PDA

Bekijk Volledige Versie : Gaten frezen in hout met metaal frezen



Geert
18-11-09, 09:22
Ik zou gaten ( voor pen en gat verbindingen) willen frezen met behulp van m'n bovenfrees.
Spiraal frezen zijn echter nogal duur vind ik, zeker in de grotere diameters.
Is er iemand die ervaring heeft met het gebruik van metaal frezen voor het maken van "mortices", deze zijn een pak goedkoper.

Zie ook:http://home.scarlet.be/~tsa09922/index1.html

Kijk onder toebehoren voor freesmachines- lange frezen.
Ze zijn gemaakt van HSS , zou dit voldoen?

Mvg,

Geert

zuma
18-11-09, 09:44
Bij het frezen van hout ontstaat lokaal bij de snede veel hitte di niet snel wegtransporteerd wordt zoals bij metaal. Verder wordt metaal altijd vloesitof gekoeld gefreesd en dat kan bij hout niet. Kortom HSS frezen zijn niet erg geschikt voor lange freesgangen, ze warmen snel op in hout en door de 'zachtere' samenstelling van HSS worden ze sneller bot. HM frezen daarentegen kunnen meer hebben en hebben daarom een langere standtijd.

Kortom ja je kunt met HSS frezen voor metaal bewerken best wel in hout frezen maar ze zullen dan wel heel snel bot worden.

Tjeerd
18-11-09, 19:06
Ik zou gaten ( voor pen en gat verbindingen) willen frezen met behulp van m'n bovenfrees. Ze zijn gemaakt van HSS , zou dit voldoen?
Ha Geert,
hoe diep wil je die gaten frezen?
Ik maak bijna al hout gat- en penverbindingen met mijn bovenfrees (heb er zelf een paar hulpstukjes voor gemaakt).
Daar gebruik ik niet de gewone kantfrezen voor maar frezen die aan de onderzijde snijden (dat doen ze niet allemaal), en ... uiteraard HS-kwaliteit. Zoals al is opgemerkt worden HSS-
fezen snel bot door het verbranden. Je komt dan in de verleiding wat harder op de bovenfrees te duwen met als resultaat geen maatzuiver resultaat en kapotte lagers. Da's nog veel duurder!

annette
18-11-09, 19:58
hoi geert-

ik gebruik metaalfrezen op mijn langgatboor voor gaten en ook pennen en zij leveren een heel mooi schoon resultaat-veel beter dan langgatboren.enig nadeel is de relatief korte lengte van de frezen,echt diepe gaten in grotere werkstukken is niet mogelijk.hoe het in een bovenfrees zou werken weet ik niet maar ik denk dat de meesten veel sneller draaien dan een langgatboor en dat de frezen dan erg heet worden.ook is de schacht van metaalfrezen op de gehele lengte dezelfde diameter(behalve de heel dunne) en je kan ze niet in een bovenfrees inspannen behalve dan die van 6,8,12 mm.
in de langgatboor gaan de metaalfrezen jaren mee,zelfs die van mindere kwaliteit zoals van h.buitelaar.
hoop dat je hier iets aan hebt.
groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl

Geert
18-11-09, 21:52
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zou ze gebruiken voor normaal meubel werk , stoelen, tafels, schat dus dat 5 a 6 cm diep het maximum zal zijn.
Ik heb ondertussen nog wat opgezocht en heb het volgende gevonden:

http://www.finewoodworking.com/item/20779/end-mills-vs-router-bits-for-mortising

Het zouden dus 'solide carbide ' (gewoon staal?) ipv HSS boren moeten zijn.
Zouden ook in lange uitvoeringen te koop zijn.

Mvg,

Geert

zuma
19-11-09, 10:30
5 a 6 cm is al behoorlijk diep voor een bovenfrees. Daar heb je flinke frezen voor nodig en zit je al snel aan 12mm schachten of zelfs dikker 12,7mm (Engelse maatvoering).

Geert
19-11-09, 12:46
Ik ga nu zo 4 cm diep met een gewone freesbit (12 mm schacht) op de bovenfrees maar zit op de limiet , als je de tijd neemt is het zeker te doen, maar met een spiraal bit moet het sneller kunnen.

Tjeerd
19-11-09, 19:17
Ik ga nu zo 4 cm diep met een gewone freesbit (12 mm schacht) op de bovenfrees maar zit op de limiet ....., ..
Dat is toch lang genoeg voor pennen in een meubelstuk!
Langer heeft volgens mij geen zin. Belangrijk voor de sterkte is dat je gat en pen zo op elkaar afstemt dat je de verbinding met een paar lichte tikjes in elkaar krijgt.

Geert
19-11-09, 20:48
4 cm is inderdaad meestal ruim voldoende, maar ik wil het wat sneller en netter, spiraalboren zouden hiervoor ideaal zijn, vandaar mijn vraag.

Mvg,

Geert

zuma
20-11-09, 16:54
Euh ik neem aan dat je die boren met aangelaste verlengstukken niet in je frees zet? want bij 20.000 toeren of meer dan moet het allemaal wel heel erg in balans zijn....

zuma
23-11-09, 12:03
Oké gelukkig maar. :D

workingwithwood
14-12-10, 20:36
Ik lees dat het soms gewenst is om dieper dan 40 mm gegaan, of dat 40 mm eigenlijk al diep genoeg is. Voorzichtig frezen is gewenst, zo schreef iemand.

Je kunt jezelf toch een plezier doen door eerst voor te boren? Eventu
eel met een cilinderboor / forstner bit. Kost wat tijd natuurlijk, maar dan hoef je met de frees nog maar kleine randjes materiaal te verwijderen.

André