Beuken Keukenblad, beste behandeling

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi Allen

Ik heb een NUMERÄR Werkblad, van massief beuken, 3, 8 cm dik gekocht bij ikea

Op de site heeft hij een mooie donkere en warme kleur, echter toen ik hem thuis uitpakte bleek hij bleek te zijn :)

Ik moet nog olie halen bioj de ikea, behandela noemen ze het en duur is het niet. Maar ik vraag mij af hoeveel donkerder het word door het hiermee te behandelen,

Iemand ervaring mee, of een beter en mooier alternatief, ben hier geheel niet in thuis

Volgens ikea is het in de fabriek 1 keer in die olie gezet, en nu moet je het zelf 3 keer ( om de dag ) in de olie zetten en na een kwartier de overtollige olie verwijderen

Moedt dit nog aan beide zijden eigenlijk ivm kromtrekken of is dat niet nodig

Het is een keukenblad maar ik gebruik het als bureaublad

Op zich prachtig stuk hout hoor, wel valt me op er maar 1 kant vlak geschuurd is , maar ach andere kant zie je toch niet.

Ze hameren er op dat je tussen iedere oliebehandeling ( de eerste 3 ) schuurt in de lengterichting, ik was eigenlijk dat te doen met een exentrische schuurmachine met korrel 400 dat zal toch geen probleem zijn lijkt me zo

Nou hoop vragen ik hoor graag goeie ideen

grt HF
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Beuken is erg gevoelig voor vocht (wordt gauw zwart) en ik heb recent ook zo'n blikje behandla gekocht maar het klotst aardig, het lijkt me vrij dun. Ik moet onze keuken ook nog steeds afmaken, waaronder het deel met het aanrecht en voor "nood" staat daar al 7 jaar een meubel met ook een beuken aanrechtblad, oorspronkelijk een aantal keren behandeld met Osmo hardwaxoil. Recent heb ik het opgeschuurd en tegelijk met onze parketvloer het blad gelakt met Skylt parketlak. Dat lijkt me wat praktischer en een betere bescherming voor het beuken. Als je je aanrechtblad wat donkerder wilt hebben, zou ik het in jouw geval schuren, beitsen en met skylt aflakken. Bij het beitsen het hout goed verzadigen zodat er geen vlekken ontstaan en omdat het blad behandeld is met olie even experimenteren of een beits op waterbasis er wel goed intrekt. Ben er niet helemaal gerust op als je een beits op terpentijn basis gebruikt of die goed overweg kan met de skylt lak. De skylt is een 2 componenten watergedragen lak die een super matte finish geeft, je ziet niet dat het hout gelakt is.

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb hier thuis ook zo'n blad behandeld. Maar dan met Trae Lyx 2 componenten lak en dan de Naturel versie. Iets van 4 lagen excl. grondlaag opgezet, totaal 5 dus. Je ziet gewoon bijna niet dat de boel afgewerkt is. Ik moet nog ervaren hoe goed het tegen water kan maar ik heb het idee dat de toplaag goed verzadigd is met 2 comp lak. Met wax en olie blijf je onderhouden. Maar als het als aanrechtblad bedoeld is, is dat wellicht wel verstandiger dan de hele laklaag te moeten verwijderen alvorens de boel weer in de lak te zetten als er iets onverhoopt zwart is geworden.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hmm dat vocht heb ik niet zo' n last van , gebruik het als een buroblad.. Ga het toch in eerste instantie met die behandela ( wat een naam zeg ) bewerken, 3 lagen en ertussen schuren met 400 om de dag Het blad komt te rusten op houten balken zonder dat het vastzit, dus is niet heel veel moeite om het later nog eens te behandelen. Heb een stukje over van 45 cm dus daar kan ik mee expirimenteren.
Ik hoor jullie niet over 2 kanten behandelen dus neem aan dat geen meerwaarde heeft tegen het kromtrekken ?

Bedankt voor alle info tot nu

Grt HF
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In theorie moet je steeds aan twee kanten hetzelfde behandelen, het is niet altijd even hard van belang. Als het nu bij jouw al even staat en niet is bewogen dan zal het niet meer zo veel uitmaken. Als je de onderkant niet behandeld dan kan het vocht uit de lucht sneller in en uit langs onder waardoor de onderkant sneller reageert bij wisselingen van de RV.

Voor een bureau blad is olie goed, maar je kan bijna kiezen wat je wil. Als je niet wil dat de kleur veranderd dan voor acryl gaan.
Maar beuk reageert constant met licht en gaat steeds donkerder worden met de tijd, als je sommige delen bedekt met een monitor of zo dan gaat dat deel bleek blijven.
En bij direct zonlicht kan het verkleuren letterlijk na minuten.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hij staat hier een dag of 4, en heb nog geen verschil ergens in kunnen merken, geef hem nog 2 behandela behandelingetjes en dan gaat hij op zijn plekje, En hoop idd dat hij in de loop der tijd donkerder word, van het zonlicht zal het niet wezen want daar staat hij niet in. Ach hout leeft das juist mooi alssie maar recht blijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.