trespa geschoefd. Ik heb onder de frees een potkrip geinstaleerd om de hoogte te kan instellen. En het werkt perfect kan helaas geen foto platsen met mijn ipad
 

frees

Nieuw lid
7 dec 2013
3
0
Ik ben ook van plan een potkrik te gebruiken voor de diepte-instelling; relatief goedkoop, schijnt precies genoeg te werken en zo'n ding is altijd handig om in huis te hebben.
Ik heb het idee afgekeken van 'zaag' hier op het forum. Hij heeft op zijn site zijn zelfbouw freestafel staan waar te zien is hoe hij het heeft gedaan;

http://home.online.nl/~jpvstam/index.htm
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Hoe wil je nu de hoogte vast gaan zetten als je geen onder plaat meer hebt? Je kan beter de veren verwijderen en je onderplaat weer terug plaatsen op je bovenfrees. Kan je hem ook aan je tafel maken.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik heb hiervoor een tafelgemaakt en de zwarte kunstofzool van de bovenfrees gehaald en op de metalen voet een plaat trespa geschoefd.

Dat was in eerste instantie ook mijn eerste idee. Zwarte plastic zool verwijderen, als mal gebruiken op een 6mm trespa plaat en die weer inleggen in de tafel zelf. Tot ik het idee van Matthias Wandel tegen kwam over de 'Tiltable router lift' en wat hij daar allemaal mee kan wat je op een niet kantelbare frees niet zomaar lukt. Dus toen was ik verkocht. En dus is de onder plaat in dat hele idee niet bruikbaar omdat ik juist geen vaste opstelling wil.
tilting_router_lift.jpg


Hoe wil je nu de hoogte vast gaan zetten als je geen onder plaat meer hebt? Je kan beter de veren verwijderen en je onderplaat weer terug plaatsen op je bovenfrees. Kan je hem ook aan je tafel maken.

Ik maak een houten ombouw om de frees heen die ik vervolgens weer vast maak aan de 'slee' voor de hoogte verstelling. Op de foto hierboven kan je nog net een glimp opvangen van de (plastic) handvat waarmee je hem kan vergrendelen.
(Uiteraard wordt die handvat ook van hout :D )
 
Laatst bewerkt:

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Nadeel van dit demontagewerk van je freesmachine is dat je eigenlijk twee machines nodig hebt Een onder de tafel en een tweede voor het losse werk. Ik zet daarom de complete machine onder de tafel en heb een veeel eenvoudiger systeem voor de hoogte verstelling dan de potkrik. De foto's hiervan zijn ook op deze site te vinden.

Groet,

Ad
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik zet daarom de complete machine onder de tafel en heb een veeel eenvoudiger systeem voor de hoogte verstelling dan de potkrik. De foto's hiervan zijn ook op deze site te vinden.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?9141-Eenvoudige-freestafel
Voor de hoogte verstelling heb ik een 10mm inbusbout genomen en deze wat verlengd. De hoogte instelling geschiedt met een inbussleutel aan de bovenzijde van het blad.

Klinkt goed. Is dit nauwkeurig genoeg? Blijft de hoogte tijdens het frezen goed, of zet je de machine ook vast?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Klinkt goed. Is dit nauwkeurig genoeg? Blijft de hoogte tijdens het frezen goed, of zet je de machine ook vast?

Ja, werkt prima. Op de machine staat de fixeerknop gewoon los(anders zou je nog steeds onder de tafel moeten zijn. En je kan van bovenaf exact de hoogte meten. Bijv. met digitale schuifmaat o.i.d..

groet,

Ad
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Nee, gewoon met een koppelmoer kan je al verlengen. Zit net zo vast als met lassen en lost bij mij het probleem van het niet hebben van een lasapparaat en lasvaardigheden op.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Vraagje aan de mensen die al vaker met formica gewerkt hebben.. Ik heb nu de zijkanten vastgelijmd met Bison contructielijm. Volgens de verpakking geschikt voor het verlijmen van Formica. Bij de zijkanten wou dat prima. Balk er tegenaan, flink wat lijmklemmen erop. Uit laten harden. Met een bovenfrees de randen afgewerkt. Ging nagenoeg perfect.
Maar toen de grote oppervlakte... Contructielijm bruist, dus moet het goed vast geklemd worden. Op zo'n grote oppervlakte heb je te maken met behoorlijke krachten van het bruislijm, dus heb ik bovenop de plaat formica een plaat van 15mm powerplex gelegd als drukverdeling en daar bovenop nog weer balken voor nog meer drukverdeling van de lijmklemmen.

20140112_170151.jpg

20140112_170519.jpg

20140112_172757.jpg

Na 5 tot 6 uur geklemd te hebben gezeten konden de lijmklemmen er af, en ondanks alle lijmklemmen en alles wat ik er aan gedaan heb om de druk te verdelen is het hier en daar toch lichtjes omhoog gekomen. Er zit niet meer in dan misschien een halve mm maar ik vind het verre van vlak. Deze kant is dus gelijk omgedoopt tot onderkant.
Maar dan de vraag: Waar lijmen jullie Formica mee? Ik zou de bovenkant toch graag wel net zo vlak willen houden als de MDF plaat zelf ook is namelijk.
 
Laatst bewerkt:

J@n

Nieuw lid
24 feb 2012
14
0
Bergschenhoek
Met Bisonkit of nog beter Bisontix. Beide delen insmeren. 15 minuten wachten. Samenvoegen. Let op verschuiven is niet mogelijk. Aankloppen. Persen is overbodig. Kanten affrezen.

Jan
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
De 2e laag Formica vast geplakt met Bisontix. 1e keer kwam de plaat er scheef op. Zou normaal een probleem geweest zijn maar gelukkig had ik een vlakke kam gebruikt voor het uitsmeren van de bisontix. Dat plakte dus niet goed en kon zo weer losgehaald worden. Hierna met de zaagtafel tandjes van 1mm in de lijmkam gemaakt, opnieuw de boel uitgesmeerd en toen was het goed.
20140112_170727.jpg

Toen kon het knutselen beginnen. Kogellager in het hout om de draadeind soepeler te laten draaien. In het blokje in het midden van het bovenste plankje zit een koppelstuk van een draadstang vast geperst en verlijmd zodat die slede heen en weer kan glijden door middel van de draadstang.
20140114_225905.jpg

Hier de bevestiging gemaakt voor de bout die er voor dient om de boel te vergrendelen als de frees op diepte staat ingesteld.
20140118_150341.jpg

Toen dit gedeelte klaar was moest de bevestiging gemaakt worden voor de frees. Aangezien dit geen standaard ronde doorsnee frees is voor dit soort freestafels is het dus wat meer uitdaging om die er strak en bewegingsloos op vast te krijgen.
Deze uitdaging heb ik opgelost met het programmatje Bigprint. (Ook weer van Matthias Wandel)
Foto gemaakt met de duimstok er onder.
20140120_194241.jpg

Foto geopend in Bigprint, schaal kalibreren door middel van de duimstok op de foto om hem zodoende weer 1:1 uit te printen. En voila, de mal is daar. Enkel nog de lijnen door middel van carbonpapier overtrekken op het hout en uitzagen.
20140120_200129.jpg

20140121_220759.jpg

Vervolgens aan de achterkant net zo'n soort steun gemaakt en daarna een boog over de handvatten heen gemaakt die net niet op de houten steunen rust. Door deze vervolgens vast te schroeven klemmen ze de frees zo goed vast.
20140121_220947.jpg

Dan met het begin van het kantelbare gedeelte erop.
20140127_194654.jpg

20140127_195353.jpg

20140128_185959.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.