projectjes van de laatse tijd: muziekinstrument cajon (spreek uit kagon)

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Deze trommelkist had ik al eerder eens gemaakt, maar nu een met een snare die je ook weg kunt draaien dmv een knop. Ik heb er nu ook enige versiering in aangebracht, maar dat was meer uit de nood geboren....ik had geen plaatje hout dat groot genoeg was voor de achterkant (de kant met het gat) Toen ook in de voorkant maar een onderbreking aangebracht.
DSC_0082.jpgDSC_0083.jpgDSC_0081.jpg

Vriendelijke groet, Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Dag Rick,
De Cajon is een trommelkist die vroeger door de slaven gebruikt werd om muziek mee te ondersteunen/maken. Echt vaste afmetingen zijn hier niet voor. Om de cajon te bespelen zit je er bovenop en leun je met instrument en al ietsjes achterover. Voor de hoogte is het sowieso handig om te kijken wie er uiteindelijk op gaat spelen. De klank wordt bepaald door de grootte van het gat achterin de cajon. Ik kwam voor een mooi geluid uit op 12-13 cm doorsnee. Sommigen zeggen dat het voorblad helemaal geschroefd moet worden en niet gelijmd. Ik ben er van overtuigd dat de onderste helft gelijmd mag worden mits de bovenste helft maar geschroefd wordt.

Voor afmetingen ed verwijs ik je graag naar www.rabits60.nl/cajon.htm
De snare die hier gebruikt werd vond ik erg ingewikkeld en heb daarom gekozen voor onderstaande oplossing. Een ervaren cajon speler die erop speelde beweerde dat het geluid uitstekend was.
Ik heb de hele kist in elkaar gelijmd zonder schroeven (op de bovenkant van het slagblad na dan) Op de site die ik hierboven aangaf, wordt de achterzijde van dezelfde dikte gemaakt als de zijkanten. In mijn beleving draagt een dunnere achterzijde mooi bij aan het geluid. De voorzijde is 4 mm populierenmultiplex en de achterzijde 6 mm populieren multiplex. Dit is niet het sterkste materiaal maar het werkt prima en de 2 kleuren hout maken het instrument 'interessant' om te zien (en het zicht wil ook wat)

dit is een vaste snare ( van mijn eerste cajon) LET OP: het blokje waar de snare op gemonteerd zit mag nooit tegen het slagblad zitten!
IMG_4863.jpg

Onderstaande foto laat de snare zien die van het slagblad afgedraaid kan worden. Om te voorkomen dat je de knop en de stok eruit kan trekken heb ik groefje gekerft ter hoogte van het houten blokje, en op het houten blokje een ring in die groef vastgezet met een schroef (linkerzijde van de foto). Aan de rechterkant gaat de stok naar de knop aan de buitenkant.
IMG_4865.jpg

zo'n snare kun je bestellen bij:http://www.bax-shop.nl/snarenmat/gi...inch-snarenmat-16-snaren/product-details.html

je moet em alleen nog even doormidden knippen.

Vr Gr Albert
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.