stofafzuiger verliest zuigkracht door verloopstuk

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Ik heb laatst een gebruikte prachtige stofafzuiger gekocht met fijnstoffilter.
Als ik de 100 mm slang aansluit op de vlak en vandiktebank (ook 100 mm) werkt het perfect

Nu wil ik hem aansluiten op de zaagtafel en afkortzaag, beiden 50 mm, bij de stofafzuiger zat een zelfgemaakt verloopstuk(zie foto's)

Door dit verloopstuk heb ik misschien nog 30% zuigkracht over, werkt dus voor geen meter.

Hoe maak ik een verloopstuk wat geen zuigkracht verliest?
 

Bijlagen

  • IMG_1237.jpg
    IMG_1237.jpg
    55 KB · Weergaven: 199
  • IMG_1238.jpg
    IMG_1238.jpg
    61,3 KB · Weergaven: 198
  • IMG_1239.jpg
    IMG_1239.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 198

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ik denk dat een getrapt verloopstuk en een haakse bocht geen goed idee zijn.
Laat de winkelhaak weg en gebruik een mooi conisch verloopstuk.
Tijdens het knoeien met computers en het overclocken heb ik nog zitten spelen met adapters op ventiliators. Dat gaf nooit een schitterend effect, maar ik weet niet waarom.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je moet dezelfde diameter van doorgang zien te behouden, als je van 100 naar 50mm gaat dan verminderd de doorgang (oppervlakte van de cirkel) in het viervoud, van ongeveer 8000mm2 naar 2000mm2. Het is alsof je de buis voor 3/4 zou verstoppen met een prop, dan zit je de blazer over te belasten want hij heeft de kracht niet om hetzelfde volume door zo'n kleine doorgang te trekken. De 90 graden verbinding is ook heel slecht, de lucht moet zou vloeiend mogelijk kunnen stromen zonder brutale hoeken of verkleiningen. Dat is het principe van aerodynamica, om geen energie te verspillen moet alles gestroomlijnd zijn, of anders krijg je turbulenties die de energie in de lucht opvreten.

Wat je wil doen is niet makkelijk, het zou beter werken als je bij iedere machine twee buizen gebruikte van 80mm, één naar de machine en de andere boven het zaagblad of er onder, ook al zuigt het niets dan is er genoeg druk op één van de buizen om te werken. Maar die machines zijn gemaakt voor stofzuigers die juist een kleine diameter buis nodig hebben.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dit gaat nooit werken, een motafzuiger en een stofzuiger werken volgens een ander principe. Ik wilde het destijds ook niet geloven, maar een rond 100 kun je niet knijpen tot een rond 50.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad, het is of laag volume, hoge druk (LVHP, traditionele stofzuiger) of hoog volume, lage druk (HVLP, grote afzuiger). Ik heb een tijdje getracht beide systemen te verenigen (met een 'aanjager' in de dunne LVHP buis die uitmondt in een grote buis van mijn LVHP), maar dat is me niet gelukt.
Groeten,
Hans
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
ik was er al bang voor dat het lastig gaat worden, bij de zaagtafel kan ik misschien de onderbouw aanpassen,
zodat de 100 mm erop past, bij de afkortzaag gaat dat nooit lukken
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Bij een afkortzaag zie je wel eens een 'spaanvangbak' achter de zaag staan, die in een trechter naar beneden loopt. Onderaan die trechter kan je wel een slang met grote diameter hangen.

519Ir4yCHnL._SY300_.jpg

Google maar eens op chop saw hood, genoeg voorbeelden om zelf na te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.