Gebruik Kreg Jig

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Ik ben een project gestart in mijn werkplaats. De vorderingen daarvan wil ik bijhouden in dit topic. Ik zal van daaruit ook verwijzen naar dit topic.

Één van de dingen die ik wil uitproberen is het gebruik van de Kreg Jig. Ik heb er een bij Beqwaam gekocht (u allen welbekend). Zoveel positieve verhalen op internet, daar kan ik mij geen buil aan vallen.
Aan de levering makeerde niets. Snel en compleet. Wel blijkt het bit licht krom te zijn waardoor het einde daarvan behoorlijk zwiept. Het is een lang bit, dus daar is weinig voor nodig.
Het werkt beroerd maar Beqwaam kan er ook niks aan doen. Het blijkt op garantie prima geregeld te kunnen worden. Ik krijg een nieuwe. Blij dat ik in Nederland gekocht heb, het gaat zo toch net wat makkelijker.

Eerst maar eens een proef gedaan.IMAG0135.jpg

Dat ging prima, maar ik ontdekte dat ik voor bredere planken toch wel een hulpstuk moest maken. Simpel. Ik heb de jig op een plank bevestigd met aan de zijkanten 2 blokken met exact de hoogte van de voetplaat van de jig. Daar heb ik een schaafbank voor toch?

IMAG0137.jpg

IMAG0138.jpg

Het valt mij verder op dat het erg moeilijk is om de te bevestigen onderdelen goed op z'n plek te houden bij het vastschroeven. Dat lukt eigenlijk niet. Je kunt dat overigens ook wel zien op de instructievideo's op internet. Héél precies gaat het niet.
Beqwaam schreef mij dat je daarvoor diverse extra speciale klemmen kunt kopen, maar ik had er voor gekozen dat niet te doen.
Ik ga dus zelf wat maken en ik laat hier nog weten hoe dat gaat.

André
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb die van Trend, maar niet meer voor lang want ik heb bij Axminster de UJK besteld omdat die tot 12mm dun kan verwerken. Bij Trend was dat 15mm minimum.
UJK maakt ook TX20 schroeven, dan ben ik van die vierkante kop af.

De mijne heb ik centraal in een lat van 120cm lang ingebouwd, neemt een beetje veel plaats in maar dat is super handig omdat ik die vooral gebruik met panelen.
Op die lat heb ik ook om de 5cm een lijn getrokken zodat ik makkelijk de schroeven kan verdelen over de lengte, en ze bij ieder paneel op dezelfde plek zetten.

Ik zal misschien de UJK hier ook tonen als dat niet stoort?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Net even gekeken naar die UJK jig. Had ik eerder moeten weten :D Ik gebruik nu een poosje de spullen van Kreg en begin me steeds meer te ergeren aan de lamme aandrijving (Robinson, de vierkante) en de maataanduidingen in inches (Niet lachen, Wim!!) Het spul van UJK ziet er degelijk en doordacht uit, qua prijs is er ook niet veel verschil met Kreg of Trend.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen, Benchworks!

Wat betreft de klemmen, ik heb bij HBM twee grote lasklemmen gekocht voor weinig, werkt prima! http://www.hbm-machines.com/producten/zoeken/hbm-griptang-model-3-450-mm/ De lengte van 45 cm is voor mij ideaal, ik maak vaak panelen van steigerhout, met deze tangen kan ik keurig de naden bereiken! De klemmen zijn er ook in kleinere maten.

Groet, Rob.
 

WR1944

Oud hout
Dat verschuiven van de delen heb ik ook als problematisch ondervonden. Daarom werk ik graag met de combinatie domino's en Kreggaten. Lamello's zijn in deze ook goed in te zetten. Daarnaast heb ik de Kregklem gekocht met een pen die precies in een potgat valt. En het oplossen van kleine onvolkomenheden is normaal bij een techneut. Vrij snel na de aanschaf van de set heb ik een ondersteuning voor de jig gemaakt.
P1040738q.jpg

@Rob, ik heb niet gelachen. Ik weet precies wat je doormaakt. Gelukkig zit ik er elke dag tussen in en heb dus meer reden tot klagen. ;-) Gelukkig staat bijna altijd de meterische maat er tussen haakjes bij. Ik denk dat dat één van de positieve zaken van de instroom van zoveel Zuid- en Midden-Amerikaanse emigranten is dat er meer met het metrisch stelsel wordt gewerkt op de werkvloer. Als die emigranten zich hoger op kunnen werken komt er misschien toch nog een omslag. Sorry voor het afdwalen van het onderwerp.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Dit is de nieuwste versie van de Kreg jig.
Geen idee wat er nou zo vernieuwend aan is buiten de ondersteuning om...
Er lijkt ook een andere klem op te zitten.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    29,1 KB · Weergaven: 985

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die heeft een automatische klem die je langs voor kan activeren, die regelt zichzelf op de dikte van het materiaal. Had ik deze gezien dan had ik twee keer nagedacht tussen UJK en dit!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik overweeg om in ieder geval de UJK schroeven te gaan uitproberen icm de Kreg. Als die goed werken is in ieder geval één Kreg-nadeel opgelost.

Groet, Rob.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik overweeg om in ieder geval de UJK schroeven te gaan uitproberen icm de Kreg. Als die goed werken is in ieder geval één Kreg-nadeel opgelost.

Groet, Rob.

