Eerste lepel

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Mijn eerste lepel is een feit, en hoewel hij verre van perfect is ben ik er best trots op!
Het is ook mijn eerste werkstukje als nieuwbakken houtbewerker en laat dit meteen een tip zijn voor alle nieuwelingen: maak zo snel mogelijk iets waar je betere helft iets aan heeft, dat maakt toekomstige investeringen een pak beter verteerbaar.
Het hout komt van een stuk beuk dat ik gratis heb gekregen bij de houtboer om de hoek. Een zaagrest van flinke duim dik, anderhalve meter lang en tien tot dertig centimeter breed. De lepel van Reinoud (mijn broer) iets verderop in deze afdeling komt uit dezelfde plank.
Ik heb nog geen echte werkbank, maar voor dit projectje heb ik mijn zaagbok-en-restje-keukenwerkblad constructie gepimpt met een bankvijs die ik in afwachting van de werkbank al had gekocht. Lijmklemmen hebben echt wel hun beperkingen, zeker op een formica ondergrond.
IMG_1148.jpg
De werkwijze was geïnspireerd door Paul Sellers (alweer: zie Reinoud), al moet ik erbij zeggen dat mijn instrumentarium nog vrij beperkt is. Ik heb wat beitels, een zaag die bedoeld is voor de bouw (met een paar afgebroken tanden omdat ik er een nagel mee heb doorgezaagd), een rasp uit de gamma, een antieke spookschaaf die ik behoorlijk scherp heb gekregen (zie Reinoud) en een guts die Reinoud al had opgegeven maar die ik min of meer heb gerestaureerd.
Die spookschaaf is echt een heerlijk ding, ik vrees de dag dat Reinoud ze terug wil. Deze foto is van de eerste test na het slijpen:
IMG_1126.jpg
Over de guts ben ik minder enthousiast, ze is nogal klein voor dit soort werk en echt scherp heb ik ze ook niet gekregen. De test in een balkje den was hoopgevend, maar gedroogde beuk is niet bepaald boter...

IMG_1136.jpg
Na een hoop zagen, beitelen, schaven, raspen, schaven, raspen, schaven, schuren, eens aan mevrouw laten zien, verder schaven en schuren is dit het resultaat:
IMG_1150.jpgIMG_1151.jpgIMG_1153.jpgIMG_1152.jpg

Het is een vrij lang exemplaar geworden want ik haat lepels die net niet in de pot vallen. Ik vind hem nog wat lomp, maar dat komt ervan als je met een dikke plank begint en nog niet het lef hebt om van in het begin genoeg hout weg te halen. Verder is hij niet mooi symmetrisch en heeft hij nog wat bultjes waar er een mooie vloeiende lijn zou moeten zijn. Maar het was leuk om te doen -ik ga zeker nog lepels en spatels maken- en moeder de vrouw was erg blij met haar nieuwe lepel en apetrots op haar mannetje, dus mission accomplished!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Blijven leuke projectjes om te maken. Voor het uithollen van de lepel gebruik ik een mesje met gebogen lemmet van Frost.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo Arnoud Delporte,

aardig gelukt,
heel goed begin, dat belooft voor je toekomstige projecten! Hopelijk ben je snel wat beter geïnstalleerd.

groeten,
Ornament
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Bedankt voor de complimentjes. Ik vond het heel tof om te doen en ik heb ondertussen via 2dehands.be een hoopje kersenhout op de kop getikt, snoeihout van een monumentale kerselaar van minstens 75 jaar oud. Gratis in ruil voor de eerste presentabele lepel die ik eruit haal, goeie deal dus.
kers.jpg
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Nooit gedacht dat kersenhout zo kan jeuken, vooral als het in het schuurje ligt te liggen. Als het jeukt moet je krabben, dus ik heb mijn bijl, zaag, guts, beitel, spookschaaf, schraper en schuurpapier ingezet met alvast het volgende resultaat:
IMG_1166.jpg
IMG_1167.jpg
IMG_1168.jpg
Er zaten een paar knoesten in dit stuk en terwijl ik het groene hout aan het bewerken was werd ik zo'n beetje gedwongen om de draad van het hout rond die knoesten te volgen. De vezels scheuren heel makkelijk open, het had bij momenten meer weg van asperges schillen dan hout bewerken. Maar van de nood kan je ook een deugd maken, niks mis met een beetje golvende steel, dat geeft de lepel karakter. Ik ben vrij snel gestopt met in het groene hout te werken en een paar dagen later heb ik dan de droge lepel afgewerkt met schraper en schuurpapier.
Helaas, als je krabt gaat alles alleen maar meer jeuken, dus vanmorgen heb ik nog snel deze spatel gemaakt:
IMG_1169.jpg
Het hout heeft weer grotendeels bepaald hoe de vorm van de steel eruit ging zien. Voor de kop van de spatel wou ik vooral het oranje verkleurde gedeelte behouden. Helaas liep dat niet zo diep, dus daar moest ik vooral zo weinig mogelijk weghalen en de vorm van daaruit verder uitwerken. Dit is een bijzonder mooi stukje hout, echt leuk om de tekening zich te zien ontwikkelen onder het schaven. Eens benieuwd wat dit wordt na drogen (en dus verkleuren) en schuren.
Helaas een drukke week op het werk, want die jeuk wordt echt elke dag erger. :rolleyes:
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Dit weekend heb ik nog een momentje gevonden om wat in het hok te klooien. Eerst de spatel maar eens afgewerkt.
foto.jpg
Ik ben er wel tevreden over en ook mevrouw vindt hem erg mooi. The proof of the pudding is in the eating natuurlijk dus ik heb hem meteen ook getest in actie en die test heeft hij met glans doorstaan. De vorm is perfect om eten in de pan om te roeren en alle stukjes in de rand van de pan los te krabben. Die vorm ga ik nog maken.
Reinoud heeft me zijn haalmes uitgeleend en dat is een fijn stuk gereedschap om een ruwe vorm uit te snijden in groen hout. Het lukt ook vrij goed om er fijner mee te werken, maar een spookschaaf werkt toch -nou ja- fijner. Vanmorgen heb ik -onder andere met het haalmes- deze ietwat gothic lepel uit een kliefrest gesneden:
2014-01-20 10.38.59.jpg
De draad van het hout gaat alweer alle kanten op, dus heb ik besloten om daar wat mee te doen: de steel buigt en golft in alle richtingen met het hout mee. De steel loopt ook erg dun uit, het is echt een afgekliefd stukje, dus heb ik hem maar een punt gegeven en die punten elders ook wat laten terugkomen. Deze lepel ligt grappig genoeg lekker in de hand, die knoesten zorgen voor houvast op de juiste plek. Ik denk dat het ook een goeie spatel/krabber wordt met die 'kuif' op de kop. Het is nogal een dramatisch ontwerpje, maar ik ken wel een paar mensen die dit erg mooi gaan vinden. Ik denk dat ik deze als hij droog is gewoon nog wat verfijn met een schraper en dan in de olie zet. Schuurpapier wil ik hier vermijden, want dat verzacht de vormen nogal en dit moet toch vooral scherp en puntig blijven. Ook het schrapen wil ik voorzichtig doen, zodat er wat stukken oranje geoxideerd hout overblijven. Dat kan de grauwe gothic look alleen versterken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.