serie draaiwerk

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
wie heeft er ervaring met het draaien van series, bijv 20 dezelfde knoppen of 50 garenklosjes.
doe je dat zelf? en op wat voor bank?
of besteed je het uit?

groet
Jan
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Series poppetjes gedraaid, waarvan een paar series van 25 stuks identiek moesten zijn. Gewoon uit de hand op mijn HBM draaibankje, malletje gemaakt uit dun triplex. Is goed te doen maar ik weet leuker werk, erg vervelend na een paar van die series.

Ik vermeld er wel eerlijk bij dat als het echt op een mm nauwkeurig moet in series ik daar veel moeite mee heb. Mocht ik weer opdrachten krijgen voor poppetjes dan maak ik een slijpmal van metaal, voor maatvoering en gemak :D

Groet, Rob.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ken een Duitser die veel seriewerk doet, professioneel, die heeft een Geiger G25 draaibank met een grote doorlaat, iets van 50 mm ofzo, dus die kan de stokken gewoon steeds door de as naar binnen schuiven als er één product klaar is.

Maar niemand koopt voor één serie een nieuwe draaibank, natuurlijk.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik draai vaak van dat soort spul. Van knoppen tot tafelpoten, garenklossen heb ik ook wel eens gedaan. Dit doe ik op een locatelli kopieerdraaibank. Deze draaibank tast een bestaand model af en kopiert dat d.m.v automatisch gestuurde beitels. Je moet dus wel een model draaien om in te spannen. Je hebt ook knoppendraaibank die werken met een geprofileerde beitel die tegen het hout worden geduwd. Deze beitels zijn erg duur dus alleen geschikt voor 1000den dezelfde knoppen. Mocht je geinteresseerd zijn in een goede kopieerbank kijk dan naar een hydraulische locatelli of een hydraulische wema.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo Mark

welk type Locatelli heb jij?
ik heb een gewone houtdraaibank van Helma met een handbediende kopieerinrichting erbij.
ik heb die kopieerinrichting nooit gebruikt omdat het opspannen in die Helma lastig is.
kan alleen tussen de centers.

groet
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.