Hebben deze schroeven dezelfde dikte als de kreg schroeven?
Zo ja, waar koop je die ? :)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hebben deze schroeven dezelfde dikte als de kreg schroeven?
Zo ja, waar koop je die ? :)

De schroeven zijn verkrijbaar bij Axminster en zijn OK maar de kopmaat van de UJK washerhead schroeven is 9,5..mm en dat gaat strak in het gat van de kreg. (boor is 9,52mm) De kop maat van de Kreg washerhead schroeven is 8,93mm

Mvg.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
De schroeven zijn verkrijbaar bij Axminster en zijn OK maar de kopmaat van de UJK washerhead schroeven is 9,5..mm en dat gaat strak in het gat van de kreg. (boor is 9,52mm) De kop maat van de Kreg washerhead schroeven is 8,93mm

Mvg.

Bedankt voor de info..
Denk toch het proberen waard, gezien kreg schroeven maar moeilijk verkrijgbaar zijn.
Sowieso heb ik ze nog nooit in de winkel gezien , helaas :(.
 

WR1944

Oud hout
Die Robinson square drive schroeven vind ik ook niet daverend maar er is mee te werken. Maar zodra ik een bron vind voor kruis- of sterschroeven met een verbrede kop stap ik over. Naar mijn idee trek je normale bolkopschroeven net iets te makkelijk het hout in, zeker bij vurenhout. Maar ik zweer bij het potgaten systeem, het maakt het verbinden van plaatmateriaal (en natuurlijk ook dikkere delen) zoveel makkelijker.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Ben erg blij met dit topic, sta namelijk ook op het punt een Kreg aan te schaffen. Maar ik vind de UJK ook wel erg smakelijk. Iemand enig idee wat de diameter van de boor van UJK is? Dit ivm de plugjes om de pocket holes te camoufleren.

Paul
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb de UJK nu twee weken geleden besteld bij axminster en nog niets, maar de schroeven gebruik ik al een tijdje met de trend.
Ik heb het nagemeten en de Trend boor is 9,5mm, de Trend schroeven zijn 9,3mm en de UJK zijn 9,5mm.
Er zijn geen pasproblemen met de UJK schroeven in het Trend gat, Spaander liet mij weten dat die bij de Kreg gaten wel krap zaten.

Werken met TX schroeven is veel fijner want ze houden iets beter op de kop en je moet minder prutsen om die er in te krijgen. Bij Trend kwamen de schroeven ook in een plastic zak gedrenkt in een soort olie die je handen de hele dag doen stinken. Zonder te spreken over olie vlekken op je werkstukken.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Oké, wat een tips en ideeën.

Voorlopig ben ik tevreden met mijn Kreg Jig. Het zal ook wel verschil maken of je hobbymatig of professioneel werkt.
Ik kan best uit de voeten met de vierkante kop in de schroef.

Wat de prijs van de schroeven betreft . . IK heb niet vergeleken maar hebben jullie ook op de site van Beqwaam gekeken voor de Kreg/Robinson schroeven?

Overigens werkt de kap voor de afzuigslang uitstekend. De mof aan het einde van mijn Festool afzuiger is er af, maar het overgebleven stuk past er precies in en zuigt alles weg. Anders dan op de filmpjes op internet vind ik dat ik tijdens het boren, per gat wel een keer moet lossen. Voor een hobbyist prima zo!

Handige tip over de lasklemmen hierboven. Scheelt geld.

Bekijk bijlage 12143 (Deze link werkt blijkbaar niet. Ik zal de afbeelding onder opnieuw toevoegen.)

Hierboven een oplossing voor het goed positioneren van 2 wanden op elkaar.
Ik weet dat velen van jullie zichzelf hier wel mee redden maar wie weet is er iemand die er wat aan heeft.

- Een plank met opstaande rand op de werkbank.
(De opstaande rand is een goed haaks geschaafd balkje.)
- Daarop de ontvangende wand van het werkstuk.
- Loodrecht daarop de zendende wand.
- Daarop een plank waarmee de zendende wand tegen het balkje wordt geklemd.
- Het geheel goed klemmen.

(Termen 'zendend' en 'ontvangend' overgenomen van Beqwaam.)

Eigenlijk is de mededeling dat zo'n pockethole jig prima werkt, maar wel aangevuld moet worden met hulpstukken. Deze hulpstukken zijn eenvoudig zelf te maken.

André
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Even voor de duidelijkheid, de schroeven van UJK gaan er wel in en het vastzetten werkt prima
maar als je ze eruit wil halen gaat dat moeilijker omdat ze er strakker (de kop) inzitten dan de Kreg schroeven.
Zoals Heckemann schrijft kun je in Nederland de Kreg/onderdelen en schroeven bij mzsgereedschap.nl bestellen.
Mvg.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Even voor de duidelijkheid, de schroeven van UJK gaan er wel in en het vastzetten werkt prima
maar als je ze eruit wil halen gaat dat moeilijker omdat ze er strakker (de kop) inzitten dan de Kreg schroeven.
Zoals Heckemann schrijft kun je in Nederland de Kreg/onderdelen en schroeven bij mzsgereedschap.nl bestellen.
Mvg.


Ik zie nu pas dat de schroeven van UJK voldraads zijn, heb je hierbij geen problemen met het eventueel opentrekken van de verbinding?
Kreg schroeven zijn deeldraads, vandaar..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.